Nafta je pro Škodu definitivně mrtvá. Enyaq dostane jako první v koncernu dobíjení za 12 minut – a za výbornou cenu

Nová generace elektromobilů od VW bude používat revoluční platformu SSP, umožňující mj. dobíjení za několik málo minut. A náš Enyaq ji dostane jako první v celém koncernu.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Je to jenom několik týdnů, co jsme na těchto stránkách psali o tom, jak se koncern VW snaží opravdu všemi silami a opravdu velmi usilovně o přechod k elektromobilitě. Speciálně pak u vlajkové lodi celého impéria – značky Volkswagen. A jak se ve snaze o umazání „naftového hříchu“ jménem Dieselgate někdy chová tak trochu papežštěji než samotný papež. Zkrátka budeme bezemisní, ať to stojí cokoli. Respektive ať na tom proděláme cokoli. A naše Škoda v rámci koncernu? No to vás možná překvapí. Pojďme se na tu „malou velkou revoluci“ podívat společně.

Pustit se do boje s Čínou není nic jednoduchého

Ke cti koncernu slouží, že se opravdu snaží. A bojuje, byť to někdy proti konkurenci (speciálně čínské) nemá opravdu jednoduché. V Číně jsou s elektromobily „o kosmický rok“ napřed, mají podchycený celý řetězec od těžby surovin do baterií až po odladění multimediálního systému pro finální produkt. A vůbec žádná nafta. Takovýto náskok nemají nikde na světě, a tak trochu těžkopádný moloch jménem VW nemá se svými odbory, schvalovacími procesy a půlkou chybějících dílů a čipů do automobilů zrovna moc výhodnou pozici na startu.

iZdroj fotografie: VW

Přesto se snaží, první ID.3 pravda působilo hodně rozpačitě a nejeden z kolegů novinářů to VW dal s gustem „sežrat“ – v době, kdy BYD, Nio nebo DongFeng produkují skvostná auta s designem jak z Itálie, pustí VW do světa elektromobil, na němž je na každém jeho centimetru čtverečním vidět dvě slova? Úspora nákladů. A to až tak moc, že interiér vypadal extra chudě možná i na VW Brouka a latinskoamerické poměry, nikoli na evropského premianta, za jakého VW sebe rádo označuje. Slogan „Das Auto“? U ID.3? Vážně? Nebylo to tam zrovna k poznání.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

ID.Buzz změnil situaci a vrátil VW reputaci

Ale přišel ID.Buzz a rázem bylo všechno jinak. Koho napadlo udělat elektromobil coby reminiscenci kultovního „busíku“ T1/T2, dát ten velký VW znak na příď, dvojbarevné lakování a dva rozvory náprav, zasloužil by doživotní rentu od koncernu. Po dlouhé době mělo (a má) VW auto, po kterém mnoho lidí touží, což je na někdy sterilní produkci VW opravdu úspěch. A pokud navíc touží po elektromobilu (spíše než po naftě), je velká část práce splněna. A co Škoda? A její Enyaq? I to by přece mohlo být pro leckoho „vůz touhy“.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Speciálně pokud by jej nabil za pár minut. A to přesně se stane. Jak totiž v rozhovoru pro britský AUTOCAR prozradil generální ředitel Škody Klaus Zellmer, Škoda začne jako první využívat platformu SSP, která má být nakonec základem pro 80 % vozů koncernu VW. První vůz SSP Škoda dorazí v roce 2028 nebo 2029. Vzhledem k úspěchu současného Enyaq iV – prvního elektromobilu značky Škoda na zakázku – je nepravděpodobné, že by se značka příliš vzdálila od původního receptu.

Co přináší SSP architektura pro Škodu a VW?

Struktura SSP – vysoce adaptabilní modulární architektura, která může hostit různé pohonné jednotky a baterie podle potřeb každého výrobce koncernu VW – slibuje drastické zlepšení dojezdu, účinnosti, výkonu a cenové dostupnosti ve srovnání se současnou strukturou MEB, kterou používají elektromobily od VW, Škoda, Cupra a Audi. Hlavní změnou je zavedení nové „Unified“ struktury baterií, vyvinuté interně, která bude sdílena ve většině modelových řad koncernu VW z důvodu úspor nákladů.

První podrobnosti naznačují, že kompatibilita s 800V nabíjecí stanicí poskytne nabíjecí dobu 10–80 % kapacity v průměru pouhých 12 minut – ve srovnání s přibližně 35 minutami u současného Enyaq. Generální ředitel VW Group Oliver Blume již dříve naznačil, že tento nový modulární přístup, podle kterého bude mnohem vyšší procento komponent sdíleno mezi automobily a značkami, znamená, že většina elektromobilů vyrobených na SSP může dosáhnout podobných nákladů jako současné spalovací vozy.

VW kupuje doly na suroviny do baterií, o budoucnosti je rozhodnuto. Koncern chce být „papežštější než papež“

Dá se tedy očekávat, že příští Enyaq zlevní natolik, aby se zhruba vyrovnal „spalovacímu“ pětimístnému Kodiaqu na naftu. A to by byla opravdu „bomba“. A malá revoluce. Jak to vidíte vy, zlákal by vás Enyaq za cenu Kodiaqu, kdyby se dobíjel 12 minut? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Brali byste levnější Enyaq s dobíjením za 12 minut?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články