Řidiči přezouvají na zimní, ale nevědomky dělají velkou chybu. I s novým obutím čeká část motoristů pokuta 5 000 Kč

Sněží a řidiči na poslední chvíli kupují zimní pneumatiky. Nevědomky dělají chybu, i s novým obutím čeká část motoristů pokuta 5 000 Kč.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Někdo nechává výměnu zimních pneumatik za letní až na poslední chvíli. Povinnost zimního obutí sice platí už od 1. listopadu, ale pouze ve specifických podmínkách. Podle § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.

Zimní pneumatiky v zimě nejsou povinné, pokud nesněží

V případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. A pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Jinak řečeno řidiči motorových vozidel tedy musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky, nejen když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kromě toho je třeba hlídat i hloubku vzorku, ta u zimní pneumatiky musí být na všech kolech pro osobní motorová vozidla minimálně 4 milimetry. Samozřejmě ale platí, že čím vyšší je hloubka vzorku, tím lepší jízdní vlastnosti poskytuje. Také je třeba vědět, že nelze přezouvat jen pneumatiky na poháněné nápravě, to je také poměrně častý mýtus. Na osobním motorovém vozidle se přezouvají všechna čtyři kola.

Klimatizace se má zapnout pokaždé, jakmile se sedne do auta. Bez ohledu na to, jestli je zima nebo léto

Alternativou jsou celoroční pneumatiky, jde však o kompromis. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky může policie na místě udělit pokutu 2 000 Kč. Pokud by další jízda na nevyhovujících pneumatikách mohla ohrozit bezpečnost a plynulost silničního provozu, jsou policisté navíc za splnění určitých podmínek oprávněni zakázat řidiči další jízdu. Přesto ale existuje situace, že řidiči udělají chybu, i když si na auto za daných podmínek zimní pneumatiky nasadí.

Jezdit na letních pneumatikách na sněhu je extrémním rizikem

Mnozí motoristé si neuvědomují, že pokud se rozhodnou obout pneumatiky, které mají jiný rozměr, než je uvedeno v technickém průkazu, mohou čelit vážným problémům. Pokud dojde k nehodě, pojišťovna může zkrátit plnění nebo jej dokonce odmítnout. Nejlepší je obouvat na auto pneumatiky o parametrech, které jsou uvedeny v technickém průkazu. Zákon umožňuje používání i alternativních pneumatik.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ovšem, znovu, pokud jsou zapsány v technickém průkazu. Pro tento účel je zapotřebí tzv. typový list, oficiální dokument, který potvrzuje, že zvolená kola jsou vhodná pro dané vozidlo a jsou homologovaná pro silniční provoz. Existuje postup, jak se dají do technického průkazu jiné pneumatiky zapsat. Prostřednictvím STK, ve spolupráci s importérem značky.

Za pneu a kola nezapsaná v technickém průkazu hrozí pokuta

Na inspektorátu pak při doložení typového listu nové pneumatiky do dokladů zapíší. Problémem je, když řidič použije neschválená kola. V případě takového dopravního přestupku, kdy jsou používána nehomologovaná kola, hrozí udělení trestných bodů a pokuta od 5 000 Kč do 10 000 Kč. A může být uložen zákaz řízení na dobu 6 až 12 měsíců. Jednoduchá rada tedy zní používat pouze schválená a homologovaná kola a pneumatiky zapsané v technickém průkazu.

Máte už obuté zimní pneu?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články