V kolika letech bude starším lidem odebrán řidičský průkaz? Na silnicích představují příliš velké nebezpečí

Jak ovlivňuje vyšší věk řidičské schopnosti? Zásadně, člověk nad určitou věkovou hranici by neměl sedat za volant auta.

i Zdroj fotografie: Policie
                   

Jak je to s věkem řidičů motorových vozidel, jak moc souvisí stáří se zhoršením řidičského umění? Podle expertů se člověku po čtyřicítce začíná zhoršovat zrak. To je biologický proces, který nelze zvrátit, lze to přirovnat k šedivění. To lze maskovat barvou vlasů, zhoršení zraku je možné do určité míry kompenzovat brýlemi. Obecně prostě staří lidé vidí hůř, za volantem jde o jasný hendikep. 

Nikdo nemládne. S věkem se zdravotní stav zhoršuje

S rostoucím věkem také člověk ztrácí motoriku, nejenom tu jemnou. Lidé nad šedesát let mívají vážní problémy s klouby, jejich mobilita je omezená. Mezi pětapadesáti a pětašedesáti lety se zhoršují mozkové funkce. Paměť neslouží jak má, potíže mohou vyústit v demenci. Řidič nemá už reflexy jako dřív, vládně horšími rozlišovacími schopnosti, špatně se rozhoduje. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Věc je komplikovaná. Problém lze rozdělit genderově, u žen je obvykle řízení ve vysokém věku vyvoláno nutností a životní potřebou. Žena většinou když už nemusí, tak neřídí a včas, ve vyšším věku, odkládá řidičský průkaz a za volant nesedá. U muže se jedná o záležitost ega, schopnost řídit automobil vnímá jako doklad toho, že není ještě jako muž na odpis. Když už jiné mužské „povinnosti“ dávno nejdou tak, jako dřív. 

Seniory nelze házet do jednoho pytle. Někdo může, někdo ne

Samozřejmě nelze všechny řidiče seniorního věku paušalizovat, tak třeba Walter Rohrl, člověk z titulní fotky, závodník, testovací jezdec Porsche, i ve svých pětasedmdesátí letech vládne reflexy chytače hadů a platí za fenomenálního řidiče. Jiný řidič na tom může být odlišně, v pětašedesáti nepozná vlastní děti, neudrží pozornost. Ten, i když je to smutné, minimálně po něj osobně, za volant nepatří. Statistiky dopravních nehod mluví nekompromisně, podíl seniorních řidičů na nehodách je nezanedbatelný. 

iZdroj fotografie: Porsche

Pravidelné lékařské prohlídky starších řidičů by měly odhalit, že už senior už není v odpovídajícím zdravotním stavu. Realitou je, že lékaři někdy znovu pouštějí za volant řidiče, kteří už by tam vzhledem ke svému věku a schopnostem sedat neměli. Tohle problém neřeší. Východiskem by možná byly povinné kondiční jízdy spojené s jakýmisi testy. Samozřejmě zdarma, nikdo nechce zatěžovat už tak napjatý rozpočet našich občanů v důchodovém věku.

Že by to bylo stresující? V pořádku, to je přece jízda v automobilu vždy, s ohledem na nutnost rychlých reakcí a rizika, které sebou tato činnost nese. Co tedy jakási zkouška, v rámci které by musel senior před instruktorem absolvovat krátkou jízdu? Plus anonymní, automaticky hodnocené testy na počítači, ty by mohly oddělit staré řidiče neschopné jízdy od těch, kteří řízení automobilu stále hravě zvládnou.

Co si myslíte o starých řidičích vy?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví