Správná reakce v případě nebezpečí čelní srážky dává šanci na záchranu

                   

V autoškole získají budoucí řidiči vědomosti o pravidlech provozu a osvojí si základní dovednosti, jak nastartovat auto, zařadit rychlost, zabrzdit, zatočit atd. Ale co dělat v extrémní situaci, když se v protisměru rychlostí torpéda letí jiné auto, autobus nebo kamion, to se, bohužel, už neučí. 

Na domácích silnicích se bohužel stále častěji stávají smrtící situace, které staví i zkušené řidiče do těžké pozice. A jak si s tím mají poradit motoristé, kteří jsou spíše začátečníky? 

Co by měl řidič udělat jako první v případě přímé a bezprostřední hrozby čelní srážky – zabrzdit nebo jet dákl. Pokud brzdit, tak jakým způsobem, jak na to? Pokud se pokračovat v jízdě a snažit se vyhnout – jakým směrem?

iZdroj fotografie: PxHere

Tyto a další podobné otázky si nevyhnutelně kladou všichni motoristé, protože jediní z nich, kteří jsou stoprocentně chráněni před havárií, jsou ti, kteří nechají auto v garáži. A v takových dramatických situacích je opravdu nutné jednat během několika sekund. 

Na začátku bychom si měli připomenout požadavky z oficiálních dokumentů a rad dopravní policie. Souhrnně uvádějí, že v případě nebezpečí, které je řidič schopen detekovat, je povinen přijmout nezbytná opatření, aby se mu zabránilo, snížením rychlosti, včetně úplného zastavení vozidla. Jinými slovy, neexistují žádné konkrétní pokyny k tomu, co by měl řidič, kterému hrozí čelní srážka, udělat. 

i

V autoškole získají budoucí řidiči vědomosti o pravidlech provozu a osvojí si základní dovednosti, jak nastartovat auto, zařadit rychlost, zabrzdit, zatočit atd. Ale co dělat v extrémní situaci, když se v protisměru rychlostí torpéda letí jiné auto, autobus nebo kamion, to se, bohužel, už neučí. 

Na domácích silnicích se bohužel stále častěji stávají smrtící situace, které staví i zkušené řidiče do těžké pozice. A jak si s tím mají poradit motoristé, kteří jsou spíše začátečníky? 

Co by měl řidič udělat jako první v případě přímé a bezprostřední hrozby čelní srážky – zabrzdit nebo jet dákl. Pokud brzdit, tak jakým způsobem, jak na to? Pokud se pokračovat v jízdě a snažit se vyhnout – jakým směrem?

Zdroj fotografie: PxHere

Tyto a další podobné otázky si nevyhnutelně kladou všichni motoristé, protože jediní z nich, kteří jsou stoprocentně chráněni před havárií, jsou ti, kteří nechají auto v garáži. A v takových dramatických situacích je opravdu nutné jednat během několika sekund. 

Na začátku bychom si měli připomenout požadavky z oficiálních dokumentů a rad dopravní policie. Souhrnně uvádějí, že v případě nebezpečí, které je řidič schopen detekovat, je povinen přijmout nezbytná opatření, aby se mu zabránilo, snížením rychlosti, včetně úplného zastavení vozidla. Jinými slovy, neexistují žádné konkrétní pokyny k tomu, co by měl řidič, kterému hrozí čelní srážka, udělat. 

Zdroj fotografie: PxHere

Odborníci na nouzové situace na silnicích mají mírně odlišný názor. Domnívají se, že když se v protisměru blíží jiný vůz, musí řidič vozu, kterému hrozí čelní srážka, nejen zabrzdit, ale také se zkusit vyhnout. Uhněte alespoň trochu do strany, abyste se střetli pouze boky, případně sjeli do příkopu. Každý z těchto scénářů bude lepší než přímá srážka.

Průměrnému člověku trvá přibližně 2 sekundy, než vyhodnotí situaci na silnici a rozhodne se, co dělat. Nejdůležitější je zde schopnost předvídat akce druhého řidiče. Podle chování jeho vozidla, podle polohy jeho rukou na volantu, podle naklopení kol protijedoucího automobilu, vypočítat trajektorii jeho jízdy a udělat vše pro to, aby se mu vyhnul bez vážných následků.

Zdroj fotografie: PxHere

To, co by řidič rozhodně neměl dělat, je poté, co si uvědomil, co se stane za několik sekund, je přejíždět z jedné strany silnice na druhou. Zmatkování vás uvede do největšího nebezpečí. Podle statistik k čelním srážkám dochází velmi často, když se oba řidiči, kteří se snaží vyhnout, vydají do druhého jízdního pruhu.

Nejdůležitější věcí je udržet nervy na uzdě. A nespoléhat se na druhého řidiče a štěstí.

Zdroj fotografie: PxHere

Odborníci na nouzové situace na silnicích mají mírně odlišný názor. Domnívají se, že když se v protisměru blíží jiný vůz, musí řidič vozu, kterému hrozí čelní srážka, nejen zabrzdit, ale také se zkusit vyhnout. Uhněte alespoň trochu do strany, abyste se střetli pouze boky, případně sjeli do příkopu. Každý z těchto scénářů bude lepší než přímá srážka.

Průměrnému člověku trvá přibližně 2 sekundy, než vyhodnotí situaci na silnici a rozhodne se, co dělat. Nejdůležitější je zde schopnost předvídat akce druhého řidiče. Podle chování jeho vozidla, podle polohy jeho rukou na volantu, podle naklopení kol protijedoucího automobilu, vypočítat trajektorii jeho jízdy a udělat vše pro to, aby se mu vyhnul bez vážných následků.

iZdroj fotografie: PxHere

To, co by řidič rozhodně neměl dělat, je poté, co si uvědomil, co se stane za několik sekund, je přejíždět z jedné strany silnice na druhou. Zmatkování vás uvede do největšího nebezpečí. Podle statistik k čelním srážkám dochází velmi často, když se oba řidiči, kteří se snaží vyhnout, vydají do druhého jízdního pruhu.

Nejdůležitější věcí je udržet nervy na uzdě. A nespoléhat se na druhého řidiče a štěstí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články