Spolehlivé motory, které přežijí zbytek auta a nezradí

Spolehlivé motory
                   

Některé motory se opravdu povedly a jsou natolik spolehlivé, že přežijí i zbytek auta. Na dva takové se podíváme, sice už jich není mnoho, ale sehnat se dají.

Kromě karoserie přichází obvykle i změna v motoru; ale stejně jako zbytek auta, ani motor není vždy tím nejlepším, co mohli konstruktéři stvořit. Některé agregáty jsou tak přímo pověstné svou poruchovostí, a mnozí majitelé se jich s chutí zbavují, než aby museli za několik let financovat nákladnou opravu. My jsme naopak vybrali dva opravdu spolehlivé motory, které hravě přežijí všechny ostatní komponenty, a poruch zažijete naprosté minimum (tedy pokud se budete o motor starat).

Spolehlivé motory i

Honda 1.5 VTEC 16V 84 kW

Benzínový čtyřválec o obsahu 1.5 litru skrývající se pod označením VTECH dodává automobilu výkon 84 kW (110 koní) a kroutící moment v 134 Nm. Motor dosáhne největšího možného výkonu při 5 000 až 6 000 otáčkách za minutu. Auto s ním získá dostatečnou dynamiku pro svižnou jízdu, a to i navzdory faktu, že se jedná o motor bez přeplňování a s malým objemem.

iTyhle Hondy u nás jezdí dodnes…

Vybavení motoru obsahuje vícebodové vstřikování paliva a systém variabilního vstřikování paliva. Milovníci vysokootáčkových motorů si přijdou na své při 7 000 ot./min, a výborná čísla jsou zaznamenána i z hlediska spotřeby paliva, která se průměrně pohybuje kolem 6 litrů. Ve své době se tento motor považoval za absolutní špičku na trhu, kdy své konkurenty válcoval výkonem, spotřebou i spolehlivostí.

i

Zkrátka a dobře se jedná o ukázkovou japonskou kvalitu, za kterou sice zaplatíte v průměru více než za německé, francouzské nebo italské značky, ovšem při běžném užívání tuto investici určitě oceníte. Motor od Hondy je vysoce odolný a najezdíte s ním statisíce kilometrů.

Parametry motoru Honda 1.5 VTECH 16V 84kW

  • zážehový motor s vícebodovým vstřikováním
  • nepřeplňovaný
  • pětistupňová manuální převodovka
  • zdvihový objem – 1 493 cm3
  • počet válců – 4
  • počet ventilů – 16
  • kroutící moment – 134 Nm
  • výkon – 84 kW / 110 koní

Mohlo by vás zajímat: Zachrání spalovací motory digitální řízení ventilů?

Alfa Romeo, Lancia, Fiat 2.4 JTD 110 kW

Dieselový pětiválec o obsahu 2.4 litrů s označením JTD a výkonem 110 k (150 koní) je vybaven přímým vstřikováním Common Rail, které je celosvětově nejrozšířenější. Motor poskytuje řidiči kroutící moment 305 Nm, a díky svým parametrům je dostatečně silný i pro velmi rychlou jízdu. Největšího kroutícího momentu přitom dosáhnete už při 1 800 otáčkách za minutu. Devizou motoru jsou vzhledem k objemu velice pěkná čísla spotřeby. Při pokojné jízdě byste neměli překročit sedm litrů, ale dá se bez problémů udržet i kolem šesti.

iTy správné Alfy si majitelé chrání

Motor dokáže najezdit obrovské množství kilometrů díky své odolnosti a spolehlivosti. Při vyšším počtu najetých kilometrů se mohou objevit 2.4 JTD 110 kW, nebo může dojít k zatuhnutí lopatek turbodmychadla. Jinak by vám běžný provoz s tímto motorem neměl dělat žádné větší nepříjemnosti. Pokud už se ovšem nějaká součástka přece jen poškodí, zaplatíte si o něco více než v případě čtyřválce.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ve výsledku ale můžeme s čistým svědomím říct, že motor přežije i karoserii vozidla. A pokud často jezdíte po dálnici nebo naplno využíváte potenciál automobilu, je pro vás dieselový pětiválec 2.4 JTD jasnou volbou.

Parametry motoru Alfa Romeo, Lancia, Fiat 2.4 JTD 110 kW

  • vznětový motor s přímým vstřikováním
  • přeplňování turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek
  • pětistupňová manuální převodovka
  • zdvihový objem – 2 387 cm3
  • počet válců – 5
  • počet ventilů – 10
  • kroutící moment – 305 Nm
  • výkon – 110 kW / 150 koní

Aut s těmito motory už moc neseženete, a jejich majitelé se o ně obvykle dobře starají, mají doslova zlato pod kapotou. Pokud se chystáte na změnu vozu nebo pořizujete další do rodiny, dejte si tu práci a poohlédněte se po autech se zmíněnými motory, budou vám sloužit mnohem lépe, než řada jiných.

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články