Jezdit starším autem se brzy prodraží. Začne-li platit nová daň, majitelé ojetin sáhnou hluboko do kapsy

Když je třeba naplnit státní kasu, nejjednodušším nástrojem jsou daně. Zavedení nové daně na ojetá auta nijak nesouvisí s ekologií, ta funguje pouze jako laciná zástěrka.

i Zdroj fotografie: M 93 / Creative Commons / CC BY-NC-SA
                   

Není to tak dlouho, co se mluvilo o zavedení šrotovného, pokles prodeje automobilů zapříčiněný pandemií koronaviru se projevil na trhu velmi dramaticky. Jenže problémem není malá motivace, ale kupní síla zatížená nejenom pandemií, ale i současnou ekonomickou situací. Není třeba tedy nějak penalizovat zájemce o ojeté automobily a snažit se nutit jim vozy zbrusu nové.

Na nové auto nemá většina lidí peníze

Ten, kdo nemá na nový automobil finance, si ho prostě nekoupí a další daňová povinnost tomu samozřejmě také nepomůže. Statistka není nuda, jak se zpívá v jedné staré filmové písničce, naopak. Podle statistik jezdí na českých silnicích auta starší deseti let, spíše ještě starší. Odhaduje se, že průměrný věk vozového parku v ČR je asi patnáct let. S věkem aut souvisí také to, jak moc peněz se dostane do státního rozpočtu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Platí se při první registraci vozidla, a to podle toho, jakou emisní normu auto plní. Příklad pro lepší pochopení, pokud si v devadesátých letech koupil člověk auto jako nové a teď ho prodává, druhý majitel nejenom že na Registru zaplatí převod, ale také poplatek za to, že auto neplní moderní emisní normy. Částka může být v řádech tisíců korun.

Ekologické poplatky neřeší ekologii, jen plní státní kasu

Emisní normy se dělí do několika kategorií. Euro 0 jsou nejstarší auta, která neplní vůbec nic a při registraci zaplatí nový majitel 10.000 Kč do státní kasy. Jen proto, že si koupil jako první auto starou Škodovku. Skoro by se dalo říct, že než převádět takové auto na nového majitele, například v rámci rodinného dědictví, vyplatí se raději Žigula, Ford Escort nebo Škodu 105 nechat sešrotovat. Euro 1, to jsou již vozy mladší výroby, s daní stanovenou na 5.000 Kč.

iZdroj fotografie: OldCars28 / Creative Commons / CC-BY-SA

Za automobily ve třídě Euro 2 se platí už „jen“ 3 000 Kč a spadají sem stroje z let výroby 1996 až 2000. To už jsou mimochodem auta, která se dají na silnicích potkat poměrně často. Norma Euro 3 by měla pokrýt vozy vyrobené po roce 2000 a za ně už se ekologická daň neplatí. Což se ale může velmi brzy změnit. Stát by na takových autech vydělal miliardy, to už se totiž jedná o Golfy, Fabie, Octavie.

Stát chce peníze a platit budou občané. Tedy řidiči

Pokud taková situace nastane, tak bude pravděpodobně ze strany státu argumentováno snahou zajistit co nejmenší ekologický dopad na životní prostředí. A motivací kupovat nové automobily. Což je docela problém, protože i bez motivace by zákazníci nová auta kupovali, kdyby v dostatečné míře na trhu byla. Stále je problém se subdodávkami, na nové vozy se čeká měsíce, klidně i rok.

iZdroj fotografie: Volkswagen

K čemu by nová daň, která by zatížila modernější vozy třídy Euro 3 a novější vedla? K tomu, že by určitá část populace nedosáhla na osobní automobil. Kdo nemá na zbrusu nový automobil, nekoupí si ho ani když bude uměle motivován, bude hledět pouze na trh s ojetými vozy. Stane se jen to, že se ojetiny prodraží a stát (na nás) vydělá. Nové automobily se nebudou více prodávat a zájem o auta z druhé ruky neklesne.

Souhlasíte s placením vyšších daní?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Kolik platí česká armáda za provoz stíhaček a vrtulníků? Zbytečně moc, ukazuje analýza. A to chce ještě více drahých strojů z USA
Události247.cz
Události247.cz
Co se děje se zajatými ukrajinskými dětmi? Čečenci je odvážejí na utajovaná místa
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč někdy ve dne můžeme vidět měsíc a jindy ne: Záhadný jev má několik podmínek
adbz.cz
adbz.cz
Kouzelná proměna minibusu v obytné auto v pouhých 4 minutách. Mladá dívka ji zvládla skoro sama