Nejhezčí automobil z Mladé Boleslavi byl vyroben, otázkou je, kdy to bylo. Letos, anebo před víc jak padesáti lety?
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Otázka vzhledu je obvykle hodně subjektivní. Jeden má rád holky, druhý zase holky. Staré přísloví má říct asi to, že každému se líbí něco jiného. Nicméně určité obecně uznávané „hezké věci“ existují. Pohled na slunce zapadající nad mořský horizont, hrající si štěňátka. V redakci AutoŽivě jsme uspořádali anketu o nejhezčí automobil značky Škoda, ať jdeme rovnou k věci. Padlo pár zajímavých názorů. Jeden čtenář dokonce připomněl článek na jednom konkurenčním webu, kde tvrdili, že nová Škoda je tak krásná, že u německé prémiové značky pláčou závistí.
Škoda hezčí než Audi, BMW nebo Mercedes? To asi spíš ne
Nebo tak něco, nevím, parafrázuji. No, nemyslím si. Současné Mercedesy se mi nelíbí a nelíbí se mi ani současné škodovky. Zejména ty elektrické. A nejde teď o pohon, ale skutečně jen o vzhled. Kdyby šlo o mě, tak nejhezčí Škoda má už pár křížků na kapotě. Není to moderní SUV ani populární liftback, ale elegantní kupé, které v sobě spojuje šarm šedesátých let, odvahu tehdejších designérů a technickou zručnost, která v té době v Československu neměla obdoby. Řeč je o legendární Škodě 110 R Coupé, která se poprvé představila veřejnosti v roce 1970 a okamžitě si získala srdce nejen domácích fanoušků, ale i automobilových nadšenců v zahraničí.
Nízká silueta, dlouhé dveře, výrazně skloněné čelní sklo a zadní partie, které připomínají tehdejší italské sporťáky, to všechno dělá z 110 R vůz, jenž i po více než padesáti letech dokáže zastavit provoz na ulici. Sám si pamatuji, jak jsem poprvé viděl tohle kupé naživo, byl to zážitek, který se vryje do paměti. Mimochodem kamarád ho měl. Do té doby, než ukončil jeho cestu skokem do pole. No nic, vzhledem k designu vozu. Tedy, ono nešlo jen o vzhled, ale i o atmosféru, kterou kolem sebe auto vytvářelo.
Auto nemělo (vzhledovou) chybu, od siluety až po disky kol
Designéři Škody tehdy vsadili na jednoduchost a čisté linie, které zjevně nestárnou. Přední maska s decentními chromovanými prvky, kulatá světla a jemně tvarovaná kapota dávají vozu osobitý výraz, který se v tehdejší produkci vymykal všemu, co bylo běžné. Zadní část s typickým sklonem a úzkými světly pak působí sportovně, zvlášť když si uvědomíme, že pod kapotou se ukrýval jen čtyřválec o objemu 1 107 cm³ s výkonem 45,6 kW. Na dnešní poměry to možná nevypadá jako závratné číslo, ale v době svého vzniku šlo o solidní základ pro svižnou jízdu.
Zvlášť když auto vážilo jen něco málo přes 800 kilogramů. Zajímavé je, že Škoda 110 R nebyla jen krásná, ale i úspěšná na závodních tratích. Právě z tohoto modelu totiž vycházely legendární speciály Škoda 130 RS, které v sedmdesátých a osmdesátých letech sbíraly vavříny na evropských rallye a okruzích. 130 RS se díky své lehké konstrukci, skvělému podvozku a spolehlivému motoru stala postrachem mnohem silnějších soupeřů.
Doba, kdy Škoda vyráběla karoserie kupé, je nenávratně pryč
Dodnes je považována za jeden z nejúspěšnějších československých závodních vozů. Ve své třídě samozřejmě, jinak autu stále chyběl výkon. Když se dnes podíváte na ceny těchto vozů na trhu s veterány, zjistíte, že zájem o ně neustále roste. Zatímco ještě před deseti lety bylo možné pořídit pěkný kus za částku kolem 100 000 Kč, dnes se ceny šplhají klidně ke 400 000 Kč a u zrenovovaných exemplářů není výjimkou ani půlmilionová hranice.
Někdy i víc. Tohle je Škoda, kterou bych chtěl pro její vzhled. Zmiňoval jsem narážku na to, že je Škoda hezčí než Mercedes. Podle čtenáře se jednalo o model Elroq. Mně hezký nepřijde, ale třeba jsem mimo a vy mi v komentářích potvrdíte opak. Co je na takovém autě hezké? Za mne nic. Pohrál jsem si s grafickými programy, a pokud by měla být nějaká nová Škoda hezčí než německé prémiovky, vypadala by třeba tak.