Skutečná křižovatka na Praze 4, kde řidiči záměrně porušují pravidla. Doslova si říkají o pokutu

Možnosti, jak projet danou křižovatku správně jsou omezené a odbočit doleva nelze. Jen si zajet a vrátit se z jiného směru.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Stačí se podívat na běžně dostupná fóra, na nejrůznější kvízy s řešením křižovatek, na cvičné online testy autoškol a dotazy u nich. Z nich je patrné a jasné, že čeští řidiči doslova tápou při řešení křižovatek. To je holý fakt, řidiči dělají chyby a ukazují jak na výsledcích testů, tak ve skutečnosti, že projíždějí křižovatky díky nevědomosti a neznalosti špatně.

Křižovatky jsou pro české řidiče všeobecným problémem

Existují ale místa, kde nedochází k nesprávným průjezdům křižovatkami chybně z důvodu neznalosti pravidel či značek. Typickým místem je křižovatka na Praze 4, kterou řidiči projíždějí špatně vědomě. Záměrně porušují předpisy, riskují pokutu. A co hůře, také dopravní nehodu. Jedná se o křížení ulic Na Pankráci a Lomnického, respektive náměstí Hrdinů.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jde o křižovatku tvaru kříže. Ten nicméně není pravidelný, jeho ramena nejsou v pravých úhlech, ale jsou pokřivená. A navíc některé ulice jsou víceproudé. Navíc jde o křížení aut a tramvají. Tramvajové koleje dokonce nejdou rovně, ale zatáčí. „Horší už to snad být nemůže, dalo by se říct,“ komentuje věc pan Menzl, odborník na dynamickou jízdu autem a pořadatel amatérských automobilových závod AmaterCup, „ale v tom komplikovanost křižovatky není.“

To, že řidič někam chce jet, neznamená že tam jet může

Problémem je něco jiného. Přikázaný směr jízdy. Podívá-li se člověk na ulici Lomnického ve směru z Podolí na Pražského povstání, vidí dva pruhy. Pro čtenáře neznalé pražské situace jde o pruh, ve kterém jsou na grafice znázorněna auta. Pravý pruh odbočuje doprava, levý pruh má předepsaný směr rovně. Toto je řešeno horizontálním dopravním značením, šipky jsou na silnici. Stejná logika značení a šipek je na semaforech. 

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

„Věc je jednoduchá,“ říká expert Menzl, „řidiči, kteří jedou v tomto směru, nesmí odbočit doleva.“Přesto se ale toto děje. Dochází k porušování předpisů, za to hrozí pokuta. „Horší je ale hrozba dopravní nehody,“ varuje odborník Menzl, „řidiči, kteří vnímají místní dopravní značení, tak nečekají, že by někdo zabočil tam, kam nemá.“ Na grafice jsou dvě auta, modré, které jede rovně, a to je v pořádku.

Přikázaný směr říká rovně a vpravo, doleva ne!

Ovšem auto před ním, červené, zatáčí doleva, a to je špatně. Dokonce i když jeho řidič dá přednost protijedoucím vozidlům, nesmí takový manévr udělat. „Řešení je jednoduché a prosté, pokud chce řidič přijíždějící v daném směru odbočit doleva, nesmí,“ zakončuje věc pan Menzl. „Motorista musí přijet do křižovatky z jiného směru, to znamená například projet křižovatku rovně, pak se otočit, vrátit se na křižovatku a odbočit doprava.“ 

Popřípadě se na křižovatce se zařadit rovnou vpravo, odbočit, otočit se do protisměru tam, kde to jde, a přijet na křižovatku zprava. Pak by ji projel rovně. Jiný postup není možný. Buď si zajet a vrátit se z jiného směru nebo nic. Aby toho nebylo málo, stejné značení je i pokud řidič přijíždí ke křižovatce po ulici Na Pankráci a Lomnického má po pravé ruce. Opět, nesmí doprava odbočit, dopravní značení mu to zakazuje.

Je každodenní praxí, jak potvrdil průzkum, který redakce AutoŽivě na místě provedla, že řidiči porušují pravidla a odbočují mezi ulicemi Lomnického a Na Pankráci, byť jim to značení zakazuje. Za to mohou dostat pokutu 2 000 Kč na místě nebo 1 500 až 2 500 Kč ve správním řízení.

Dodržujete přikázaný směr jízdy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články