Škodí autu mytí v zimě? Stačí se držet rad zkušeného autolakýrníka

                   

Mýt, či nemýt auto v zimě? To je otázka, o kterou se motoristé přou snad od doby, kdy vznikly celokovové karoserie. Někteří lidé považují mytí auta v zimě za zbytečné, protože několik hodin jízdy na mokré a špinavé silnici zcela eliminuje účinek vynaloženého úsilí a peněz. Jiní majitelé automobilů se v zimě snaží mýt auto často, aby odstranili škodlivá činidla a všudypřítomnou sůl.

Nejužitečnější v tomto případě bude názor zkušeného autolakýrníka, který zná všechny složitosti a vlastnosti laku automobilu a ví, jak ho ovlivňuje znečištění a mytí během zimní sezóny. 

První otázka, na kterou odpovídá, se týká účinku činidel a soli na kov. Mnoho řidičů je přesvědčeno, že pokud nebudou auto pravidelně umývat, objeví se na jaře známky koroze. 

V praxi je situace jiná. Když je teplota vzduchu nižší než -3 stupně, oxidační procesy kovu se zastaví. Proto se nebude tvořit žádná rez. Největší poškození způsobují činidla zimním pneumatikám, které nejsou přizpůsobené těmto podmínkám. Stále více výrobců pneumatik se však snaží připravovat své výrobky na agresivní prostředí.

iZdroj obrázku: Pixabay

Při mytí vozu v zimě je tu ovšem další “drobnost” s negativními následky – prudká změna teploty. Studená barva je ošetřena horkou vodou pod vysokým tlakem, což vede ke vzniku mikroprasklinek. Teoreticky by se správné mytí auta v zimě mělo provádět studenou vodu se speciálními chemickými přísadami. V praxi se takové technologie používají jen zřídka, protože jsou pro majitele drahé.

Při výjezdu z myčky navíc částice vody zachycené v mikroprasklinách v laku, skle a plastech zmrznou. Často se stávají případy, kdy světlomety (zejména ty LED, protože nevyzařují téměř žádné teplo)  po umytí prasknou, i na oknech auta se někdy objeví praskliny. 

i

Mýt, či nemýt auto v zimě? To je otázka, o kterou se motoristé přou snad od doby, kdy vznikly celokovové karoserie. Někteří lidé považují mytí auta v zimě za zbytečné, protože několik hodin jízdy na mokré a špinavé silnici zcela eliminuje účinek vynaloženého úsilí a peněz. Jiní majitelé automobilů se v zimě snaží mýt auto často, aby odstranili škodlivá činidla a všudypřítomnou sůl.

Nejužitečnější v tomto případě bude názor zkušeného autolakýrníka, který zná všechny složitosti a vlastnosti laku automobilu a ví, jak ho ovlivňuje znečištění a mytí během zimní sezóny. 

První otázka, na kterou odpovídá, se týká účinku činidel a soli na kov. Mnoho řidičů je přesvědčeno, že pokud nebudou auto pravidelně umývat, objeví se na jaře známky koroze. 

V praxi je situace jiná. Když je teplota vzduchu nižší než -3 stupně, oxidační procesy kovu se zastaví. Proto se nebude tvořit žádná rez. Největší poškození způsobují činidla zimním pneumatikám, které nejsou přizpůsobené těmto podmínkám. Stále více výrobců pneumatik se však snaží připravovat své výrobky na agresivní prostředí.

Zdroj obrázku: Pixabay

Při mytí vozu v zimě je tu ovšem další “drobnost” s negativními následky – prudká změna teploty. Studená barva je ošetřena horkou vodou pod vysokým tlakem, což vede ke vzniku mikroprasklinek. Teoreticky by se správné mytí auta v zimě mělo provádět studenou vodu se speciálními chemickými přísadami. V praxi se takové technologie používají jen zřídka, protože jsou pro majitele drahé.

Při výjezdu z myčky navíc částice vody zachycené v mikroprasklinách v laku, skle a plastech zmrznou. Často se stávají případy, kdy světlomety (zejména ty LED, protože nevyzařují téměř žádné teplo)  po umytí prasknou, i na oknech auta se někdy objeví praskliny. 

Zdroj obrázku: Pixabay

Pokud byla k opravě karoserie použita kitovací sada, může se při expanzi zmrzlé vody rozlámat. Této nepříjemné situaci se lze vyhnout úplným vysušením vozu po umytí a následným ošetřením demineralizovanou vodou a voskem. V tomto ohledu by řidič neměl šetřit. 

Proto je v zimě vhodné využívat služeb myček aut, které se nacházejí v interiérech. Po umytí můžete počkat a nechat auto uschnout na teple po dobu 10–15 minut. Tím se omezí množství vody v případných mikroprasklinách na minimum a nová špína se bude na karoserii lepit méně.

Obecně mají sůl a činidla na karoserii skutečně negativní vliv, ale ne takový, jak se soudí. Usadí se na karoserii či podvozku a potom nedovolí, aby se drobného poškození dostaly další nečistoty. Nesprávné mytí však může mít pro lak vážné následky, a aby k tomu nedošlo, musí se auto velmi dobře vysušit.

Zdroj obrázku: Pixabay

Pokud byla k opravě karoserie použita kitovací sada, může se při expanzi zmrzlé vody rozlámat. Této nepříjemné situaci se lze vyhnout úplným vysušením vozu po umytí a následným ošetřením demineralizovanou vodou a voskem. V tomto ohledu by řidič neměl šetřit. 

Proto je v zimě vhodné využívat služeb myček aut, které se nacházejí v interiérech. Po umytí můžete počkat a nechat auto uschnout na teple po dobu 10–15 minut. Tím se omezí množství vody v případných mikroprasklinách na minimum a nová špína se bude na karoserii lepit méně.

Obecně mají sůl a činidla na karoserii skutečně negativní vliv, ale ne takový, jak se soudí. Usadí se na karoserii či podvozku a potom nedovolí, aby se drobného poškození dostaly další nečistoty. Nesprávné mytí však může mít pro lak vážné následky, a aby k tomu nedošlo, musí se auto velmi dobře vysušit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články