Není to provokace, i když to tak může vypadat. Americký průkopník se propadá na dno a na vrchol se dere česká automobilka Škoda.
Německý trh s elektromobily během pár kvartálů převrátil logiku donedávna jistých pořadí. Tam, kde dřív znělo automatické „Tesla, synonymum pro elektromobil“, dnes analytické křivky vyprávějí jiný příběh. Do čela se dere značka, kterou by ještě před třemi lety s takhle sebevědomým podtónem zmínil málokdo. Je to naše česká Škoda. Ono to musí podle mého názoru Němce trochu iritovat. Škoda je už roky součástí koncernu VW. A vždy musela hrát druhé housle. Superb nemohl mít to, co Passat, aby na něm nekanibalizoval. A podobně.
Škoda to nikdy v rámci koncernu Volkswagen neměla snadné
Teď je tady tahle situace. Nedávno jsme v AutoŽivě psali, že končí elektrický model VW ID.5, neměl úspěch. A česká značka úspěch má? Beru to v poměru k velikosti. VW je samozřejmě nad Škodou. Podle aktuálních analýz a dostupných zdrojů spadnul podíl Tesly u čistě elektrických aut v Německu z 14,9 % v roce 2022 na pouhých 3,4 % za prvních sedm měsíců 2025. Červencová statistika je ještě ostřejší, 2,3 % a pád na 13. místo v pořadí značek. Kdo by si vsadil, že i Opel letos prodá v Německu více bateriových aut než Tesla? Americký průkopník se na německém trhu zmenšil a symbol inovačního leadershipu si beze studu odnáší někdo jiný.
Při pohledu na skupiny je patrné, kdo mezitím posiluje. Koncern Volkswagen. Spočítáno dohromady, VW, Škoda a Seat drží za prvních sedm měsíců roku 36,1 % trhu. Přičemž samotný Volkswagen je s 20,7 % jasně první, za ním BMW s 9,4 %. A co Škoda? Tady přichází moment, který na titulcích zní téměř provokativně, ale čísla ho pokorně podtrhují: 9,1 %. Tedy téměř trojnásobek toho, co ve stejném období dosahuje Tesla. Dá se bez obalu říct, že pro Německo je Škoda nová Tesla, minimálně pokud jde o tržní podíly.
Dnes už by se Elon Musk v popředí VW asi tolik nesmál
Tahle věta není výstřel do tmy, ale destilát trendu, který běží už delší dobu. Proč se to děje? Jedna odpověď se nabízí, když se v praxi podíváme na vitrínu modelů. Zatímco Tesla v Německu reálně stojí v nabídce prakticky jen na dvojici Model 3 a Model Y, větší a dražší Model S a Model X místní trh evidentně přestal zajímat. V červenci 2025 byly nově registrovány pouze dva kusy Modelu S a jeden Modelu X, a to je pro budování objemu i vnímání značky prostě málo. Proč by to mělo zákazníka lákat, když vedle u evropských hráčů vidí širší záběr karoserií, výbav, cen a technických řešení?
Tesla je „příliš drahá za to, co nabízí“, zatímco konkurence přináší nové modely s větším množstvím techniky a často s výhodnější cenovou hladinou. Podtrženo a sečteno, v první polovině roku 2025 má Tesla v Německu jen 3,4 % mezi bateriovými vozy, zatímco VW 20,7 % a BMW 9,4 %. Do téhle statistiky vtrhla Škoda se zmíněnými 9,1 % a sedí si sebejistě v čele skupiny. Škoda si tenhle výsledek nevydobyla jedním produktem, ale soustavou kroků. Podstatná je šíře portfolia a stabilně silné prodeje v klíčových trzích.
Úspěch je kombinací kvality, historie a nové technologie
Včetně Rakouska, kde statistiky ÖAMTC a údaje z registru vozidel dlouhodobě ukazují značku mezi nejprodávanějšími, a to i v segmentech elektro a hybridů. Novinky posledních dvou let, modely jako plně elektrický Enyaq a sportovně laděný Elroq, přinášejí to, na co dnes zákazníci v Evropě slyší. Moderní techniku, solidní dojezdy a – hlavně – pocit, že to dává smysl v peněžence.
Přičemž tradiční tahouni typu Octavia a Fabia dál udržují značce širokou viditelnost a věrnost u masy řidičů. Právě kombinace nového a ověřeného umí na trhu snižovat riziko. Kdo přijde do showroomu primárně kvůli elektrice, nepřichází k „neznámému startupu“, ale k výrobci, jehož jméno mu něco říká už z benzínového světa. Já bych raději viděl Škodu na čele jiných žebříčků, ale co, i tak gratuluji. Snad to udrží na trhu déle i benzínová a naftová auta.