Spotřeba paliva je nejvíce hlídaný aspekt každého automobilisty. Díky našim tipům doopravdy snížíte spotřebu.

                   

Spotřeba paliva. To je magické spojení, které vetšiou každý člověk sleduje jak před koupí auta tak i po následné koupi. Výrobci se předhání, kdo bude mít nižší hodnotu spotřeby na papíře, s reálnou situací v provozu to ale nemusí často souhlasit. Kauza Dieselgate sice zahýbala se spotřebami uváděnými výrobci, přesto ale většinou záleží na řidiči a jen řidiči samotném. Tedy, samozřejmě že u 4 litrového osmiválce nedosáhnete tak nízké spotřeby jako u litrového „koťátka“, přesto se ale chování řidiče nejvíce podílí na rozsahu spotřeby oproti té papírové. A častokrát se stane to, že člověk se pod papírovou spotřebu s klidem dostane. Tady je 6 tipů, díky kterým vaše spotřeba zaručeně klesne.

1) Správně nahuštěné pneumatiky jsou základ

Začněme tím nejzákladnějším, co by si každý řidič měl hlídat nejen z důvodu spotřeby, ale také z důvodu bezpečnosti jízdy. Podhuštěné pneumatiky nejenže snižují spotřebu, ale také zhoršují jízdní vlastnosti vozu a zvyšuje se opotřebení samotných pneumatik.

Dle výzkumů jezdí v Evropě v průměru tři čtvrtiny motoristů na podhuštěných pneumatikách. Podhuštěné pneumatik přidávají na spotřebě paliva přibližně o více než čtvrt litru na sto kilometrů. Navíc největší položkou na útratě za provoz vozu budou nejspíše opotřebované pneumatiky. Při podhuštění i „přefouknutí“ totiž vyšším tempem stoupá opotřebení.

Nezapomínejte také, že pokud vezete plné auto lidí nebo nákladu, hmotnost se znatelně zvyšuje. Pro takové případy stačí kontrolat štítek s doporučenými tlaky pneumatik. Ten se většinou nachází na sloupku dveří nebo na víčku nádrže. Na šťítku bývají vyznačeny správné tlaky pro prázdný i plně naložený automobil.

2) Snižte zbytečnou zátěž

Navazujíce na předchozí řádky je následující doporučení. Každý kilogram navíc v autě se počítá. A každá plocha zvyšující odpor vzduchu také. Vyložte z auta přebytečné věci nebo nevozte na střeše nosič.

S každým kilogramem navíc, se kterým motor musí hýbat, se nepatrně zvyšuje spotřeba. Pokud „bordelu“ vozíte po autě více, může se toto projevit už o něco výrazněji. Udávaná hodnota je, že na 100 kg zátěže připadá přibližně sedm desetin litru paliva na sto kilometrů navíc.Horší případ je střešní nosiš. Ten zvyšuje odpor vzduchu a zejména ve větších rychlostech se toto projeví na spotřebě. Odmontováním střešního nosiše na kola, na lyže nebo „rakev“ se na dálnicích sníží spotřeba až o celé litry. Navíc si užijete pohodlnější jízdu bez zbytečného hluku.

3) Zahřívání motoru a start&stop systém,

Novější automobily se pochopitelně prodávají s čím dál tím více modernějšími a efektivnějšími motory. Efektivnost v praxi znamená, že motor produkuje minimální přebytečné teplo, tedy pomaleji se ohřívá. Proto je nejvhodnější způsob zahřívání motoru jízda samotná.

Start a ohřívání motoru stáním na volnoběh nejenže auto nezahřeje tak rychle jako jízda, ale navíc motoru škodí a spotřeba studeného motoru na volnoběh není zanedbatelná. Pomaleji se zahřívají deiselové motory, ale i u benzínových je ohřev rychlejší, pokud s vozidlem jedeme. Přibližná spotřeba agregátu za studena je okolo litru až dvou paliva za hodinu. Samozřejmě se doporučuje nejet zpočátku na plný plyn, neboť to motoru neprospívá. Nejlepší způsob je následující – nastartovat motor a nechat ho několik sekund, přibližně deset až dvacet, běžet na volnoběh. Mezitím než se člověk připutá a naladí rádio, motor dostane do všech svých útrob správný tlak oleje a až tehdy je dobré vyjet.

Podkapitolou startování je některými nesnášený start&stop systém. Ten nejenže šetří spotřebu na papíru, ale i v reálné situaci. Nejefektivnější je tento systém v zácpách a při častém zastavování. Odměnou řidiči je snížení spotřeby, naopak daň si v průběhu času tento systém vybírá na motoru. Moderní motory jsou sice na tento systém stavěny, přesto ale časté zhasínání a start agregátu neprospívá. Například u přeplňovaných motorů je důležité dochlazování turba, to při zhasnutém motoru nejde efektivně docílit.

4) Spotřebiče

Jedná se sice o nepatrnou položku o proti těm ostatní, přesto ale dokáže v součtu s těmi ustatními ušetřit nějakou tu deci paliva navíc.

Nejvíce známým žroutem je samozřejmě klimatizace. Ta dokáže spotřebu dle stáří vozidla zvednou i o litr či více. Pohodlí řidiče je sice primární, ale přemýšlejte zda ji potřebujete mít spuštěnou. Naopak pokud v létě chcete chladit své tělo pouze otevřenými okénky, není to dobrý nápad. Otevřená okenka násobně zvyšují odpor vzduchu a tedy z nádrže si „loket z okna“ může ukousnout také značně.

Nejmenší podíl mají elektrospotřebiče typu vyhřívání zrcátek, vyhřívání skel či sedaček. Spotřeba energie elektrospotřebičů více zatěžuje alternátor a ten na oplátku více zatěžuje motor, který musí spotřebovat více paliva pro podání stejného výkonu.

5) Využívání tempomatu

Tempomat nejenže násobně zvyšuje pohodlí při dlouhých cestách, v některých případech dokáže nahradit necitlivou nohu řidiče a uspořit cené množství paliva. Nemyslete si že tempomat je ultimátním nástrojem pro snížení spotřeby. Má své limity a motorista musí vědět, v jakých případech je jeho využití efektivní.

Tempomat je sice chytrým pomocníkem, ne nutně tím nejchytřejším. Z hlediska úspory paliva a zatížení motoru je například před stoupáním lepší mírně zvýšit rychlost, tak aby vás setrvačnost vynesla do prudšího stoupání. Tempomat ale rychlost drží stále stejnou, tudíž v kopci se motor musí více „snažit“, aby vás stejnou rychlostí vynesl na vrchol. Efekt je o to větší, pokud jedete před stoupáním z kopce. Tempomat z kopce brzdí, i těsně před koncem klesání. Prakticky je lepší nechat pracovat setrvačnost, auto z kopce „pustit“ a na vrchol se nechat vyvézt bez sebevětší práce motoru.

Další vychytávkou je rádce řazení u novějších aut. Budete-li se dle něho řídit, správně otáčky dokážou vytěžit z motoru co nejefektivnější otáčky a tedy tu nejlepší spotřebu paliva.

6) Na závěr – samotný styl řízení

Nejdůležitější a nejužitečnější rada na konec se týká samotného řidiče, respektive řidičského stylu. Již víše jsme zmiňovali že cit na plyn je důležitý pro spotřebu vozidla. Přílišná a zbytečná akcelerace, například když víte že nedaleko budete muset znovu brzdit, znamená zbytečnou spotřebu paliva. Pokud se budete snažit co nejvíce využívat setrvačnost vašeho vozidla, ušetříte.

Nejdůležitější je předvídání a plánování dopředu. Jakmile vidíte kupříkladu zpomalovat auto daleko před vámi, stačí ubrat plyn či jet úplně bez plynu a nechat se zpomalit bez brždění. Důležité je reagovat včas a především plynule! Brždění motorem je úsporné nejen pro nádrž vašeho auto, ale také na brzdy.

Při zbytečně vysoké rychlosti vozidla taktéž stoupá aerodynamický odpor, zvláště u větších aut. Je tedy rozdíl zda po dálnici jedete 150 km/h nebo 130 km/h, nejen aerodynamickým odporem, ale i otáčkami motoru.

Zdroj:
Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články