Opotřebení materiálu, degradace dílů a poruchy pohonných jednotek jsou po čase provozu logické. U drahých značek to mrzí víc.
Na jednu strany člověk očekává kvalitu, bez ohledu na to, kolik peněz utratí. Ani u rohlíku za tři koruny nikdo nechce, aby byl tvrdý, malý a našel v něm zapečeného švába. Očekávání, to je to slovo. Budeme mluvit o technických problémech. Značky, která dělá a prodává relativně levná auta. Tady by se slušelo říct, že pokud auto stojí pod půl milionu, logicky musí být někde vidět ten kompromis proti automobilu, za nějž zákazník zaplatí třeba milion a půl.
Člověk čeká kvalitu bez ohledu na cenu, to je chybná úvaha
Tak to je. Řeknu to ještě jinak. Leckdy jsou zjevné problémy s nedostatečnou kvalitou naopak u drahých aut, kde by to člověk skutečně ani nečekal a nepředpokládal. Mám jako expert na automobily, zejména ty ojeté, velké zkušenosti s (drahými) problémy u BMW X6, Mercedesu R, ale i Porsche 911. Takže to, že se objevují problémy u modelů značky Dacia a Renault, není vlastně nic nečekaného.
O generálních opravách motorů Porsche, elektrických systémů Mercedesu a v podstatě čehokoli u BMW někdy jindy. Teď by tedy měli zbystřit majitelé francouzské produkce. Ano, je to na vás, hrdí majitelé s kosočtvercem na kapotě, popřípadě s nápisem Dacia. Pokud jste si v poslední době všimli podivného skřípavého zvuku vycházejícího z motoru, možná se vás týká problém, který aktuálně trápí tisíce řidičů po celé Evropě.
Tento problém může vést až k vážnému poškození motoru. Renault a Dacia se potýkají s potížemi u některých svých benzinových motorů, konkrétně u modelů vybavených motory 0.9 TCe, 1.0 TCe a 1.2 TCe. Problém spočívá v řetězu rozvodů, který se může předčasně natáhnout a způsobit vážné komplikace. Zažil jsem u svých známých, kteří mají francouzská auta. A na to konto jsme v redakci AutoŽivě udělali rychlý průzkum a zjistili jsme, že problém skutečně existuje. Existuje údajně interní technická zpráva Renaultu, která ozřejmuje důvody, proč se to děje.
Ignorovat podezřelý zvuk se nevyplácí, následky jsou drahé
Zpráva prý říká, že je příčinou tohoto problému buď zablokování napínacího mechanismu, nebo tření a prodloužení samotného řetězu. Může být. Pokud se řetěz natáhne, začne narážet na kryt rozvodů. To způsobuje charakteristický skřípavý zvuk. Tento zvuk by měl být pro každého majitele varováním, že je něco špatně. Pokud se problém neřeší, může dojít k opotřebení materiálu, to může vést k uvolnění kovových částic do olejového filtru.
V krajním případě až k úplnému selhání motoru. A teď k tomu nejdůležitějšímu – které modely jsou tímto problémem postiženy? U Dacie se jedná zejména o modely Sandero a Logan s motory 0.9 TCe a 1.0 SCe. U Renaultu jde o modely Twingo, Clio, Captur a další. Seznam získaný redakcí AutoŽivě přikládám pro vaši větší přehlednost níže:
Dacia:
- Sandero 2 a Logan 0,9 TCe/1,0 SCe (od 27. 2. 2014 do 4. 12. 2018)
- Dokker 1.2 TCe (od 7. 5. 2012 do 4. 12. 2018)
- SUV Duster TCe (do 4. 12. 2018)
- Duster 2 1.0 TCe/1.2 TCe (od 28. 3. 2017 do 4. 12. 2018)
- Lodgy 1.0 TCe/1.2 TCe (od 20. 4. 2012 do 4. 12. 2018)
Renault:
- Twingo 3 0,9 TCe/1,0 SCe (od 1. 9. 2014 do 12. 4. 2018)
- Clio 4 0,9 TCe/1,2 TCe (od 1. 1. 2012 do 12. 4. 2018)
- Captur TCe (od 7. 2. 2012 do 4. 12. 2018)
- Mégane 1.0 TCe/1.2 TCe (od 22. 5. 2015 do 4. 12. 2018)
- Scénic 4 1.2 TCe (od 1. 2017 do 1. 10. 2018)
- Kadjar 1.2 TCe (od 7. 10. 2014 do 4. 12. 2018)
- Kangoo 2 1,2 TCe (od 16. 7. 2012 do 4. 12. 2018)
A co s tím? Renault doporučuje v případě problému kompletní výměnu rozvodového systému. Ne, taková oprava není ani rychlá, ani levná. Proto je důležité problém zachytit co nejdříve. Pokud tedy slyšíte skřípavý zvuk, neváhejte a zamiřte do servisu. Jestliže je vaše auto ještě v záruce, teoreticky by to nemělo jít na váš účet. Pokud však záruka vypršela, připravte se na to, že si budete muset sáhnout hlouběji do kapsy.