Škoda Felicie 4×4² počesku. S domácím teréňákem vyjel na silnici, rovnou do spárů policie

Je chytré dát na auto kola, která nejsou schválená a zapsaná v technickém průkazu? Odpovědí je jednoznačné ne, hrozí body a pokuta.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Jak náročné je postavit za co nejméně peněz co nejdrsnější offroad? Stačí vzít velká kola a nasadit je na nějaký ojetý vrak a konkurence Jeepu Wranger či Land Roveru Defender je hotová. Samozřejmě, že takto to nejde, i když pan Jindřich si myslel něco jiného. Přestavěl svou Škodu Felicia a těžce narazil.

Šaty dělají člověka a kola auto. Ovšem s homologací

Vzít obyčejné auto a nějak levně z něj udělat speciál do terénu? Toto není ojedinělý nápad, jak by se mohlo zdát. Zachytili jsme na fotce auto, které přesně splňuje takovou definici. To podpořilo úvahu o relativně rozšířeném nešvaru, který naznačil už dopis od našeho čtenáře. Ten nás v tom, že motoristé mají takto šílené nápady, ještě utvrdil.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na první pohled se jedná o relativně nevinnou záležitost, prostě větší kola autu sluší. V uvedeném případě mělo jít o zlepšení jízdních vlastností v terénu, lepší průchodnost terénem, jednoduché zvýšení světlé výšky. Debata o tom, jestli větší kola udělají ze staré Škody Felicia offroad jistě není na místě, samozřejmě že neudělají. Optikou legislativy jde ale o zásadní porušení zákona.

Použití neschválených kol se může značně prodražit

Pokud motorista nasadí na automobil kola, která nejsou schválená, zapsaná v technickém průkazu, z jinak bezproblémového automobilu udělá rázem technicky nezpůsobilé vozidlo. A to je problém. Jde podle zákona totiž o závažný přestupek, za který se připisuje do karty řidiče 5 trestných bodů.

iZdroj fotografie: Policie

Věc nelze projednat na místě, vždy postupuje rovnou do správního řízení a řidiči je pak uložena pokuta od 5 000 do 10 000 Kč. Navíc je zde automatický zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok. Přesně to se také stalo panu Jindřichovi, který nasadil na svou Felicii velká kola a udělal z ní během chvíle drsný terénní speciál.

Při špatném technickém stavu nezná policie bratra

Původní záměr byl jezdit s autem daleko od civilizace, za vesnicí, kolem lesa, nicméně Jindřich se rozhodl že nasedne do auta a vyrazí do metropole. A tam narazil. Když jel se svou Feldou městem, zastavila ho policejní hlídka. Velká kola bila do očí, policie byla nesmlouvavá. Prohlásila, že je auto nezpůsobilé a jak nám čtenář Jindřich tvrdil, odebrala mu technický průkaz.

Tím se situace ještě pro řidiče zkomplikovala, protože tak nemohl znovu sednout za volant a s autem odjet. Musel si zařídit odtah, porušení předpisů jízdou bez dokladů by znamenalo pokutu od 10 000 do 20 000 Kč a zákaz řízení, který se už tak nad Jindřichem vznášel. Existuje způsob, jak zlegalizovat kola, která nejsou zapsaná v technickém průkazu.

Jízda bez techničáku rovná se pokuta a zákaz řízení

Nejjednodušší je obrátit se na autorizovaného zástupce dané značky a ten za úplatu umí vydat potvrzení, které je klíčem k zapsání do technického průkazu. Musí být ale daný rozměr pro daný model a danou specifikaci homologován. Což není případ Felicie a kol, která by slušela spíš Mercedesu ML. Taková kola prostě do technického průkazu zapsat nelze.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Aktuální situace je tedy taková, že nešťastník Jindra musel zajistit odtah vozidla. Dále musel vyměnit nevhodná kola za ta správná, legální a vyrazit na STK, aby získal osvědčení, že je vše v pořádku. Nyní čeká experimentátor a samozvaný úpravce na správní řízení, ve kterém se ukáže, jak moc vysokou pokutu bude platit a na jak dlouho přijde o řidičský průkaz. Už teď ho hloupý nápad vyšel na tisíce korun a výdajům ještě zdaleka není konec.

Zažili jste něco podobného? Napište nám na [email protected]

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články