Škoda 180/200 RS: Československé Porsche, které jako první neslo dnes hojně používaný odznáček Rally sport

Vývoj závodních prototypů Škoda 180 a 200 RS trval jen osm měsíců. Jejich osud byl neúprosný, vyrobilo se jich málo a na závodních tratích se skoro neohřály.

i Zdroj fotografie: Miloslav Rejha / Creative Commons / CC BY
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Pixabay
i Zdroj fotografie: Miloslav Rejha / Creative Commons / CC BY
i Zdroj fotografie: Uživatel VentYl / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Miloslav Rejha / Creative Commons / CC BY
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Mnozí lidé si při pohledu na tento automobil řeknou, že se s největší pravděpodobností jedná o nějakou vysoce upravenou Škodu 130 RS. Opak je ale pravdou. Škoda 180 RS a její silnější sestra 200 RS byly vyrobeny o rok dříve a měly automobilce zajistit přední místa na pódiích a nehynoucí slávu, alespoň co se Rally závodění týče. Nakonec vznikly pouze 3 a na závodních tratích se ani neohřály.

Škoda 180/200 RS jako předchůdce Škody 130 RS

Psal se říjen roku 1973 a ve Výzkumném a vývojovém závodě začal vývoj těchto modelů. Ten trval pouze osm měsíců a jednou ze zajímavostí je, že byl použit i počítač značky IBM. Další zajímavostí pak byla změna označení z TS (Touring sport) na RS (Rally sport). Těmto dvěma modelům tedy vděčíme za odznáčky na dnešních novějších modelech automobilky. Celkově ve výrobním závodě vznikly 3 exempláře a to jeden 180 RS a dva 200 RS.

iZdroj fotografie: Pixabay
Škoda 130 RS

180 RS vs. 200 RS

Tyto modely poprvé vyjely na závody v roce 1974 při Rallye Škoda. Oběma modelům jako základ posloužila Škoda 110 R. Ovšem slovo základ je značně nadnesené, neboť z původní 110 R téměř nic nezbylo. Karoserie byla rozšířena v podbězích a blatnících. Střecha byla snížena o neuvěřitelných 15 centimetrů. Na karoserii bylo použito nespočet hliníkových dílů pro snížení hmotnosti. Díky použití plechu, hliníku a laminátu se konečná hmotnost zastavila na 805 kg. Karoserie měla délku 4 metry, šířku 1,68 metrů a na výšku pouze 1,19 metru.

iZdroj fotografie: Uživatel VentYl / Creative Commons / CC BY-SA
Škoda 180 RS

Slabší model 180 RS měl menší motor 1,8 (1771 cm3) o výkonu 113 kW a silnější 200 RS měl motor 2,0 (1997 cm3) o výkonu 120 kW. Tyto čtyřválce měly označení 720 a jednalo se o agregáty s rozvodem OHC, které byly uloženy vzadu. Konstrukčně byly oba motory stejné, rozdíl byl pouze ve velikosti zdvihu. Maximální rychlost se pohybovala mezi 200-240 km/h v závislosti na zpřevodování. Z nuly na sto to modelu 200 RS trvalo 7 sekund. Zajímavostí je i použití pětistupňové převodovky Porsche.

iZdroj fotografie: Miloslav Rejha / Creative Commons / CC BY
Škoda 200 RS

Ze tří exemplářů se do dnešních dní dochovaly pouze dva. Jeden je ve sbírce továrního muzea a jeden v rukou soukromého sběratel. Poslední automobil byl zničen. Jejich cena bude už pouze stoupat.

Viděli jste na vlastní oči tyto legendy?

Zdroj: Škoda archiv

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
96 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví