I když letošní zima není až tak krušná, teploty jsou kolem nuly a tomu jen třeba přizpůsobit i to, jak používáme náš vůz. Je třeba myslet hlavně na to, jak auto správně nastartovat a jak ho správně zahřát. Zatímco v létě si nad ničím nemusíme až tak lámat hlavu, v zimě je tomu jinak. Správný postup navíc prodlouží životnost vašeho vozu.

Manuální převodovka

Ačkoliv automatické převodovky mají mnoho výhod, tak pokud jde o provoz auta v zimním období, je rozhodně lepší převodovka manuální. Čím krutější zima a nižší teploty, tím větší smysl dává. Při startování auta je bezpodmínečně nutné sešlápnout spojku. Teprve potom otočte klíčkem a nastartujte. Řadicí páku by měla být v poloze neutrálu a v tu chvíli můžete spojku pustit.

Jelikož auta s mechanickou převodovkou není nutné nijak zvlášť zahřívat, a stání s nastartovaným motorem jim dokonce škodí, je vhodné hned zařadit jedničku a vyrazit. Samozřejmě pomalu a držet vůz v nižších otáčkách, než se zahřeje. Jakmile začne teplota stoupat, což vám ukáže palubní počítač, můžete pomalu změnit styl jízdy na to, co jste zvyklí.

Automatická převodovka




Ať je s ní jízda sebevíce pohodlná, v zimě je horší volbou než manuál. Pokud chcete během zimy nastartovat auto s automatickou převodovkou, je třeba nejprve sešlápnout brzdu a potom řadicí páku automatu uvést do polohy P. Následně se stisknutou brzdou nastartujte.

Poté je možno brzdu povolit. Řadicí páka by měla být stále v poloze P. S vozem po několik minut nevyjíždějte. Nechte ho chvíli zahřát takzvaně na volnoběh. Doba zahřívání při stání se liší hlavně od okolí teploty. Čím více klesá teplota pod bod mrazu, tím déle je dobré počkat, než vyjedete. Po několika minutách můžete opět sešlápnout brzdu, tentokrát zařadíte rychlostní stupeň D a následně můžete bez obav vyrazit. Opět však doporučujeme první kilometry jet pozvolna, v nižších otáčkách.