Každé 7. tankování zdarma? Ano, neoblíbené tlačítko v autě šetří 15 % paliva na každé nádrži

Je to těžké rozhodování, ušetřit za palivo, ale prodělat v autoservisu? Kontroverzní systém někteří lidé milují, jiní ho hned vypínají.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jsou automobily, u kterých člověk neřeší spotřebu. Jedná se zejména o sportovní vozy, kde se očekává, že dynamická jízda sebou nese vyšší spotřebu, než když člověk jezdí „normálně“. Tedy v rámci běžného provozu, každodenní potřeby dostat se z místa na místo. Jinak ale snad každý motorista sleduje, jak klesá ručička palivoměru a děsí se okamžiku, kdy se rozsvítí oranžové hladové oko.

Snížit spotřebu paliva na minimum je cílem každého motoristy

Přitom snížit spotřebu paliva je podle odborník absolutně jednoduché. Ušetřit může každý. Rychle a téměř okamžitě snížit apetit motoru není komplikované. Hned teď se dá upravit jízdní styl. Člověk může využívat setrvačnost, plynule akcelerovat, opatrně brzdit, předvídat. Šlo by to ale i jinak? Ano, šlo, stačí zmáčknout jedno kouzelné tlačítko. Ono totiž existuje! Jde o systém start-stop. Dnes je standardní ve všech moderních autech.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

„Není ale u motoristů příliš populární,“ říká expert a servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček. „Velmi často k nám chodí zákazníci a chtějí tento systém deaktivovat.“ V čem je problém? „Značná část lidí se obává, že sice systém start-stop šetří palivo,“ vysvětluje expert Pavlíček, „zároveň ale může zkracovat životnost některých součástí auta.“ Jde typicky o autobaterie nebo startér. Někteří odborníci tvrdí, že tyto obavy nejsou zcela opodstatněné.

7 důvodů, proč vám u auta dramaticky roste spotřeba. A jak ji stlačit zpět na minimum (2,2 litru na 100 km)

Mnoho aut vybavených systémem start-stop má totiž moderní baterii s delší životností a vyšší kapacitou. Některé vozy dokonce využívají samostatnou baterii pro opětovné nastartování motoru. Je prokázáno, že systém start-stop skutečně snižuje spotřebu paliva. A teď z opačného názorového konce. Hodně řidičů automaticky vypíná systém ihned po nastartování. Ti, kteří jej nevypínají, se podle jiných odborníků dopouštějí chyby. Problém je, když motor zhasne a hned vzápětí znovu nastartuje. Typicky při zastavení na značce STOP před hlavní silnicí.

Vypínání motoru je snad logické, ale ne příliš šetrné k technice

Cyklický proces vypínání a zapínání motoru může být nejen obtěžující, ale také potenciálně nebezpečný. Automobil zatěžuje. Někdy jako kdyby systém stop-start byl jako kdyby násilně naroubovaný do auta. A je to vlastně fakt. Systém byl vyvinut, aby vyhověl evropskému testovacímu cyklu NEDC. Ten měří spotřebu a emise. Ukázalo se však, že NEDC poskytuje nereálné údaje o spotřebě. Takových, které je v reálném provozu těžké dosáhnout.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

V testovacím cyklu je totiž zahrnuta doba nečinnosti motoru 295 sekund. To tvoří 25 % celkového testu. V reálném světě však takové podmínky prakticky nenastávají. Systém nedává smysl. Snad jen v dlouhých kolonách, kdy motor neběží věší než zanedbatelnou dobu. Ale i tak ej podle kritiků úspora neměřitelná a zanedbatelná. V kombinovaném provozu je úspora paliva neměřitelná. A údajné úspory na palivu mohou značně překonat náklady na servis. Systém stop-start může způsobit problémy v elektroinstalaci vozu. Ta musí být na jeho použití dimenzovaná.

Začátky systému start-stop

Prvním automobilem, které používal automatické zapínání a vypínání motoru, byla v roce 1874 Toyota Crown s šestiválcovým motorem. Tehdejší údajná úspora paliva byla 10 %. V osmdesátých letech byl systém ve Fiatu Regata „ES“, dostal se také do Volkswagenu Polo. Následně s systém rozšířil do dalších modelů a značek.

Baterie odejde nejdříve. Trpí i startét, má omezenou životnost

Startér musí být silnější, počítá se s průměrným počtem 50 000 startů za životnost vozu. To je při použití systému stop-start desetinásobek. Kvůli větší zátěži musí mít baterie vyšší kapacitu a alternátor musí být výkonnější. Všechny tyto komponenty se rychleji opotřebovávají. A řidič platí víc a víc. Systém stop-start může také škodit mechanickým částem motoru. Při zastavení motoru dochází k přerušení tlakování oleje, ten se začne vracet zpět do olejové vany. Při opětovném spuštění motor běží krátkou dobu nasucho.

Černá, modrá, šedá: Na barvě kouře z výfuku záleží, odstín napovídá typu poškození a závady

To má neblahý vliv na rozvody, klikovou hřídel a další součásti motoru. Současné oleje s nízkou viskozitou mají sice vynikající vlastnosti, ale při dodržování prodloužených servisních intervalů na 30 000 kilometrů může olej ztratit své vlastnosti a palivo pronikající do maziva tento proces urychluje. Nejrozumnějším řešením je systém stop-start vypínat podle kritiků vypínat. Nejde přitom o žádnou novinku aktuální současnosti. Historie systému sahá až do sedmdesátých let minulého století, kdy byla jedním z hlavních motivů jeho vývoje ropná krize.

Kontroverze systému

Podle odborníků systém nefunguje úspora paliva je minimální. Dochází k poškození auta a zvyšují se náklady na servis. Jiní experti deklarují úsporu minimálně 15 % na spotřebovaném palivu, náročnější servis vyvracejí odolnějšími díly.

Toyota představila první automatický systém start-stop v polovině sedmdesátých let. Tuším že v roce 1974. V osmdesátých letech se k ní přidaly automobilky Volkswagen a Audi. Na přelomu milénia se objevila nová generace systémů start-stop. Bylo údajně prokázáno, že při vhodném stylu jízdy může systém snížit spotřebu paliva až o 15 %. Oponenti, jak už víme, nesouhlasí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ti, co systém start-stop obhajují, argumentují jeho sofistikovaností. Tím, že motor není vypínán kdykoli, ale že řídící jednotka monitoruje řadu parametrů a zabraňuje poškození agregátu. Třeba že když je teplota nízká a motor není zahřátý, systém ho nevypne. Kdo má tedy pravdu, který tábor? Je to Sofiina buď průběžně platit za vyšší spotřebu paliva nebo investovat do servisu a nové autobaterie. Každý si nakonec musí vybrat sám.

Používáte start-stop?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články