V kolika letech bude starším lidem odebrán řidičský průkaz? Na silnicích představují příliš velké nebezpečí

Jak ovlivňuje vyšší věk řidičské schopnosti? Zásadně, člověk nad určitou věkovou hranici by neměl sedat za volant auta.

i Zdroj fotografie: Policie
                   

Jak je to s věkem řidičů motorových vozidel, jak moc souvisí stáří se zhoršením řidičského umění? Podle expertů se člověku po čtyřicítce začíná zhoršovat zrak. To je biologický proces, který nelze zvrátit, lze to přirovnat k šedivění. To lze maskovat barvou vlasů, zhoršení zraku je možné do určité míry kompenzovat brýlemi. Obecně prostě staří lidé vidí hůř, za volantem jde o jasný hendikep. 

Nikdo nemládne. S věkem se zdravotní stav zhoršuje

S rostoucím věkem také člověk ztrácí motoriku, nejenom tu jemnou. Lidé nad šedesát let mívají vážné problémy s klouby, jejich mobilita je omezená. Mezi pětapadesáti a pětašedesáti lety se zhoršují mozkové funkce. Paměť neslouží jak má, potíže mohou vyústit v demenci. Řidič nemá už reflexy jako dřív, vládne horšími rozlišovacími schopnosti, špatně se rozhoduje. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Věc je komplikovaná. Problém lze rozdělit genderově, u žen je obvykle řízení ve vysokém věku vyvoláno nutností a životní potřebou. Žena většinou, když už nemusí, tak neřídí a včas, ve vyšším věku, odkládá řidičský průkaz a za volant nesedá. U muže se jedná o záležitost ega, ten schopnost řídit automobil vnímá jako doklad toho, že není ještě jako muž na odpis. Když už jiné mužské „povinnosti“ dávno nejdou tak, jako dřív. 

Seniory nelze házet do jednoho pytle. Někdo může, někdo ne

Samozřejmě nelze všechny řidiče seniorního věku paušalizovat, tak třeba Walter Röhrl, člověk z fotky, závodník, testovací jezdec Porsche, i ve svých pětasedmdesáti letech vládne reflexy chytače hadů a platí za fenomenálního řidiče. Jiný řidič na tom může být odlišně, v pětašedesáti nepozná vlastní děti, neudrží pozornost. Ten, i když je to smutné, minimálně po něj osobně, za volant nepatří. Statistiky dopravních nehod mluví nekompromisně, podíl seniorních řidičů na nehodách je nezanedbatelný. 

iZdroj fotografie: Porsche

Pravidelné lékařské prohlídky starších řidičů by měly odhalit, že už senior už není v odpovídajícím zdravotním stavu. Realitou je, že lékaři někdy znovu pouštějí za volant řidiče, kteří už by tam vzhledem ke svému věku a schopnostem sedat neměli. Tohle problém neřeší. Východiskem by možná mohly být povinné kondiční jízdy spojené s testy. Samozřejmě zdarma, nikdo nechce zatěžovat už tak napjatý rozpočet našich občanů v důchodovém věku.

Že by to bylo stresující? V pořádku, to je přece jízda v automobilu vždy, s ohledem na nutnost rychlých reakcí a rizika, které sebou tato činnost nese. Co tedy jakási zkouška, v rámci které by musel senior před instruktorem absolvovat krátkou jízdu? Plus anonymní, automaticky hodnocené testy na počítači, ty by mohly oddělit staré řidiče neschopné jízdy od těch, kteří řízení automobilu stále hravě zvládnou.

Co si myslíte o starých řidičích vy?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články