Spolehlivé motory, které přežijí zbytek auta a nezradí

Spolehlivé motory
                   

Některé motory se opravdu povedly a jsou natolik spolehlivé, že přežijí i zbytek auta. Na dva takové se podíváme, sice už jich není mnoho, ale sehnat se dají.

Kromě karoserie přichází obvykle i změna v motoru; ale stejně jako zbytek auta, ani motor není vždy tím nejlepším, co mohli konstruktéři stvořit. Některé agregáty jsou tak přímo pověstné svou poruchovostí, a mnozí majitelé se jich s chutí zbavují, než aby museli za několik let financovat nákladnou opravu. My jsme naopak vybrali dva opravdu spolehlivé motory, které hravě přežijí všechny ostatní komponenty, a poruch zažijete naprosté minimum (tedy pokud se budete o motor starat).

Spolehlivé motory i

Honda 1.5 VTEC 16V 84 kW

Benzínový čtyřválec o obsahu 1.5 litru skrývající se pod označením VTECH dodává automobilu výkon 84 kW (110 koní) a kroutící moment v 134 Nm. Motor dosáhne největšího možného výkonu při 5 000 až 6 000 otáčkách za minutu. Auto s ním získá dostatečnou dynamiku pro svižnou jízdu, a to i navzdory faktu, že se jedná o motor bez přeplňování a s malým objemem.

iTyhle Hondy u nás jezdí dodnes…

Vybavení motoru obsahuje vícebodové vstřikování paliva a systém variabilního vstřikování paliva. Milovníci vysokootáčkových motorů si přijdou na své při 7 000 ot./min, a výborná čísla jsou zaznamenána i z hlediska spotřeby paliva, která se průměrně pohybuje kolem 6 litrů. Ve své době se tento motor považoval za absolutní špičku na trhu, kdy své konkurenty válcoval výkonem, spotřebou i spolehlivostí.

i

Zkrátka a dobře se jedná o ukázkovou japonskou kvalitu, za kterou sice zaplatíte v průměru více než za německé, francouzské nebo italské značky, ovšem při běžném užívání tuto investici určitě oceníte. Motor od Hondy je vysoce odolný a najezdíte s ním statisíce kilometrů.

Parametry motoru Honda 1.5 VTECH 16V 84kW

  • zážehový motor s vícebodovým vstřikováním
  • nepřeplňovaný
  • pětistupňová manuální převodovka
  • zdvihový objem – 1 493 cm3
  • počet válců – 4
  • počet ventilů – 16
  • kroutící moment – 134 Nm
  • výkon – 84 kW / 110 koní

Mohlo by vás zajímat: Zachrání spalovací motory digitální řízení ventilů?

Alfa Romeo, Lancia, Fiat 2.4 JTD 110 kW

Dieselový pětiválec o obsahu 2.4 litrů s označením JTD a výkonem 110 k (150 koní) je vybaven přímým vstřikováním Common Rail, které je celosvětově nejrozšířenější. Motor poskytuje řidiči kroutící moment 305 Nm, a díky svým parametrům je dostatečně silný i pro velmi rychlou jízdu. Největšího kroutícího momentu přitom dosáhnete už při 1 800 otáčkách za minutu. Devizou motoru jsou vzhledem k objemu velice pěkná čísla spotřeby. Při pokojné jízdě byste neměli překročit sedm litrů, ale dá se bez problémů udržet i kolem šesti.

iTy správné Alfy si majitelé chrání

Motor dokáže najezdit obrovské množství kilometrů díky své odolnosti a spolehlivosti. Při vyšším počtu najetých kilometrů se mohou objevit 2.4 JTD 110 kW, nebo může dojít k zatuhnutí lopatek turbodmychadla. Jinak by vám běžný provoz s tímto motorem neměl dělat žádné větší nepříjemnosti. Pokud už se ovšem nějaká součástka přece jen poškodí, zaplatíte si o něco více než v případě čtyřválce.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ve výsledku ale můžeme s čistým svědomím říct, že motor přežije i karoserii vozidla. A pokud často jezdíte po dálnici nebo naplno využíváte potenciál automobilu, je pro vás dieselový pětiválec 2.4 JTD jasnou volbou.

Parametry motoru Alfa Romeo, Lancia, Fiat 2.4 JTD 110 kW

  • vznětový motor s přímým vstřikováním
  • přeplňování turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek
  • pětistupňová manuální převodovka
  • zdvihový objem – 2 387 cm3
  • počet válců – 5
  • počet ventilů – 10
  • kroutící moment – 305 Nm
  • výkon – 110 kW / 150 koní

Aut s těmito motory už moc neseženete, a jejich majitelé se o ně obvykle dobře starají, mají doslova zlato pod kapotou. Pokud se chystáte na změnu vozu nebo pořizujete další do rodiny, dejte si tu práci a poohlédněte se po autech se zmíněnými motory, budou vám sloužit mnohem lépe, než řada jiných.

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ruský tanker Iljušin Il-78 může u hranic NATO maximálně provokovat, ale nic víc. Vlastním letounům přitom dává „neomezený“ dolet
Události247.cz
Události247.cz
Naftová a benzínová auta budou nadále jezdit, a to i přes zákaz EU. Podmínka pro jejich používání ale bude likvidační
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Pod zákopy 1. sv. války probíhaly kruté bitvy v podzemí. Většinou bývalí horníci se snažili nepřítele podkopat
adbz.cz
adbz.cz
Túje zhoustnou a porostou jako nikdy předtím. Stačí jim dopřát mykorhizní roztok a sílu budou čerpat z hub