Myšlenka, která nebude naplněna, anebo splněný sen českého instalatéra a truhláře? Praktická verze aut značky Škoda je žádaná.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Škoda Praktik je automobil, který možná v mnohých z nás vyvolává nostalgii. Není to žádné sportovní kupé, ale lehký užitkový sluha. V poslední fázi vycházel z modelu Roomster. Já si ho ale spojuji s Felicií. Praktik vyráběla mladoboleslavská Škoda Auto. Prodej se rozjel v roce 2007 a skončil, společně s výrobou klasického Roomsteru, v roce 2015. Když jsem mluvil o Felicii, tak dodám, že označení Praktik používala Škoda již před Roomsterem. Právě pro užitkovou verzi odvozenou z modelu Fabia Combi a Škoda Felicia Combi.
Ryze užitkové auto pro řemeslníky, instalatéři ho milovali
Myslím, že ještě předtím dokonce i pro variantu postavenou na modelu Forman. Dokonce Favorit, bez zadních sedaček. Vždy šlo o vozy s karoserií kombi, až na Roomster, se zadními okny krytými plechem. Oproti Roomsteru má „praktický“ sourozenec zaplechovaná zadní okna. Výroba posledního Praktika byla ukončena společně s Roomsterem v roce 2015. Praktikem postaveným na Felicii jsem najezdil v rámci tehdejší práce tisíce kilometrů. Nic moc zábavného, spíše děs, ale nyní jen nostalgie.
I dnes bych řekl, že jde o auto, které by si přál nejeden český živnostník, který potřebuje spolehlivého parťáka do práce i na víkend. Když se před pár měsíci objevila zpráva, že se Praktik vrací, přiznám se, že jsem tomu nevěřil. V dnešní době, kdy automobilky chrlí jedno SUV po druhém a na klasické užitkové vozy se tak trochu zapomíná, by to bylo jako zjevení. A přitom právě takové auto, které je jednoduché, robustní, praktické, a přitom cenově dostupné, tady zoufale chybí. Minimálně u Škody, konkurence tohle umí.
Náklady do účetnictví, odpočet DPH a odpisy, to je paráda!
Kdo někdy stěhoval lednici, vozil nářadí nebo potřeboval převézt pár pytlů cementu, ví, o čem mluvím. Praktik je přesně ten typ auta, který vám neudělá ostudu před sousedy, ale zároveň zvládne i tu nejšpinavější práci. Nový Praktik údajně vychází z modelu Scala, což je samo o sobě zajímavé, protože Scala je v základu kompaktní hatchback. V továrně prý vzali Scalu, vyhodili zadní sedadla, posílili podlahu a vytvořili dvoumístný užitkový vůz s obrovským zavazadlovým prostorem. A když říkám obrovským, myslí se tím opravdu obrovským, rovných 1 390 litrů prostoru za předními sedadly, rovná podlaha, robustní ochranné prvky a možnost převážet náklad.
Pokud Scala zněla tak trochu jako fikce, tohle už je čirá fantazie. Doslova, uvidíte. Nosnost 613 kg znamená, že by šlo vozit i těžší věci, ať už jde o stavební materiál, nářadí nebo třeba zboží do obchodu. Praktik by měl mít speciální ochrannou přepážku za sedadly, která chrání posádku před posuvným nákladem. Podlaha má být potažená odolným materiálem, který se snadno čistí. To jsou přesně ty drobnosti, které oceníte až v praxi, když vám někde vyteče barva nebo se vysype pytel s pískem.
Je to fikce, Praktik je mrtev a Praktiq se do výroby nechystá
A protože má jít o auto pro práci, nebudou chybět ani háčky na upevnění nákladu, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru a možnost dokoupit různé příslušenství, jako jsou střešní nosiče nebo ochranné lišty. A jméno je změněné, z původního Praktik na současnější Praktiq s písmenem Q na konci. Na zprávu o zahájení výroby jsem narazil na českém internetu několikrát. První článek psal kolega Hugo na konkurenčním webu o autech. Doplním, že zpráva vyšla prvního dubna, a je zřejmé, že se jedná o aprílový vtip. Což je ale podle mě chyba.
Tedy ne žertovat na apríla. Ale to, že se Škoda Praktiq nechystá a nevyrobí. Myšlenka pracovního vozu Škoda mi nepřijde vůbec špatná. Vím, že to Hugo myslel jen jako aprílový žert, ale mně by takové auto nevadilo. Já bych se takové myšlenky nebál. Nebáli se ani jiní kolegové z dalších webů, kteří Hugovu zprávu nepochopili jako aprílový vtip a „jedna k jedné“ ji okopírovali a poslali dál do světa. To už tak veselé není, ale „chápu“, že někdo méně kompetentní nemusí poznat nadsázku.
Každopádně mně se myšlenka takového auta tedy líbí. Až tak, že jsem si pohrál s grafickými programy a zkusil si představit auto, které by takového novodobého dříče mohlo představovat. Jenže na základě kombi bez sedaček, ale jako MPV, které by ideově navazovalo na legendární model Škoda 1203. MPV je totiž podle mě také typ karoserie, který v mladoboleslavské nabídce chybí. Co na to říkáte? Auto by se mohlo jmenovat třeba Parťáq.