Jezdit s motorem v nízkých otáčkách: Zaručený tip, jak (ne)prodloužit jeho životnost

Nízké nebo vysoké otáčky, co je pro motor lepší? Podle sousedské rady nízké otáčky, podle automechanika ty vysoké.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

V jakém spektru otáček je dobré udržovat motor, aby vydržel co nejdéle? Je lepší motor mírně podtáčet a nezatěžovat ho anebo naopak tu a tam vyhnat agregát k omezovači? Na redakci se obrátil čtenář, pan Kozelka, s dotazem na správné pracování s plynem a otáčkami motoru. Pan Kozelka zareagoval na „radu,“ kterou mu dal jeho soused, když oba před garážemi myli svá auta.

Jaké otáčky jsou pro motor nejlepší, nižší nebo vyšší?

Soused prý četl na internetovém fóru, že není radno překračovat rozmezí 2000 až 3000 otáček za minutu. Pak prý motor vydrží co nejdéle. Realita je ovšem jiná, popravdě tento důchodcovský styl jízdy životnost motoru nijak neprodlužuje. Zůstávají zatíženy části klikového mechanismu a vysoký tlak pístu na stěnu válce. A to za podmínek, kdy má olejové čerpadlo nízký výkon.

iZdroj fotografie: Christian Giersing / Creative Commons / CC BY-NC-SA

S tím souvisí rychlý otěr maziva na vložkách klikové hřídele a také na pístech. Písty začnou viset na válcích, sníží se účinnost pístních kroužků a generální oprava motoru je zase o něco blíž. Zbytečně. Internet je ale samozřejmě plný rad ze zcela opačného názorového spektra. Zastánci jiného úhlu pohledu doporučují častěji vytáčet motor do rozmezí 5000 až 6000 otáček. Záměrně tlačit ručičku otáčkoměru do červeného pole omezovače.

Vytočit občas motor k omezovači je vhodné. S mírou!

Proč? Protože „tím se ze spalovacího motoru vyženou saze a sedimenty.“ Co na to říká odborník? Oslovili jsme našeho dvorného spolupracovníka, odborníka na servis nejběžnějších ojetin, pana Pavlíčka. „Doporučení vytáčet motor do vyšších otáček jsou do určité míry správná,“ začal servisní profesionál, „pokud chce řidič, aby motor fungoval dlouhodobě správně, musí jej dostatečně zahřát.“

Co je pro správný chod motoru žádoucí? „Motor potřebuje pravidelné otáčky,“ říká pan Pavlíček, „během takového zatížení pohonné jednotky dojde k vyčištění spalovací komory a zapalovacích svíček od sazí.“ Platí také podle odborného vyjádření, že pro vyčištění turbodmychadla je vhodné velké množství výfukových plynů. To vzniká až ve vysokých otáčkách. Pro většinu komponent platí, že začnou degradovat, pokud nejsou správně používány.

V zimě je základem pro správný chod zahřát motor

Což samozřejmě neznamená trvale a dlouhodobě přehnaně zatěžovány. V zimě je navíc skutečně nevhodné a nezdravé jezdit s motorem, který není správně zahřátý. Nedostatečná teplota vede ke kondenzaci vlhkosti v klikové skříni pohonné jednotky, kde se mísí s motorovým olejem. Tak dochází ke zhoršení mazacích vlastností. Takto provozované motory spotřebovávají olej. Naopak agregát, který je správně zahříván, netrpí vlhkem.

Zima – tlak v pneumatikách iZdroj fotografie: Unsplash

Nežádoucí voda se odpařuje a mizí téměř beze stopy. Jak správně vytáčet motor do vyšších otáček? Rozhodně při stání na parkovišti. Když už, tak za dobrého počasí, na suché, čisté a rovné trati. Zjednodušeně se dá říct, že je dobré jet řádově minuty na nižší rychlostní stupeň. Dejme tomu na čtyřku, asi 100 km/h. U manuální řazení je to jednoduché, stačí sáhnout na páku a podřadit.

Nic se nemá přehánět, ani vysoké otáčky motoru

U automatu řidič auto rozjede a pak přepne na ruční řazení a zvolí o stupeň nižší rychlost. Vzroste sice krátkodobě spotřeba paliva, ale vyšší náklady za to, aby se motor správně nadechl, jistě stojí. Občasné vytočení motoru do vyšších otáček je podle některých odborníků vhodné, samozřejmě to není to samé, jako jezdit dlouhodobě na vytočen motor, to prodloužení životnosti nijak neprospěje.

Jak vytáčíte motor vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články