10 skrytých nákladů na elektromobily, o kterých nikdo nemluví. A prodejci je záměrně tají? Zaplatíme je nakonec my řidiči

Kdo si koupí elektrické auto s tím, že kromě pořizovací ceny nebude nic platit, hluboce se mýlí a bude šeredně zklamán. Je to jinak.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Elektromobily jsou dneska v kurzu, o tom žádná. Každý druhý politik, ekolog i soused odvedle vám bude tvrdit, že budoucnost je elektrická. Že už nikdy nebudete muset tankovat „plnou za tři tisíce“ a že údržba elektrického auta je vlastně zadarmo. Když se podíváte pod pokličku, zjistíte, že elektromobil není jen o tichém svezení a zeleném svědomí, ale taky o spoustě nákladů, o kterých se moc nemluví. Co to znamená pro běžné řidiče?

Koupí elektrického auta nekonečné placení teprve začíná

Než si pořídíte elektrické auto, měli byste vědět, do čeho jdete. Je zásadní si uvědomit, že skrytých výdajů je víc, než by se na první pohled zdálo. Takže pojďme na to, tady je deset věcí (a možná přijdu na další), které vám prodejce asi neřekne. První a největší šok přijde hned na začátku, pořizovací cena. Ano, elektromobily jsou dražší než srovnatelné spalováky, a to klidně o stovky tisíc. Dotace sice něco srazí, ale pořád platíte za baterii, která je nejdražší součástí auta. A teď si představte, že po pár letech začne kapacita baterie klesat.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

Výrobci sice slibují záruky na 8 let nebo 160 000 km, ale realita je taková, že po pěti letech už nemusíte dojet z Prahy do Brna na jedno nabití. Pokud jste to dřív dokázali. Problém další je dojezd u starších elektromobilů. Ty úplně první stroje měly dojezd 200 km, v ideálním případě. Výměna baterie? Klidně 200 000 Kč a víc, podle modelu. Další skrytý náklad je nabíjení doma. Zapomeňte na to, že budete nabíjet z běžné zásuvky – to byste čekali do rána. Potřebujete wallbox a ten stojí desítky tisíc, plus je tady úprava elektroinstalace. Tu taky musíte zaplatit.

„Hlavně si teď nekupujte elektromobil.“ Odborník si hraje s ohněm a navzdory EU vysílá lidem jasný vzkaz

Když bydlíte v paneláku? Smůla, tam si wallbox jen tak nenainstalujete. Další položka, to jsou veřejné nabíječky. Ceny za kWh na rychlonabíječkách jsou často vyšší než adekvátní náklady za benzín, když to přepočítáte na kilometr. A když přijedete k nabíječce a je obsazeno, čekáte nebo jedete hledat jinou. Co tam je dále? Pojištění. Elektromobily jsou dražší na opravu, takže i havarijní pojištění je vyšší. A když se něco stane s baterií, pojišťovna vám často zaplatí jen část, protože opotřebení není kryté. Neposlední skrytý náklad je servis.

Servis není levný a nezvládne ho Franta vedle v garáži

Ano, elektromotor je jednodušší než spalovací, ale když se něco pokazí na elektronice nebo baterii, připravte si peněženku. Specializovaných servisů je málo a ceny nejsou zrovna lidové. Na co obvykle lidi nemyslí, je ztráta hodnoty. Další „skrytý náklad“. Elektromobily ztrácejí hodnotu rychleji než spalováky, hlavně kvůli obavám z životnosti baterie. Když budete chtít auto za pár let prodat, možná budete překvapeni, jak málo za něj dostanete. Pak je tady náklad na zimní provoz. V zimě klesá dojezd klidně o třetinu.

iZdroj fotografie: HZS ČR

Baterie nemá ráda mráz a topení žere energii. Takže místo slibovaných 400 km najedete sotva 250 km. A zaplatíte to. Stejně jako si připlatíte za pneumatiky. Elektromobily jsou těžší, takže pneumatiky se sjíždějí rychleji. A protože potřebujete speciální typy s nízkým valivým odporem, jsou dražší než běžné gumy. Skrytý, nebo minimálně nečekaný je náklad je poplatek za recyklaci baterie. Až jednou doslouží, budete muset zaplatit za její ekologickou likvidaci, což mohou být další tisíce navíc. Nemohu nevzpomenout na software a aktualizace.

Vlastnit elektromobil není levné a pro každého, to je jasná lež

Výrobci si často nechávají platit za nové funkce, které si stáhnete do auta přes internet. Takže když budete chtít třeba lepší navigaci nebo odemknout vyšší výkon, připravte si platební kartu. Takže si znovu položme otázku, jestli je elektromobil opravdu tak výhodný, jak se říká. Nemyslím si. Když sečtete všechny nákladové položky, zjistíte, že úspora na palivu je jen malou částí celého elektrického příběhu. A že většina těchto nákladů se objeví až časem, takže první „růžové“ roky vystřídá dost nepříjemná realita. Vedle jednouchého konceptu syntetických paliv pak začínají vypadat elektromobily jako zbytečně drahý a nelegrační vtip.

Chcete si koupit elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články