Škoda odkryla elektromobil, který změní trh. Něco podobného nikdo nevyrobil, slibuje luxus za cenu Fabie

Chcete malý a hbitý model mladoboleslavské automobilky se svižným spalovacím motorem? Tak to máte ale velkou smůlu, teď se bude už jen bzučet

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Tuzemská automobilka Škoda Auto oznámila, že v roce 2025 uvede na trh zcela nový model malého vozu. Půjde o elektromobil postavený na platformě MEB Entry. Auto vznikne ve „sdílené“ spolupráci s koncernovými sourozenci Volkswagen a Seat. Nový model bude vyráběn v továrně ve Španělsku, která zahájí provoz v roce 2023. Tato továrna bude hrát klíčovou roli při zajišťování vysoké kvality a dostatečné výrobní kapacity, aby bylo možné uspokojit poptávku po novém modelu. Vůz bude na trh uveden v roce 2025.

To není déjá vu, tohle už jste skutečně četli, tak o co jde?

Díky společné platformě bude nový vůz Škoda technologicky pokročilý, spolehlivý a cenově dostupný. Pod kapotou můžeme očekávat osvědčenou techniku mateřského koncernu. Ta zaručí vysokou kvalitu a výkon. Kapacita baterií bude pravděpodobně činit 58 kWh, to by mělo zajišťovat dojezd 400 až 450 km na jedno nabití. Cena auta by měla být nižší než u konkurenčních značek.

Dokonce by měla být nižší, než jak to zvládne Dacia. Předpokládá, že se novinka dostane pod 425 000 Kč. Počkat, počkat, počkat! Že vám tohle přijde tak nějak známé a že skica na zeleném pozadí také cosi připomíná? Cosi, co už jsme viděli? Je to tak.

iZdroj fotografie: Škoda

Tuto zprávu jsme přinesli už před dvěma leta. Je neuvěřitelné, jak ten čas letí. Zajímavé je si tak s odstupem říct, jak se vize budoucnosti změnila, nebo zda je všechno „při starém“. V roce 2022 jsme se mohli začít těšit na nové kompaktní auto velikosti Fabie. Tedy těšit se začali zejména ti co uvěřili snu o malém a levném elektrickém autě. Teď se ukazuje, že elektromobilita rozhodně nebude levná. Stačí se podívat do současného ceníku značky Škoda, abych se stále držel tématu. Mladoboleslavská značka aktuálně nabízí dvě elektrická auta.

8 nejhorších naftových motorů všech dob. Servis vyjde pekelně draho. Používala je Škoda, VW, Renault, Toyota, Ford a další

Je to Enyaq a Enyaq Coupé. Kolik stojí? Ceník začíná na částce 1 324 900 Kč u prvně zmiňovaného a druhý stroj začíná cenou na 1 424 900 Kč. Rozhodně nelze, a to zcela objektivně, říct, že jsou tato auta levná. Co bude teď? Respektive jaká je situace, co se bude dít. Co se bude dít reálně? To je otázkou. Automobilky samozřejmě moc dobře ví, co mohou a co nemohou publikovat. Takže strategie je z velké části přísně střeženým tajemstvím. Nicméně teď se opět dozvídáme o tom, jaké auto, v tuto chvíli od značky Škoda, dorazí.

Novinka bude, ale ne jako Fabia. Lidi chtějí větší auta

Jedno je jisté, na cenu 425 000 Kč můžeme zapomenout. V dnešní době levná elektrická auta nejsou. A nebudou. Budou drahá, až se Evropské unii podaří zpětně zpoplatňovat čínské vozy. Tím se dostanou na cenovou hladinu těch drahých evropských. Zpět ale ke Škodě. Ta oznámila, že v příštím roce představí nový elektromobil s názvem Epiq. Škoda Epiq je s délkou 4,1 metru městský crossover. Asi je to tak, že prodat malé autíčko by bylo komplikovanější než ten samý vůz, o trochu větší, oplastovaný a nabubřelý. Protože „to je bezpečnější. Není to malé městské mini.

iZdroj fotografie: Škoda

Nový vůz bude stát kolem 25 000 eur, což je přibližně 600 000 Kč. Takže o dvě stě více. Studie ukazuje stroj s výrazně tvarovanou kapotou, leskle černou maskou Tech-Deck Face a LED moduly ve tvaru písmene T. Ty plní funkci denního svícení a směrových světel. Přední světlomety jsou umístěny v nižší poloze, to dodává vozu dynamický vzhled. Podle oficiálních zdrojů nabídne Škoda Epiq výjimečnou hodnotu a prostorný interiér v kompaktní karoserii. Tak uvidíme. Vůz bude mít prostor pro pět osob a zavazadlový prostor o objemu až 490 litrů.

Auto má kufr větší než reálný dojezd, do určitě není dobře

Interiér vozu bude vybaven dvouramenným volantem s novým nápisem Škoda a fyzickými tlačítky a otočnými ovladači, které usnadní ovládání základních funkcí za jízdy.  Aspoň že tak, konečně automobilkám došlo, že dotykové displeje jsou zlo. Skutečně, jsou nebezpečné, mezi ovládání mobilu a displeje není velký rozdíl. Nicméně digitalizace tady bude. Jednou z „nových“ technologií, kterou Epiq nabídne, bude mobilní digitální klíč. Ten umožní nastavení a ovládání vozu prostřednictvím chytrého mobilního telefonu.

iZdroj fotografie: Škoda

Jako kdyby tohle někdo v reálu potřeboval. Nebo potřebuje? Pod článkem v komentářích je ideální místo pro vyjádření vlastního názoru na tuto otázku. Škoda Epiq bude mít dojezd přes 400 km, což je „vynikající hodnota“ pro městský elektromobil. Do města ano. Tady je třeba být upřímný, se Smartem až na výjimky také nikdo dálky jezdit nebude. Takže proč ne. Jenže to jsme zase zpátky u toho, že není třeba crossover, že stačí „mini“.

Jedno je jisté. Škoda Auto plánuje v příštích letech výrazně investovat do elektromobility. Automobilka oznámila, že do roku 2025 představí šest nových elektrických modelů. Tento plán zahrnuje mimo jiné i nový model Elroq, který bude prvním z nové řady elektromobilů. Bude to onen slibovaný „a la Fabia“ model? Uvidíme.

Koupíte si elektormobil?

Zdroj: Škoda Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články