Smrtelné chyby při řízení v noci, kterých se dopouští drtivá většina řidičů

                   

S prodlužující se nocí a zkracujícím se dnem pochopitelně přibývá nutnost řízení za tmy. Skutečnost, že řízení za takových podmínek má svá specifika, je každému za volantem známa – alespoň teoreticky. V praxi však většina řidičů řídí stejnou způsobem ve dne i v noci. A to se může dost často vymstít. I drobnosti, kterým během dne nikdo nevěnuje pozornost, se totiž v noci mohou stát kritickými.

Abyste viděli a byli vidět

Jednou z nejběžnějších chyb v noci je zanedbávání čistoty světlometů a čelního skla. Ve městě, kde pouliční osvětlení umožňuje vidět z dálky i ve tmě, není dokonalá čistota světlometů a brzdových světel tak nutná. V příměstských a venkovských podmínkách, zejména za vlhkého a deštivého počasí, se však rychle znečisťují, což zvyšuje rizika těžkých nehod. Světlomety přitom pouze stačí občas otřít hadrem nebo papírovou utěrkou.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Křišťálově čistý zrak

Stejně důležitá je viditelnost skrze čelní sklo, to by mělo být čisté z vnějšku i zevnitř. Vnější plechovka se stěrači. Nejzákeřnější znečištění bývá z vnitřní strany, kde je během dne pokryto průhledným filmem nečistot, které za světla nepostřehnete. Svou zákeřnou roli začíná hrát v noci, kdy světlo protijedoucích aut dopadá na čelní sklo a nečistoty na skle vytvoří neprůhledný závoj, který se řidič jeví jako mlha přímo před očima.

iZdroj obrázku: Adobe Stock

Divoké zatáčení za tmy

Vážnou chybou při jízdě v noci je ostré zatáčení při vysokých rychlostech. Je to proto, že světlomety svítí v přímce a až posléze osvětlují zatáčku. A pokud je tam stojící auto, spadnutý kámen, hluboká díra nebo cokoliv jiného, řidič prostě nebude mít čas reagovat. Proto před prudkou zatáčkou musíte radikálně snížit rychlost a být připraveni na nouzové brzdění.

iZdroj obrázku: PxPhere

Jízda vedle kamionu

Smrtelnou chybou řidiče automobilu je jízda v noci po dálnici nebo po víceproudové silnici po pravé straně velkého nákladního vozidla. Většina řidičů nákladních vozidel má velké problémy s výhledem do této oblasti nebo jsou prostě neopatrní a pokud začnou odbočovat vpravo, výsledek pro  auto jedoucí vedle nich je často fatální.

iZdroj obrázku: Adobe Stock

Jak se vyhnout oslnění

Velkým nebezpečím při jízdě v noci je oslnění světlomety protijedoucích vozidel. Je velkou chybou pokoušet se tuto nádheru neustále propichovat očima. Zkušení řidiči doporučují udělat něco jiného.

iZdroj obrázku: Pixabay

Pokud je protijedoucí proud automobilů nepřetržitý a oslnění nekončí, je nejlepší se schovat za velký náklaďák a držet se krajnice napravo. Nákladní vozidlo vás tedy uskryje před oslněním. A co je stejně důležité – v případě nehody bude první nebožák v protisměru čelit střetu s náklaďákem.

Dálková světla protijedoucích aut jsou obzvlášť nepříjemná, když se po stoupání dostanete na horizont Abyste se v takové době vyhnuli oslnění xenonem, měli byste přesunout pohled doprava, zúžit víčka a snížit rychlost. V případě oslnění hledejte zrakem krajnici, kde obvykle bývají patníky s reflexními prvky a dobře viditelná bílá čára.

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Ryšavý

Zobrazit další články