Kdy se začne vyrábět? Škoda navrhla moderní verzi starého modelu Favorit, já jsem ji „svým“ vozem překonal

Dnes je populární a moderní předělávat staré věci do nového kabátu, to platí pro filmy i pro auta. Je žádoucí začít vyrábět ikonu 90. let?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě, Škoda
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Favorit. Stačí tohle jediné slovo a většině z nás se okamžitě vybaví devadesátky, vůně nových plastů, hranaté tvary a pocit, že české auto může být opravdu moderní. Mně se popravdě vybaví něco jiného, a to jízdní kolo. Favorit, jejž jsem vždycky chtěl mít. Ne Sobi 20, které jsem měl a které jsem fakt neměl rád. Mělo klasická řídítka, velké vidlice nahoru. Já chtěl berany a přehazovačku. Není Favorit jako Favorit. Automobil Favorit jsem naopak nikdy nechtěl. A to neříkám z důvodu, že bych byl odpůrcem značky Škoda. Naopak.

Klasické škodovky byly ne vždy spolehlivé, dnes jde o klasiku

První, co jsem kdy řídil, byla Škoda 1000 MB. A skutečně prvním autem po mých osmnáctinách byla Škoda 105. Tahle auta, přes brutální neduhy, mi byla blízká. Moderní hatchback mě neoslovil. Řídil jsem ho jednou s pocitem, že je retro už v době, kdy byl nový. Co na tom, že na vzhledu pracoval Bertone a na odhlučnění a zavěšení motoru Porsche. Hatchback byl představen v roce 1987. Jakkoli má auto řada z nás spojené se svobodou po sametové revoluci, vznikalo ještě s řadou omezení tehdejšího východního bloku.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj: Depositphotos

Na druhou stranu je třeba přiznat, že i tak se zvládl svými užitnými vlastnostmi a jízdním projevem popasovat s tehdejšími západními automobily. Pod kapotu měl čtyřválec o objemu 1,3 litru, postupem času v různých výkonových variantách od 40 do 50 kW. Dorazilo od Favoritu odvozené kombi Forman. Proběhlo několik modernizací a model se vyráběl až do roku 1994. Pak ho nahradila Škoda Felicia.

Časová kapsle, objevila se 30 let stará Škoda Favorit v perfektním stavu a s minimálním nájezdem

Tehdy to byl spotřebák, sen, rodinný přítel, první automobil. Ale ne legenda. Jenže doba se mění a s ní i legendy. Když se dnes řekne Favorit, už to není jen vzpomínka na první auto v rodině nebo na nekonečné cesty na chalupu, ale i příběh o tom, jak se dá klasika přenést do současnosti. Škoda Favorit byl pro mladoboleslavskou automobilku zásadní a přelomový model. Vůz pomohl významným způsobem nasměrovat do současné moderní podoby. Nemusel se líbit každému, ale význam měl značný.

Koncepce s motorem vzadu se změnila na motor vpředu

Toho si později všiml i designér Ljudmil Slavov, který v rámci ohlédnutí za legendárními modely Škoda vytvořil vizi Favoritu v aktuálním stylu. „Úkol vyvinout moderní auto schopné konkurovat západním vozům v šibeničním termínu splnili konstruktéři v čele s panem Hrdličkou na výbornou. Kvalit Favoritu si všiml i koncern Volkswagen a zbytek příběhu už známe,“ popisuje Ljudmil, čím ho Favorit zaujal. Jak se uvádí na webu Škody, tak „píle a intenzita, se kterou tehdy tým na projektu pracoval, byly pro Ljudmila inspirující“.

iZdroj fotografie: Škoda

Líbí se vám výsledný automobil? „Energie, která z tehdejšího projektu čiší, a úsilí, které vedlo ke zdárnému výsledku, mi trochu připomínají dobu mých studií a to, jak jsem potřeboval občas pořádně nakopnout,“ řekl designér. Práce na návrhu Favoritu v duchu Modern Solid ho i díky tomu prý doslova pohltila. Na projektu strávil asi 120 hodin volného času. „Chtěl bych poděkovat manželce, že mi k tomu dala prostor,“ říká vděčně.

Práce zabrala 120 hodin, přizván byl do týmu druhý designér

To se dá pochopit, jde v přepočtu o patnáct pracovních dnů. Na autě navíc nepracoval sám, do projektu přizval kolegu Davida Stingla, se kterým posunuli koncept do další fáze. „David designuje v prostředí 3D skic, což mi přišlo jako dobrý posun k dalšímu rozpracování myšlenky,“ říká Ljudmil. „Vycházeli jsme z Ljudmilových skic, mým úkolem bylo dát vozu nové objemové proporce, tvary a navrhnout prvky designu tak, že výsledek působí téměř jako finální produkt s Modern Solid výrazem,“ popisuje David Stingl práci na podobě novodobého Favorita. 

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Nejvýraznější prvek studie? Jednoznačně to jsou světlomety, které odkazují na ty původní, hranaté. Ty byly tehdy oříškem i pro Bertoneho, jenž dostal za úkol použít již vyvinuté jednoduché lampy. Takové, které byly v tehdejším Československu k dispozici a bylo technologicky možné je ve velkém vyrábět. Ljudmil Slavov strávil mnoho času přemýšlením o tom, jak tento prvek modernizovat. Kdyby mělo auto vzniknout, tak je mi jasné, že by šlo o elektromobil. V současné době by snad ze Škodovky nic jiného nevyjelo.

Jako kdyby čeští nadšenci zavrhli spalovací motor. To u mého auta je to jinak. Mého auta? Zkusil jsem také navrhnout, jak by dnes moderní Favorit mohl vypadat. Slavovův koncept, to jsou ty do zelena laděné skici. Mnou vytvořené návrhy jsou návrhy laděné do méně zelené barvy. Co na to říkáte? Budu moc rád v komentářích pod článkem za vyjádření, jak se vám nový Favorit líbí či nelíbí. A zda byste si ho koupili a popřípadě za kolik. 

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Líbí se vám nový Favorit?

Zdroj: Škoda
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články