Tragicky pomalé tempo výstavby dálniční sítě v České republice je nejlépe vidět na stavbě nových úseků dálnice D35. Tímto tempem se Evropě spíše vzdalujeme než cokoli jiného.
Že jedním z nejvíce vypovídajících faktorů o ekonomice jakéhokoli státu je úroveň jeho silniční (a ještě více dálniční) infrastruktury, se asi netřeba dlouze rozepisovat. A platí to pochopitelně i obráceně. Což se pravda České republiky dotýká více než bytostně. A to nejen v porovnání s dálnicemi protkaným Německem, ale třeba i s Polskem. Polsko má totiž minimálně v tomto směru k vyspělé Evropě výrazně blíž, než ČR. A jak si to celé stojí v kontextu ke slibům nynější vlády? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Proti Polákům jsou Češi ve výstavbě dálnic neskutečně pozadu
Jestli se totiž premiér Petr Fiala (a ministr dopravy Martin Kupka, oba z ODS) něčím poslední měsíce a roky opravdu holedbali, bylo to právě tím, jak se právě za jejich vlády „raketově nastartuje” další výstavba dálnic. A že teprve teď uvidíme, jak se do toho dá šlápnout. To je věru velmi hezké předsevzetí. V kontextu uplynulých deseti let, kdy Poláci postavili 2 800 kilometrů dálnic, zatímco my jen 142 (!!!) kilometrů, však toto holedbání poněkud ztrácí na lesku.
Pravdou nicméně zůstává, že třeba stavba D35 je v současnosti jedním z největších infrastrukturních projektů v Česku. Po svém dokončení propojí Jičín s Lipníkem nad Bečvou a stane se druhou nejdelší českou dálnicí s plánovanou délkou přibližně 210 km. Nyní, v polovině roku 2025, je v provozu zhruba 89 km této trasy. Kolik kilometrů se ještě podaří zprovoznit za této vlády, naplní se její doby, či nikoli? Setřídili jsme pro vás všechna dostupná data do přehledné tabulky:
Úsek | Délka (km) | Termín otevření | Odhadovaná cena | Poznámka |
---|---|---|---|---|
Vysoké Mýto – Džbánov | 6 | Konec 2025 | neuvedena | Obchvat Vysokého Mýta |
Janov – Opatovec | 12 | 2025 | neuvedena | |
Hořice – Sadová (+ Sadová – Plotiště) | 11,7 | 2025 | neuvedena | První úsek mezi Hradcem Králové a Jičínem |
Křelov – Slavonín | 3,2 | 2025 | neuvedena | Spojení dvou částí D35 u Olomouce |
Ostrov – Vysoké Mýto (+ tunel Homole) | 7 | 2026 (srpen/prosinec) | 3,17 mld. Kč | Zahájeno 2024, tunel Homole 0,8 km |
Mohelnice – Opatovec (PPP) | 35 | Zahájení 2025 | 35 mld. Kč | Největší investice, PPP projekt |
V roce 2025 bude řidičům zpřístupněno přes 32 km nových úseků. Mezi ty hlavní patří obchvat Vysokého Mýta (Vysoké Mýto – Džbánov, cca 6 km), úsek Janov – Opatovec (téměř 12 km), Hořice – Sadová včetně části Sadová – Plotiště (dohromady téměř 12 km) a spojení Křelov – Slavonín u Olomouce (3,2 km). Popravdě, díky Bohu za to. Speciálně poslední tři úseky úseky zásadně zlepší plynulost dopravy a odlehčí tranzitním městům.
Pokračování v dalších letech, aneb PPP v české praxi
Kromě úseků otevíraných v roce 2025 pokračuje výstavba dalších částí, například Ostrov – Vysoké Mýto včetně tunelu Homole (celkem cca 7 km, dokončení v roce 2026). Významným milníkem bude zahájení PPP projektu Mohelnice–Opatovec, který zahrnuje téměř 35 km nové dálnice s investicí kolem 35 miliard Kč. To nejsou malé peníze. Největší investicí je právě PPP projekt Mohelnice–Opatovec. Například úsek Ostrov – Vysoké Mýto s tunelem Homole vyjde na více než 3 miliardy Kč bez DPH.
- Celkem v roce 2025 otevřeno: přes 32 km nových úseků
- Celková plánovaná délka D35 po dokončení: cca 210 km
- V provozu k polovině 2025: cca 89 km
Po úplném dokončení bude mít D35 přibližně 210 km. Očekává se, že poslední úseky budou dokončeny v druhé polovině dekády, nicméně klíčové části budou v provozu již během let 2025–2027. Kromě hlavních úseků se připravují i další menší stavby, včetně přivaděčů a napojení na stávající silniční síť. Otázkou je, jestli to je hodně, nebo málo. Zejména v kontextu k tomu, jak si se stavbou dálnic umí poradit třeba již zmínění Poláci. Co myslíte, dostála vláda slibům, či nikoli?