Na SPZ nastříkají WD-40, legálně se tak vyhýbají pokutám z dopravních přestupků? Vyzkoušeno na redakčním autě

Stojí pár korun a každý ho má doma v dílně nebo bedně s nářadím. Opravdu existuje důvod, proč stříkat známý sprej na registrační značku?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Motorista, potažmo zručnější kutil, potřebuje v zásadě k „opravárenskému“ životu pouze dvě věci. Stříbrnou lepicí pásku a WD-40. Ve jménu otřepaného vtipu, že pokud je třeba něco spojit, stačí páska, pokud je třeba něco rozpojit, stačí použít WD-40. A ono to tak v zásadě funguje. Stříbrnou páskou lze dočasně fixovat téměř cokoli. A WD-40 namaže a rozpustí také téměř jakýkoli materiál. Pokud by někdo nevěděl, co WD-40 je, tak zde krátké vysvětlení. WD-40 je doslova ikonický víceúčelový sprej.

Co to umí? Rozpustit, naleštit, umýt nebo zbavit koroze

Vyvinut byl vlastně náhodou v roce 1953 firmou Rocket Chemical Company. Ta později změnila svůj název na WD-40 Company. Název WD-40 je zkratkou pro „Water Displacement, 40th formula“, což odkazuje na jeho původní účel a skutečnost, že to byl čtyřicátý pokus týmu vývojářů, než našli tu správnou verzi. Původně byl WD-40 navržen pro ochranu raket před korozí pro společnost Convair. Ta ho používala na balistické střely Atlas.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ochrana před korozí a vlhkostí byla klíčovým požadavkem pro zajištění dlouhodobé spolehlivosti těchto raket. Ačkoliv byl výrobek původně určen pro vojenské a průmyslové účely, jeho všestrannost brzy vedla k jeho širšímu využití. Jedním z nejznámějších použití WD-40 je uvolňování zarezlých a zapečených šroubů a součástí. Já vám to ale říkal. Tenhle sprej rozpustí roky usazenou špínu či rez. Jeho vlastnosti umožňují proniknout do malých mezer a uvolnit korozi. To značně usnadňuje práci s mechanickými díly, které jsou často vystaveny vlhkosti a drsným povětrnostním podmínkám.

Diagnostiku motoru provedete sami pomocí mince. Ukáže na potencionální poruchu u všech značek a modelů

Kromě toho WD-40 funguje jako mazivo, snižuje tření a zajišťuje hladký chod pohyblivých částí. Může být také použit jako čisticí prostředek pro odstranění mastnoty, oleje a jiných nečistot z povrchů. Další významnou vlastností WD-40 je jeho schopnost chránit kovové povrchy před vlhkostí a korozí. Tato vlastnost je obzvláště užitečná v oblastech s vysokou vlhkostí nebo v případech, kdy je potřeba skladovat kovové předměty po delší dobu. Tenký film, který sprej zanechává, vytváří ochrannou bariéru, jež brání oxidaci. A tady se pomalu blížíme k tomu, co je obsahem článku. Jen dodám, že složení WD-40 je přísně tajné a nebylo nikdy patentováno.

Vojenským programem to začalo, dneska jde o věc z dílny

Jde o strategický krok, který brání konkurenci v jeho kopírování. Tento přístup umožňuje společnosti udržovat jedinečnost svého produktu bez nutnosti zveřejňovat jeho přesné složení, což by bylo nezbytné v případě patentování. Vidět tedy řidiče s WD-40 v ruce není nic neobvyklého. Ale neobvyklé už může být, když motorista stříká sprej na registrační značku. Není to masová záležitost, ale občas se s tím člověk setká. A jde vlastně o dva důvody. Ten první je, že se řidiči snaží nanést na značku vrstvu, která se bude lesknout.

Při průjezdu pod rychlostní kamerou nedojde k přečtení jejich značky. Tato úvaha je ale nelegální. Je důležité vědět, že SPZ musí být čitelná, nesmí být nijak upravená nebo maskovaná. Když se někdo pokusí takto registrační značku modifikovat, může být podezřelý ze spáchání přestupku dle § 125c odst. 1 písm. a) bod 2 zákona č. 361/2000 Sb., zákona o silničním provozu. Řídil by totiž vozidlo, jehož tabulka registrační značky je zakryta, nečitelná nebo upravena anebo umístěna tak, že je znemožněna nebo podstatně ztížena její čitelnost.

Dopravní značka je nečitelná. Jestli platí je podle zákona jasné, zda hrozí pokuta také

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Za takový přestupek mu hrozí ve správním řízení sankce 5 až 10 tisíc Kč a dále 6 až 12 měsíců zákaz řízení. Pokud by policie narazila na takové auto, pak by mohla být SPZ na místě odňata podle ustanovení § 34 odst. 1 písm. b) zákona č. 273/2008 Sb., o Policii ČR. Šlo by o věc důležitou pro řízení o přestupku. A pak je tady druhá myšlenka, ta je naopak zcela legální. Je totiž přesně opačná. Řidiči stříkají WD-40 hlavně na přední, ale někdy i na zadní registrační značku.

Nečitelná SPZ je nelegální, řidič si koleduje o vysokou pokutu

Intenzivně, v dostatečně silné vrstvě. A proč? Aby byla SPZ neustále čistá, čitelná. Tito řidiči věří, že je třeba SPZ pravidelně ošetřovat WD-40, protože pak na ní neulpí žádné nečistoty. Nebude docházet k nanesení špíny, prachu, mrtvého hmyzu. Bohulibá představa, ale také nefunguje tak, jak by si jeden přál. Nejjednodušší je značku držet čistou díky běžné hygieně. Kdysi jsme v redakci článek o WD-40 už psali a během doby potom dorazily do redakce související reakce.

Akutálně: Kdo urychleně nezaplatí poplatek z autorádia, tomu policie napaří pokutu 5 000 Kč. Vyhnout se tomu nejde

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Čtenář Radim Hofman z Jiřetína nám jako reakci napsal, že WD-40 stříká na svou SPZ často. Proto, aby ho „nevyfotily radary“. A potvrzuje, že nikdy nedostal pokutu za rychlost. Já si myslím, že nelze tvrdit, že je to díky WD-40. Další čtenář, Marek Bednář, z Prahy taky svého času psal o své zkušenosti s WD-40. „Stříkám WD-40 na svou SPZku,“ vysvětloval čtenář Bednář, „abych ji měl neustále čistou.“ Stříká? „Stříkal jsem, i na WD-40 se lepila špína,“ dodává čtenář. „Tak jsem toho nechal.“

Praktika nefunguje, nezkoušejte ji

Rozhodně takovou praktiku nikomu nedoporučuji. Dodržujte dopravní předpisy a nevymýšlejte zbytečné praktiky, jak se pokutám vyhnout. Jezdit se má bezpečně za všech okolností.

Za mne věc může „tak nějak“ fungovat, co se týká čistoty. A myslím, že nefunguje, pokud jde o ochranu proti změření. Nicméně pro kompletní závěr jsem se rozhodl věc vyzkoušet na redakčním autě a úmyslně překročit maximální povolenou rychlost na měřeném úseku. Na začátku jsem si myslel, že to funguje, nicméně uplynulo 6 týdnů a pokuta nakonec dorazila. (poznatek: rychlost byla překročena v bezpečné míře o pár km/h, jen natolik, aby překročila odchylku měření a byla už evidována jako přestupek, takřka v nulovém provozu a nočních hodinách mimo obytnou zónu).

Má někdo ještě nějaký názor na věc? Další osobní zkušenost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články