Smrtící chyby při řízení za tmy: Páchá je majorita řidičů, riziko si neuvědomují ani ti zkušení

Noc a den jsou příkladem diametrálních rozdílů, rozdílné je tedy také řízení auta. Za tmy se musí řidič věnovat jízdě jinak, než za světla.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Řidiči v Česku se neumí adaptovat na změnu podmínek. Když v letním parnu začne pršet jako z konve v rámci mocné bouřky, jedou stejně, jako kdyby nebylo po vodě na silnici ani památky. S prvním sněhem nesundají řidiči nohu z plynu. Podobné je to i v noci, noční jízda má svá specifika. Přesto ale valná většina řidičů jezdí i za tmy jako ve dne. To se může vymstít, ignorace specifických odlišností se může stát fatální.

V noci je to jiné, než ve dne. Řidiči, věřte tomu!

Hrozba nehody či kolize je v noci mnohem vyšší. Jak je zjevné, tak základní odlišností od jízdy za denního světla je jiná viditelnost. A to platí jak směrem k řidiči, tak od řidiče. Platí, že řidič musí vidět a musí být viděn. Jednou z nečastějších chyb je zanedbání čistoty světlometů. Ve městě, kde je pouliční osvětlení, obecně světelný smog tak značný, že lze jezdit teoreticky bez zapnutých světel, může jít o marginální problém.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mimo město jde však o kritický prohřešek. Zejména ve vlhku a za deště se světla rychle zanáší špínou a snižuje se jejich účinnost. Stačí přitom provést základní hygienu hadrem nebo papírovou utěrkou. Omezený výhled bývá způsobený i vnitřním znečištěním čelního skla. Ve dne je to téměř nepostřehnutelné, ale v noci se film z nečistot na čelním skle projeví změnou optických vlastností. Světlo od protijedoucích aut se láme jinak, než když by procházelo čistým sklem. Vytváří jakýsi mléčný, polopropustný závoj, který omezuje řidiči výhled.

Horší viditelnost vede k únavě zraku. A ta k chybě

Důsledkem je horší viditelnost, zvýšená oční aktivita a rychlejší únava zraku. Nepřiměřená rychlost je riskantní. Teď se nejedná o maximální povolenou rychlost definovanou zákonem, respektive lokálním dopravním značením. Jde o skutečnost, že v noci, za tmy, není vidět do zatáček, dokud místo za obloukem neosvítí světelný kužel předních lamp. Pokud je tam překážka, spadlá větev, chodec, cyklista, cokoli, vidí to řidič se zpožděním. Praktické je před zatáčkou snížit rychlost a počítat s krizovým bržděním nebo vyhýbacím manévrem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Osvědčuje se také před vjezdem do zatáčky přepnout z dálkových světel na potkávací, bliknout. Při potkávacích světlech řidič uvidí, zda se za zatáčkou blíží jiné auto v protisměru a připraví se na krátkodobé oslnění jeho světly. A naopak dá o sobě vědět „za zatáčku.“ Pokud se předchozí text týkal místně okresních silnic, ani na dálnici není jízdy v noci bez rizika. To představuje například souběžná jízda vedle kamionu. Nic proti řidičům nákladních aut, ale ti za volantem napůl spí ve dne, tak což pak v noci.

Jak jezdit v noci? Existuje řada rad, nebo nejezdit

Navíc mají dozadu omezený výhled a pokud se něco vyplatí, tak v noci kamion rychle předjet a zmizet mu z dosahu. Pro všechny typy silnic bez oplocení platí, že hrozí riziko střetu se zvěří, zejména ve večerních a ranních hodinách, v místech, kde je u silnice les nebo pole. Existuje řada tipů a rad na jízdu v noci, některých skutečně sofistikovaných, jiných tak trochu z kategorie mýtů a pověr.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Neřídit unavený a ospalý. Nejít před jízdou na toaletu, „potřeba“ nenechá řidiči usnout. Neposlouchat rádio moc nahlas, hlasitá hudba unavuje. Zpívat si. Pít kávu a energetické nápoje. Nepít kávu a energetické nápoje (vyberte si). Pít vodu. Jet dostatečně daleko za nákladním autem, to cloní protisměrné automobily a brání oslnění. Nejezdit za nákladním autem, cloní překážkám. Pořídit si brýle na noční jízdu se žlutými skly. A v neposlední řadě, pokud člověk nemusí a necítí se na noční jízdu, tak za tmy nevyjíždět. 

Jak jezdíte v noci vy?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články