Chyby děláme všichni …můžeme být unavení, mít spoustu starostí nebo prostě znepozornět, protože jsme potkali u vedlejšího stojanu starého kamaráda. Jenomže co když nedopatřením natankujete do auta nesprávné palivo? A teď nemyslíme standardní 95ku namísto aditivy obohacený benzin ShellPower …ale naftu (nebo naopak). Nebudeme lhát, je to průser, se kterým si sami pravděpodobně neporadíte, a bude potřeba přivolat odtahovku, která s autem zamíří rovnou do servisu.

Natankování špatného paliva

Mezi naftou a benzinem jsou zásadní rozdíly

Tohle snad nemusíme nikomu do důsledku vysvětlovat …když je to auto na benzin, naftu tam prostě netankuj, jednoduché. A když se to stane, neřeknu si „ono to jednou nevadí“. Ale jaké jsou mezi nimi ty hlavní rozdíly? Nafta je oproti benzinu o poznání hustější kapalina, která obsahuje jedovaté směsi dusíku doplněné o drobné částečky sazí, je mastná a hůře hoří (proto taky dochází v naftovém motoru k explozi, která je agresivnější / silnější než zážeh u benzinu).

Mohlo by vás zajímat: 7 špatných řidičských zlozvyků, kterými si ničíte auto a ani o tom nevíte

V případě benzinu je to naopak …na rozdíl od nafty je extrémně hořlavý a tekutější. Mnohým voní a nemůžou se ho nabažit (pozor, mít nos hodinu zabořený v kanystru není zrovna zdraví prospěšné). I benzinové motory obecně produkují škodlivé látky, a sice oxid uhelnatý a uhličitý + spoustu dalších sloučenin. Rozdíl je potom i při samotné reakci, kdy u nafťáku dochází k zahřátí paliva a jeho následnému výbuchu ve válcích, zatímco u benzinu zažehávají palivo svíčky.

Co udělá nafta v benzinovém motoru a jak to řešit

A teď to vezmeme trochu důkladněji. Když natankujete naftu do benzinového motoru, hrozí ucpání (zanešení) ventilů, případně celé palivové soustavy, zalepení svíček, a v neposlední řadě k nevratnému poškození katalyzátoru. Nafta je totiž oproti benzinu hustější, a benzinový motor ji není schopný úplně spálit. To může způsobit, že auto okamžitě zdechne (pokud je v nádrži jenom nafta), anebo budete znatelně pociťovat zhoršené jízdní vlastnosti. Hlavně při vyšší akceleraci se může stát, že začne auto cukat a prostě se mu nebude chtít, ačkoliv při nízkých otáčkách a nižších převodových stupních nemusíte poznat rozdíl okamžitě.

Benzinový motor
Benzinový motor se zážehovou svíčkou a přímým vstřikováním

Pokud jste do 30 litrů benzinu nalili jenom pár litrů nafty (včas si uvědomili, že tankujete špatně), není to tak hrozné. Nejjistější možností bude nádrž úplně vyprázdnit a dotankovat benzin. V případě, že už jste s pomíchanými palivy jeli, přilijte do nádrže aditiva pro čištění palivové soustavy, potažmo sacích a vstřikovacích ventilů. Po vyjetí nádrže neprodleně vyměňte palivový filtr, který bude zanešený více než je obvykle. Následně bude potřeba vyjet několik nádrží s přidanými aditivy v palivu, která se postarají o vyčištění ústrojí.

Zanešený palivový filtr

Zmíněný postup bych volil pouze u starších automobilů. U těch nových si bez váhání zavolejte odtahovku, která vám zaveze auto do servisu, kde nádrž vyprázdní a sjednají nápravná opatření. Případy, kdy někdo natankuje naftu do benzinového motoru řeší autoservisy častěji, než se může zdát. Stačí opravdu málo, třeba když jste zvyklí jezdit jedním služebním autem, a najednou dostanete jiné bez upozornění, že nejezdí na benzín ale na naftu.

Čištění ventilů

A když nalijete benzín do dieselového motoru?

Tady je to o něco horší. Benzín má oproti naftě mnohem řidší konzistenci, a nedokáže tak ustát vysoké teploty motoru, respektive je spalován příliš rychle. Opět platí, že natankujete-li pouze pár litrů do desítek litrů benzinu, můžou být následky minimální, a postačí prosté přidání aditiv do paliva. Jestliže jste ovšem naplnili nádrž dieselového auta pouze benzinem, doporučuji rovnou volat odtahovku a s autem ani nevyjíždět.

Naftový motor

Rozdíl opět nemusíte poznat okamžitě. V městském provozu jsou totiž nároky na výkon motoru znatelně menší, a hrozí tedy mnohem menší riziko, že dojde k poškození vstřikovacích součástí, zejména k zadření vstřikovacího čerpadla. Že je něco v nepořádku se tak může projevit teprve při jízdě mimo obec, když dochází k zahřívání motoru a hrozí tak mnohem vyšší riziko poškození. Čerpadlo vázané na otáčky motoru se točí rychleji, a může dojít k tvorbě miniaturních kovových částeček, které ucpou vstřikovače.

Mohlo by vás zajímat: Správnou rychlostí ušetříte až 30% paliva, jak na to? Poradíme Vám

Není to tak jednoduché. Benzin má totiž v dieseláku ještě další úskalí, které se týká výhradně přeplňovaných motorů. Při spalování benzínu je totiž teplota spalin o 120°C vyšší než v případě nafty, čímž dojde k mnohem většímu namáhání turbodmychadla a jeho následné disfunkci.