Uvedení zcela nové modelové řady, tentokráte se zaměřením na prostor a luxus, by Škodě nakonec mohlo vyjít. Ideálně, pokud se bude lišit od všeho, na co jsme u Škody Auto zvyklí.
Když někde zazní slovní spojení „luxusní škodovka“, bude to možná pro mnohé znít jaksi nepatřičně. Tak trochu jako „komfortní Trabant“, nebo „opulentně vybavená Dacia“. Přitom je zajímavé, že Škoda v historii zase neměla k luxusním verzím tak daleko, stačí vzpomenout historický Superb z roku 1934 nebo designově úžasnou Škodu Popular Monte Carlo z roku 1936. Je tedy možné, že by se Škoda opět „usídlila“ v hájemství například Mercedesu nebo BMW? Pojďme se na to podívat společně.
Luxusní model? Nejlépe i nová modelová řada
A jakkoli nechci znevažovat dnešní vlajkovou loď z nabídky Škody Auto, kterou je mimořádně pohledný a současně navýsost praktický Superb, přece jen to není přesně to auto, o kterém bychom prohlásili, že patří do kategorie luxusních vozidel. A to ani ve své nejvyšší výbavě Laurin a Klement, která nároky na pohodlí splňuje měrou vrchovatou a troufnu si tipnout, že 95 % uživatelů zcela dostačuje. A nic víc nepotřebují. Přesto: co vlastně odděluje luxusní vozy od těch druhých?
A začnu trochu netradičně a zeširoka. Pokud by Škoda chtěla opravdu luxusní model (a já jsem si jist, že by na něj kupce našla, i s ohledem na to, jak jí celý byznys momentálně šlape a prodává svoje auta jako teplé žemle na krámu), musela by podle mého soudu mít zcela novou modelovou řadu. A zcela nový, naprosto jedinečný (a zažitým tvarům Octavie a Superbu pokud možno vzdálený) design. Jen tak by mohla kolem nového modelu vybudovat auru opravdu jedinečného a výjimečného vozu.
Na tento model by VW nejraději zapomněl
Přímo v koncernu Volkswagen totiž máme jeden poměrně nepovedený příklad, který stál opravdu nemalé peníze a na kterém VW v podstatě nikdy nevydělalo, jakkoli prodeje v Číně nebyly nakonec tak špatné. Ano, tohle opravdu není těžká hádanka: jde pochopitelně o Phaeton. A tedy „dítě“ tehdejšího šéfa celého koncernu Dr. Ferdinanda Piëcha, který se tímto modelem chtěl zapsat do věčné historie Volkswagenu. Což se mu tedy opravdu podařilo. I když asi jinak, než původně zamýšlel.
Celá „skleněná továrna” v Drážďanech, která pro Phaeton vznikla, celá supersložitá konstrukce jinak technicky velmi kvalitního vozu (s výjimkou verzí s V10 motorem, kde ale za problémy mohla pohonná jednotka, nikoli auto jako takové) přišla ve finále tak trochu vniveč. A myslím, že za tím stojí jeden důležitý detail, který byl původně asi dobře míněn, ale zkrátka to nedopadlo: tím detailem je design Phaetonu, který je tak nenápadný, a navíc tak příliš připomíná obyčejný Passat B5, až podle mne mnohé zájemce odradil.
Chci zaplatit balík peněz za trochu větší a trochu „nafouklejší” Passat? Odpověď je jasná. Kdyby Phaeton od samého počátku vypadal opravdu jinak, než vypadá běžná konfekce od Volkswagenu, troufám si tipnout, že by mnohé zaujal. Má logo, které neprovokuje. Což může v mnohých situacích být spíše výhoda. Podobně by mohla fungovat Škoda: pokud luxusní vůz, pak něco zcela jiného, než je Superb. Příklad? Rolls-Royce Spectre. Splývavá záď a dvoje dveře jsou zcela mimo cokoli, co R-R většinou vyrábí. A zabralo to.
Nalepit masku Bentley na Superb? Nefungovalo by to
Příklad od umělé inteligence v galerii k tomuto článku jen dokazuje, že je opravdu umělá, bez nutných konsekvencí. Auto s maskou à la Bentley a interiérem od stejné značky, vypadající nicméně jako větší Superb, zkrátka fungovat nebude. Uvidíme, jak si příští rok povede nová vlajková loď, což bude sedmimístné, plně elektrické SUV odvozená z konceptu Vision 7. A postavené již podle nového designového jazyka Modern Solid.
Třeba bude mít více štěstí, než měl třeba (podle mne vcelku povedený) Tudor, dvoudveřová designová ukázka na bázi prvního Superbu. Ten se výroby žel nedočkal. Jak tipujete šance na úspěch Škody v tomto segmentu vy?