Vlajkový model přehlížené automobilky konečně v ČR: Bezkonkurenční SUV jde dobýt trh. Zaplaví ulice a bude na každém rohu?

Že Korejci dokáží stavět opravdu skvělá a technicky dokonalá auta, se ví již poměrně dlouho. Největší SUV právě přijíždí na český trh a zaujme rozhodně nejen cenou.

i Zdroj fotografie: KGM
                   

Nevím, jak to máte ve vztahu k asijské produkci vy, ale já osobně jsem se českému pořekadlu „Japonec až nakonec“ vždy vysmíval. A myslel si o něm leccos. Je to samozřejmě nesmysl, jako už velmi dlouho Němci nestaví opravdu nejlepší auta na světě, tak velmi podobně Japonci nejsou ani náhodou nejhorší. A nikdy ani nebyli. Stačí se podívat, jak vypadají a jak spolehlivé jsou Toyoty nebo Lexusy, a Evropané mohou tak maximálně tiše závidět. A co Korea? O nic horší. Pojďme se na jednu novinku podívat společně.

Korejci se velmi rychle vyšvihli mezi elitu

Přitom první modely tehdy korejských nováčků (kdo si dnes vzpomene na Daewoo Racer, což byl přeznačkovaný licenční Opel Kadett, tehdy už beznadějně zastaralý, stejně jako na Daewoo Nexia nebo Lanos) nebyly opravdu nic extra a zavdávaly nejednou důvod k úsměškům a pochybnostem. To ale kdysi platilo i u Japonců, zhruba o 30 let před prvními korejskými počiny. Japonci se ovšem dokázali rychle vyšvihnout mezi elitu a třeba Honda Legend nebo Prelude z roku 1991 s řízením všech kol už byly zcela jinde než celá Evropa.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: KGM

V českých bazarech dřímají přehlížené poklady. Žerou do 6 litrů, nestojí majlant a mají pohon 4×4

Korejci se dokázali z počátečních přešlapů velmi rychle oklepat a speciálně duo Hyundai/KIA začalo velmi rychle produkovat vozy, které zákazníci kupovali ve velkém, měli je rádi a rádi se také k oběma značkám vraceli. Tak trochu ve stínu tohoto gigantu stál vždy korejský SsangYong, možná i kvůli trochu nešťastně zvolenému názvu. A určitě kvůli některým opravdu nepovedeným modelům (jakkoli spíše jen designově), z nich nemohu nevzpomenout dnes již legendární první Musso. To byl opravdu úlet.

SsangYong Actyon jako zakladatel kategorie SUV-kupé

Ale třeba Actyon byl v zásadě prvním SUV-kupé, dokonce ještě před mnichovským BMW X6, které bývá někdy chybně označováno za pionýra segmentu. Ne, opravdu tomu tak není. X6 nebylo první. Ostatně tvary se obě auta na sebe nemálo podobají. Jenže Korejci byli první, a to minimálně o dva roky (první Actyon 2006, první X6 2008). Na dlouhou dobu pak toto jméno usnulo, aby se dnes vrátilo „v plné slávě“ – coby nejnovější počin SsangYongu. Který se vlastně už nejmenuje SssangYong.

iZdroj fotografie: KGM

Korejské SUV, které budou Češi milovat: Je po prvotřídním faceliftu a vypadá zatraceně skvěle. A má diesel

Počátkem tohoto roku totiž došlo k přejmenování na KGM, což v nás z východního bloku malinko evokuje smutně známou tajnou policii, tady ale „K“ znamená nepochybně Korea. Nikoli „Komitět” jako u KGB. Někomu zřejmě konečně došlo, že SsangYong není opravdu marketingová výhra, zejména když i Číňané se dokáží jmenovat MG. Nebo také BYD, Geely či Chery. To zní pravda citelně lépe než malý jazykolam z korejského poloostrova.

KGM Actyon 2025 – vrchol korejské nabídky SUV

A tak nové KGM Actyon přichází jako vrchol nabídky: sice se známou benzínovou 1,5 pod kapotou (163 koní a 280 Nm), nicméně v designově povedené karoserii rozvíjející nový styl Korejců, použitý již u Koranda nebo Torrese. Actyon pravda míří o něco výše, což je patrné i ze standardní výbavy: šestistupňový automat, dva 12,3palcové LCD panely, vyhřívaná a ventilovaná přední i zadní sedadla, vyhřívaný volant nebo dvacetipalcová kola z lehkých slitin. Připlácí se jen za lak, 360stupňovou kameru a střešní okno.

A za pohon čtyř kol (ne zcela malých 49 900 Kč). Za to celé si KGM řekne 949 900 korun, což už pravda nevypadá tak zajímavě jako 649 900 Kč za Torres, ale Actyon míří do hájemství třeba Kodiaqu. A v tom okamžiku se jeho cena jeví jako velmi konkurenceschopná. Ostatně, jak to vidíte vy? Jaká by byla vaše volba?

Zdroj: KGM
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články