S těmito modely Škodovky jsme se měli brzy rozloučit. Naštěstí má s nimi automobilka nové plány – a víme jaké

Konec spalovacích variant modelů Škodovky se minimálně dramaticky oddálil. Je to skvělá zpráva pro české motoristy. Dokonce víme, co jim hodlá automobilka v následujících letech nadělit.

i Zdroj fotografie: Wheelsage
                   

Automobilka Škoda Auto si původně dala za cíl ukončit výrobu trojice vozů, které se těší velké oblíbenosti mezi českými motoristy. Již v roce 2027 měly z její nabídky zmizet modely Fabia, Scala a Kamiq se spalovacími motory. Všechny měla nahradit plně elektrická verze. Naštěstí k tomu ale nedojde, protože už i vedení Škodovky si uvědomilo, že o elektrické vozy není v Česku takový zájem, jak se ještě před pár lety předpokládalo.   

A tak Škoda změnila strategii. Podle jejích informací se budou všechny tři lidové modely vyrábět v klasických motorizacích nejméně do roku 2030. Rád bych ale věřil, že ani za pět let nebude s těmito vozy konec. Zájem je o ně velký a jejich dosavadní technologický vývoj z nich udělal nadmíru konkurenceschopné a po právu žádané modely.  

Velký zájem a ceny vysoce dostupné

Fabia se ve své již čtvrté generaci letos drží na čtvrté příčce mezi nejprodávanějšími Škodovkami v naší zemi. A Kamig, který prošel před dvěma lety modernizací, aktuálně obsadil dokonce třetí pozici. Když nahlédneme za naše hranice, tak modely Scala a Kamiq aktuálně patří v celé Evropě mezi TOP 10 městských SUV a hatchbacků. A to je nadmíru velký úspěch ve vysloveně širokém formátu.

iZdroj fotografie: Škoda

Uvedené vozy se v posledních letech předvedly s podobou nového kvalitního infotainmentu, zaujaly novými designovými prvky, úspornými motory TSI a kvalitními LED matrix světlomety. Navíc neutíkají od oblíbených manuálních ovladačů, ale naopak i v nich brzy přibudou otočné prvky s tlačítkovým a zároveň displejovým řešením.

Vozy si stále dobře stojí i cenově, kdy nejlevnější Fabia začíná na 399 900 korunách, Kamig na 479 900 korunách a Scalu lze pořídit už za 459 900 Kč. Ano, na současném trhu jsou k mání i lacinější vozy, ale čeští zákazníci v jejich případě stále právem řeší kvalitu a odolnost, stejně jako projevují věrnost modelům od Škodovky.

S čistě spalovacím motorem zůstane jen Octavia

Velmi diskutovaná je také budoucnost nejprodávanějšího modelu v podobě Octavie, a navíc i Superba a Kodiaqa. Šéf Škodovky Klaus Zellmer ale zákazníky v tomto případě uklidňuje. Podle jeho vyjádření by měly všechny tři modely vozů zůstat ve výrobě až do roku 2030 s tím, že ale získají nové moderní generace pohonů – tedy hybridů a plug-in hybridů.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Jak se redakci AutoŽivě podařilo zjistit, vypadá to, že jediná Octavia bude i nadále k mání i se spalovacími motorizacemi. Současně ale přijde do prodeje i její plug-in hybridní verze, která by měla nabídnout plně elektrický dojezd na vzdálenost přesahující 100 km. To, že se již připravuje navíc i plně elektrifikovaná Octavia (s názvem Vision O), vás ale patrně nepřekvapí. Nabídka daného modelu by tím měla být kompletní, a tak bude alespoň z čeho vybírat.

V Indii je Superb symbolem luxusu

Každopádně celosvětový zájem o klíčové modely Škodovky je naprosto zřejmý. Kodiaq je v rámci celé Evropy nejžádanějším velkým SUV a pro zajímavost Superb se skvěle prodává například i v Indii, kde je vnímán jako manažerský vysoce prémiový vůz. Na našem trhu je možné nejlevnějšího nového Superba koupit již za 935 000 korun a Kodiaqa za 995 000 korun. Škoda Octavia nyní startuje na ceně 609 900 Kč v hatchbacku a v provedení kombi pak na 639 900 korunách.

Věrnost i spokojenost Čechů je bezbřehá

Když jsme se v anketě zeptali na názory našich čtenářů, získali jsme, jak jsme očekávali, na škodovky pozitivní názory a zkušenosti od běžných lidí. Pan Tomáš z Plzně, který vlastní čtvrtou generaci Fabie, nám prozradil: „Fabií jezdíme celá rodina, a když nad tím tak přemýšlím, Fabii mají dokonce tři generace naší rodiny. Kupujeme ji kvůli nízké ceně, spotřebě, jednoduchému ovládaní. A jsem logicky velmi rád, že právě Fabia z nabídky Škodovky nezmizí.“

iZdroj fotografie: Škoda

Lucie Veselá z Prahy je zase majitelkou modelu Scala a i ta si vůz pochvaluje: „Scala mě zaujala, když prošla faceliftovým omlazením. Líbí se mi, že je tichá, úsporná a nechybí jí moderní infotainment ani řada bezpečnostních prvků. Nemám s ní žádné technické problémy a klidně si ji po pár letech koupím znovu. Elektrickým vymoženostem moc nevěřím, a tak bych byla ráda, kdyby i Scala byla ještě za pár let k mání nová se spalovacím motorem.“

Navíc se nám ozval i řidič Kodiaqa, pan Milan z Písku, který si ho nemůže vynachválit. „Bál jsem se, že Kodiaq uteče k plné elektrice. Ale jeho nová generace je báječná. Osvědčil se mi plug-in hybrid, který nabíjím doma ze sítě a díky němu jezdím s hodně příjemnou spotřebou. Kodiaq je komfortní, je v něm spousta místa a celkově na něm oceňuji, jak jde s dobou.“                 

Kodiaq a Kamiq jako moje volba do rodiny

Kdybych si měl vybrat mezi posledními modely Škodovky já, byla by moje volba jasná. Sám bych preferoval Kodiaqa s jeho výrazně rodinnými dispozicemi a partnerce bych koupil model Kamiq. Je velmi praktický, jezdí výborně a pro ženskou je to celkově kvalitně nastavené menší SUV.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Mám opravdu radost, že Škodovka i nadále sází na širokou nabídku svých modelů namísto toho, aby z ní vozy striktně ukrajovala. Je potřeba se samozřejmě smířit s tím, že některé se bez částečné elektrifikace neobejdou, ale na tom nevidím nic špatného. V rámci testů nových aut nepohrdnu čistě elektrickým dojezdem ani možností dobíjení plug-in hybridů doma, což dokonce šetří životnost akumulátorů.

Nicméně čím déle udrží Škodovka spalovací motory především v lidových modelech, tím lépe pro běžné řidiče. Snad automobilka brzy zase nezmění názor.

Se kterým modelem od Škodovky byste se klidně rozloučili?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články