Auta mohou díky nové technologii udávat řidiče, kteří jedou kolem a poruší povolenou rychlost. Kdy to u nás spustí?

Auto na sobě bude mít senzory a ty zaznamenají jiného řidiče, jak jede rychle. Fotka a záznam půjdou rovnou na přestupkové oddělení.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Nechci si stěžovat. Tedy přesněji řečeno, nechci se rouhat. Jsem rád za to, co mám, jsem rád za to, že žiji, znáte to. Zdraví, láska, tohle jsou zásadní věci a já jsem za ně vděčný. Nicméně začínám být mírně nejistý ohledně toho, v jaké době vlastně žiju. Jak se doba mění a kam se posunuje. Chápu, že každé období má nějaké své dobré a stinné stránky. A to říkám jako člověk, který zažil totalitní režim a všechny možné restrikce s ním spojené.

Policisté za skly autobusu s kamerou v ruce? To je to nejmenší

Abych si teď stěžoval na to, že si nežijí svobodně, to bych neměl. Jenže se děje to, že se pomalu a jistě vracíme do područí. Ne politiků, ale systémů, které nás ovládají. Perzekuují, automaticky sledují a pokutují. To, co dříve zajišťovala tajná policie, dneska s naším vědomím a svolením suplují elektronické systémy. Včetně těch, které považujeme za soukromé, osobní. Telefony, auta. Pokud jsem už několik let nazpátek mluvil o tom, že auta budou automaticky nahlašovat řidiče za přestupky a pochybení, nebyl jsem daleko od věci.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Já jsem spíš myslel na to, že auto bude hlásit a udávat svého vlastního řidiče. Teď je tady ale systém, který bude udávat řidiče, kteří jedou kolem. O co jde? Automobilka Ford v červenci letošního roku podala patentovou přihlášku u amerického patentového úřadu (USPTO), ve které představila nový systém, jenž by mohl výrazně změnit způsob, jakým se na silnicích řeší překračování povolené rychlosti. Tento systém se jmenuje Systems and Methods for Detecting Speeding Violations. Tedy Systémy a metody pro zjišťování překročení rychlosti.

Čechům s řidičským průkazem přijde podvodná SMS a e-mail: Falešná pokuta vybílí bankovní účet. Instrukce, jak postupovat

Měl by pomocí senzorů a kamer na vozech monitorovat nejen chování samotného auta, na němž je nainstalován, ale také ostatní automobily v jeho okolí. Pokud by některý z těchto vozů překročil nejvyšší povolenou rychlost, systém by to zaznamenal a mohl by automaticky odeslat data o daném přestupku příslušným úřadům nebo blízkým policejním jednotkám. Že vám to zní jako sci-fi? Ale kdepak, teď už je to realita, uložená na patentovém úřadě.

Řidič překročí svým autem rychlost, nejbližší Ford ho nahlásí

Získaná data by zahrnovala nejen fotografie auta, které přestupek spáchalo, ale také jeho GPS lokaci a další podrobnosti. I když se zatím jedná pouze o patentový návrh, jenž se nemusí dostat do sériové výroby, podobné technologie by mohly v budoucnu hrát významnou roli při zajišťování bezpečnosti na silnicích. Není přitom vyloučeno, že se tento systém bude používat především v policejních vozech, které automobilka Ford vyrábí. Tak, aby usnadnila policistům jejich práci při kontrole dodržování rychlostních limitů.

iZdroj fotografie: USPTO

Jenže jak daleko je od policejní práce k obecnému udávání? Je to otázka krátkého kódu, několika hodin programování, softwaru. Aby se to, co je na policejních autech, stalo udavačským nástrojem u všech automobilu, bude velmi, velmi snadné. Samotný návrh systému vyvolává řadu otázek. Nejen technických, ale také právních a etických. Jednou z hlavních obav je zásah do soukromí řidičů. Systém by totiž neustále monitoroval provoz a zaznamenával informace o okolních vozidlech. To by mohlo být považováno za neoprávněné sledování.

Otázka osobní svobody a ochrany soukromí je víc a víc zásadní

Někteří odborníci se obávají, že by podobný systém mohl být zneužit k rozsáhlému sledování řidičů a omezování jejich osobních svobod. Otázkou také zůstává, jakým způsobem by byly tyto informace zpracovávány a jak by byly chráněny před zneužitím. Dalším problémem, který by mohl nastat, je spolehlivost systému. Kamery a senzory, jež by tento systém využíval, by musely být schopné spolehlivě rozpoznat, které vozidlo skutečně překračuje povolenou rychlost, a to i v hustém provozu nebo za zhoršených podmínek, jako je špatná viditelnost nebo nepříznivé počasí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek AutoŽivě.cz

Chápu výhrady těch, kteří se stali účastníky nebo oběťmi dopravních nehod. Nebo přišli o někoho blízkého při dopravní nehodě. Skutečně říkám, že i jeden jediný zachráněný lidský život stojí za drahé a náročné systémy či vynaložené úsilí. Tady vidím věc stále stejně, ovšem nevím, jestli udavačský systém není tím, co udělá ze svobodné lidské společnosti společnost otrockou. Pokud by tento systém pomohl snížit počet řidičů, kteří překračují povolenou rychlost, mohl by tím jistě přispět ke snížení počtu nehod a zlepšení bezpečnosti na silnicích.

Auta nás dřív nebo později začnou udávat, na to vezměte jed

To chceme. Ale za cenu neustálého sledování? Propagátorské hlasy říkají, že „policisté by díky systému měli méně práce při odhalování rychlostních přestupků, což by jim umožnilo zaměřit se na jiné oblasti kontroly a zajišťování bezpečnosti“. Já se ptám jaké? Jak by policie s ušetřeným časem naložila? A popravdě asi nechci ani slyšet odpověď. Umím si totiž představit realitu. Stačilo, když jsem byl nedávno na policejní stanici a něco potřeboval.

Po půlhodině čekání jsem odešel. Zpět ale k novému systému. Mluvčí Fordu řekl, že patenty mají chránit nové nápady, a ne prezentovat nové produkty, jak budou přicházet na trh. To znamená, že systém Fordu na detekci rychlosti by se jednoho dne mohl stát reálným. Ale také ne. Pro mne osobně je ta představa děsivá. Zavedení do procesu zatím nepřipadá v úvahu. U nás rozhodně ne. Pokud ano, tak nejprve v USA. Na autech amerických policistů. Od značky Ford. Ale jednou to jistě přijde. Budu rád, když už já u toho jako řidič nebudu.

Je tohle to, co chcete?

Zdroj: USPTO
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články