Je to potvrzené, systém start-stop vám může zachránit život. Ale zato vám poškodí motor

Systém strat-stop může být užitečný, dokonce může někoho v krizi zachránit. Ale o spotřebě tahle pomoc řidiči rozhodně není.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Kamarád z vedlejšího vchodu začal chodit dálkově na obor automechanik. To není až tak důležitá informace. Důležité je, co se tam dozvěděl jako první. Hned v rámci administrativy a docházky to třídní učitel nevydržel. A varoval všechny před systémem start-stop. Pokud někdo chce, aby si zničil motor, ať ho používá. Každý jiný ho prý musí okamžitě vypnout. V redakci AutoŽivě o systému start-stop píšeme, psali jsme a psát jistě budeme. Je to zlo. Nic jiného než způsob pro automobilky, jak mít papírově nižší emise. Ale auta to ničí.

Původní smysl systému je zřejmý, na papíře snížit emise

To není otázka k debatě, to je fakt. Snažil jsem se tedy přemýšlet, jestli systém start-stop přináší něco dobrého. A ano, na jednu věc jsem přišel. Většina řidičů má ke stop-startu vztah, jaký míváme k povinnému kolečku po úřadech. Tolerujeme ho, když musíme, a jinak ho nejraději vypneme hned po nastartování. Vnímáme ho jako emisní berličku vydávanou za spořič paliva. Jeho vývoj stál stovky inženýrských hodin a vyústil v celou řadu technických řešení. Od „poctivých“ posílených startérů a akumulátorů přes chytré využití zpětného chodu alternátoru. Nebo přesné napolohování pístů s navázaným vstřikem paliva až po dnešní startér‑generátory a další prvky elektrifikace.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jenže za všemi těmi zkratkami a proklamacemi o úspoře se schovává jedno překvapivě srozumitelné, a hlavně prokazatelné plus. Nesouvisí se spotřebou, ale s bezpečností. Přiznávám, že tahle „otravná“ funkce může mít v kritickém okamžiku cenu zlata. Není to žádný žert. Ostřílených řidičů se to asi netýká. Respektive rozdělím to na dvě kategorie řidičů. A se vší pokorou se zařadím do té druhé. Mezi ty zkušenější. Někdy mi motor chcípne. Když přesednu ze svého auta s automatem do cizího vozu s manuálem.

Je tady nechtěná a nezamýšlená, přesto užitečná funkce

Když je spojka horší nebo když zabírá hodně nahoře a já ji nechci přidřít. Při rozjezdu mi motor zhasne. Vím, že stačí jediné. Tedy automaticky sešlápnu spojku, mám tam rychlost. Pustím spojku, a pokud už auto nabralo nějakou setrvačnost, motor sám chytne. Nebo využiji setrvačnosti, sešlápnu spojku, abych auto nebrzdil kvaltem, sáhnu po klíčku a nastartuji. Když jedu v autě, které má systém start-stop, a já ho tedy zrovna nevypnu, což dělám u svého vozu vždy po nastartování. Ale to je automat. Takže když mi zhasne motor, stačí šlápnout na spojku a systém start-stop motor nastartuje. Odpadá práce s klíčkem a tak dále, to, co jsem popsal před chvílí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A teď ti méně zkušení řidiči. V autoškole se to asi neučí, ale třeba v kurzech bezpečné jízdy ano. V kurzech defenzivní či sportovní jízdy také. Když jde člověk do plných brzd, opře se pravou nohu do prostředního pedálu. I to je třeba se naučit, žádné pozvolné lechtání pedálu, sešlápnout pěkně do plna. Teď prosím neřešme rozdíly s autem s ABS a bez ABS a podobně. Jsme v nějakém moderním autě. Takže kolize, razantní brzdění, pedál jde do podlahy. Jenže levá noha nesmí zahálet a musí sešlápnout spojku.

Kdo má za sebou kurzy bezpečné jízdy, na spojku nezapomene

Jinak až auto zabrzdí, respektive zpomalí a otáčky klesnou, motor se udusí a zhasne. Takže spojka dolů, aby se tomuto předešlo. A tady se láme chleba, protože zhasnutý motor u manuálu není jen nepříjemné ticho pod kapotou. Ztrácí se plný účinek posilovače řízení i brzd, tlak v okruzích postupně klesá. ABS i ESP najednou nepracují s takovou intenzitou a dalším podpůrným systémům „mizí pod nohama“ to, o co se mají opírat. V přímém směru se auto ještě zpravidla ukočírovat dá, ale v momentě, kdy se potřebujete třeba řízeně vyhnout překážce, je každý newton na volantu a každý bar v brzdové soustavě znát.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To je přesně situace, kdy se stop-start přestává tvářit jako eko-pruda a stává se bezpečnostní pomůckou. Už jsem to naznačil. Stačí šlápnout na spojkový pedál a elektronika přes zhasnutí motoru v krizovém brzdění vrátí pohonnou jednotku do hry. Jediným jednoduchým krokem. Systém strat-stop tedy může být užitečný, dokonce může někoho i v krizi zachránit. Může pomáhat, byť ne tak, jak automobilky říkají. Co vy, jaký je váš názor na start-stop, budu moc rád za vaše komentáře pod článkem. Já mám jasno. Ve svém autě ho prostě a jednoduše pravidelně hned po nastartování vypínám.

Používáte start-stop?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články