Špatné návyky, kterými se ničí auto při každé jízdě. Autoservisy se radují, účtují si opravy, které si způsobují sami řidiči

Co dělat a co nedělat, aby nedocházelo k nežádoucímu poškozování a opotřebování auta? Zbavit se nežádoucích zlozvyků a mýtů.

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Některé návyky motoristů lze považovat za správné, jiné za nevinné. Jsou také zvyky a praktiky, kterými řidiči doslova poškozují dlouhodobě své automobily. A mnohdy o tom ani neví. Je vhodné změnit své chování, hrozí totiž, že špatným přístupem dojde k rychlejšímu opotřebení nebo dokonce k destrukci některých částí automobilu. Rizikem s vysokou pravděpodobností jsou vysoké náklady za servis a generální opravy. O jaké zlozvyky se jedná?

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Vyjíždění palivové nádrže téměř do prázdna

Známá pravda, kterou ale řada řidičů buď neví, nebo ignoruje. Pod falešným pocitem, že když vyjede nádrž do prázdna, ušetří za palivo. Je to nesmysl, samozřejmě, palivo mizí do motoru podle toho, kolik řidič najede a nezávisí na tom, jestli je tankováno po plných nádržích anebo jen po troškách.

Řada mýtů má autu svědčit. Ve skutečnosti mu škodí

Jde o to, že se v palivové nádrži usazují nečistoty, které se při vyprázdnění nádrže mohou dostat do palivového filtru a čerpadla. Poškození na sebe nenechá dlouho čekat. Zejména v zimních měsících je dobré občas natankovat do plna, aby nedošlo k tvorbě velkého množství kondenzátu. Při mrazu může přítomnost vody v nádrži vést k její deformaci a dalším technickým potížím. A zbytečným nákladům za servis.

Pokládání ruky na řadící páku

Velmi mnoho řidičů má zlozvyk pokládat si ruku za jízdy na řadící páku. To by se nemělo dělat, a to hned z několika jasných důvodů. Ten největší je asi ten, že člověk potřebuje k řízení obě ruce, a ne pouze jednu. Nicméně z technického hlediska vytváří ruka na řadící páku tlak, který je přenášen na převodovku. I velmi malá síla může neblaze působit na synchronizátory a převodové stupně. Jinak řečeno, tímto zlozvykem si řidiči poškozují převodovku a urychlují její opotřebení.

iZdroj fotografie: Škoda

Zbytečné brždění

Mantrou každého řidiče by měla být plynulost. Pokud někdo jezdí stylem brzda-plyn, zbytečně opotřebovává brzdové kotouče a destičky. Jejich častější výměna je pak nezbytností, stejně jako revize brzdových hadic a stavu brzdové kapaliny. 

Nerespektování zvukových projevů

Jsou řidiči, takzvaní sluchaři, kterým neunikne sebemenší šamot, hučení, ťukání. Jakékoli zvuky mimo běžné projevy motoru, výfuku, aerodynamiky. Značná většina řidičů však ignoruje, když se jejich automobil začne zvukově projevovat. Obvykle jde o signály změn, poruch, potíží. Ten, kdo toto ignoruje, dříve či později bude muset zamířit s rozbitým autem do servisu.

iZdroj fotografie: Škoda

Vytáčení studeného motoru

Motor, vlastně celá řada dalších komponent, je třeba zahřát. Nijak dlouze, není třeba stát s autem na místě a čekat, dokud se na motoru nebudou dát smažit vajíčka. Ale je optimální, než řidič začne auto plně zatěžovat, dát mu chvíli a zahřát ho. Nastartovat a pár desítek vteřin počkat, než se vše rozběhne. A pak dalších několik minut během klidné jízdy dostat vůz do provozní teploty. Maximální otáčky studeného motoru vedou pomalu a jistě k poruchám. A nákladům za generálku pohonné jednotky. 

Nepoužívání ruční brzdy

Při parkování vozu s automatickou převodovkou v kopci celé zatížení dopadne na pojistný mechanismus výstupní hřídele převodovky. Pro správné parkování ve svahu je vhodné sešlápnout brzdový pedál. Zvolit P a následně zatáhnout za ruční brzdu. A teprve potom pomalu uvolnit brzdový pedál. Tohle je věc, kterou 99 % majitelů aut s automatem netuší!

iZdroj fotografie: iStock

Nadměrné brzdění při jízdě z kopce

Velmi mnoho řidičů při sjíždění kopců brzdí pouze pomocí brzd, šlapáním na brzdový pedál To může v extrému vést k přehřátí brzdového systému, svaření brzdové kapaliny a její degradaci, k opotřebení brzdového obložené. Správné je řadit na nižší rychlostní stupeň a brzdit motorem. 

Neničíte také náhodou vy své auto?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články