Kdo by neznal Škodu Octavii, jedno z nejprofláklejších českých aut. Na silnicicíh ji vídáme dodnes, a ještě dlouho vídat budeme. Ale kolik doopravdy vydrží? Automechanik se podíval na starou Octávku, která měla najeto 700 000 kilometrů. K jeho překvapení byla až na výjimky ve velmi dobrém stavu, a po výměně některých částí zase krásně jezdila. Podívejte se, jaké součásti už to měly za sebou, a na které naopak čas jako by zapomněl.

Celkový vzhled vozidla odpovídá nájezdu

Sice nás teď zajímá samotný vzhled auta nejméně, přesto se o něm zmíňme. Iteriér byl značně ošoupaný a zašý, nejvíce samozřejmě utrpělo sedadlo řidiče, které bylo místy roztržené. Řadící páka sedřená, volant místy vydřený, některé páčky už zkrátka nereagovaly tak citlivě. Zvenku se zdálo auto na první pohled v pohodě, ale našlo se na něm nemálo kosmetických vad. Samozřejmě nic, co by nějak ovlivnilo jízdní vlastnosti.

Motor fungoval téměř dokonale

Alex se pustil do rozebírání motoru s nadšením, co všechno nefunguje. Jako první vymontoval EGR, které se stará o snižování emisí. Bylo sice silně zanešené, ale jinak bez problémů fungovalo. Překvapivě čisté byly vačkové hřídele, na nichž byly jenom minimální známky užívání, žádné hluboké rýhy. Příliš dobře už na tom nebylo těsnění pod hlavou válců, což je ale zcela pochopitelné a stojí pár korun (výměna je náročnější). Samotná hlava byla silně zanešená, ale sám automechanik řekl, že čekal situaci výrazně horší.

Motor Škoda Octavia po 700 000km

Po celém obvodu jsme mohli stále vidět honování z výroby (proces broušení, který má zajistit dokonalou jakost povrchu). Vysvětlení je logické – správná, pravidelná údržba a vhodně volený olej zajistili, že byl motor řádně promazáván, a tedy nedocházelo k jeho nadměrnému opotřebení ani při vyšších zátěžích.

Škoda Octavia po 700 000km

Dalším překvapením byly písty, které i po 700 tisících správně fungovaly a nebyly jakkoliv poškozeny. A teď k extrémně namáhanému turbu, které v tomhle přeplňovaném motoru fungovalo původní, a ještě dlouho fungovat bude. Bylo sice hodně zanešené, ale s tím se dalo počítat. Hřídel měla minimální vůli, a vyměněno bylo při procesu skládání již zmíněné těsnění pod hlavou, filtry, olej i další kapaliny, a instalována rozvodová sada.

Škoda Octavia po 700 000km

Motor byl před usazením zpět kompletně vyčištěn, takže je připravený ještě dlouho sloužit. Interiér zůstane původní, Alexovi ostatně nešlo o výdělečnost vozu, který koupi za likvidačních 5 000Kč, dost možná z vrakoviště. O čem to svědčí? Že Škoda vyrobila jeden z nejspolehlivějších motorů (1.8 TDI) vůbec, který by měl vydržet bez větších komplikací nájezd jednoho milionu kilometrů.  Stejná hnací jednotka byla vysazena také do VW Golf 4. Generace nebo modelu Polo.