Proč se vyplatí pravidelně měnit stěrače? Řidiči je často zanedbávají, proto zveřejňujeme nejdůležitější důvody

Stěrače čelního, ale i zadního skla jsou jednou z nejvíce opomíjených součástí auta, kterou zanedbává většina řidičů. Podceňují, co všechno opotřebované stěrače mohou napáchat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Stěrače jsou jedním z nejvíce zanedbávaných náhradních dílů v automobilu. Přitom perfektní výhled z vozu je důležitý za všech okolností a na stěrače by řidiči měli mít stoprocentní spolehnutí. Zda jsou v odpovídajícím stavu, ale většinou každý začne řešit až když už je pozdě a opotřebované gumičky se drolí po čelním skle. Podle průzkumů jen 4 procenta řidičů mění stěrače včas.

Suché sklo je malér

Hlavně v zimě dostávají stěrače pořádně zabrat. Ruku na srdce, každý je někdy zkusil zapnout v očekávání, že by mohly zvládnout očistit zasněžená a někdy i lehce namrzlá skla aut. Většinou bez úspěchu a část pryžových lišt dokonce zůstala viset přimrzlá ke sklu, pokud se tedy vůbec stěrače daly do pohybu. Ale i v létě se občas každému řidiči podaří spustit stěrače na sucho, což je taky průšvih, který má velký vlil na jejich kondici.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Důležité je u stěračů jakou mají kvalitu mikrohran pryžové stírací lišty. Poškodit je může jen několik málo pohybů po suchém špinavém skle. O lišty by se mělo pečovat jako o další součásti vozu. Ideálně by měly být omývány houbou namočenou v mýdlovém roztoku. Pokud stěrače vynechávají části skla, lze vyjmout celou pružící část a srovnat ji. Pravděpodobně se ale řidič stejně nevyhne koupi nových.

Nejlevnější stěrač není ideální

Opotřebovaný stěrač sice vypadá jako marginální problém, ale může vygradovat v závažnější. Od rozbitého stěrače je totiž jen kousek k poškrábání čelního skla. Pokud je poškozený stěrač, bude drhnout pravidelně, mohou se vytvořit i hlubší škrábance. Takže než zničit sklo a absolvovat jeho výměnu, je mnohem ekonomičtějším a jednodušším řešením nasadit nové lišty nebo celé stěrače.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při výměně mechanici obecně doporučují nevybírat nejlevnější stírací lišty. Ty se rychle opotřebovávají nebo v horším případě praskají během jízdy. Rozumnější je sáhnout po těch ve střední cenové hladině nebo dražších, které by měly vydržet. Když fungl nový stěrač přejede sklo, hned je zřejmá mnohem lepší viditelnost.

Dbejte i na výběr kapaliny

Ve většině případů totiž opotřebované stěrače místo čištění čelního skla pouze rozmazávají vodu a nečistoty. Anebo zanechávají klasické pruhy na skle. A ruku v ruce s funkčními stěrači jde i kapalina v ostřikovačích. Také při jejím výběru je dobré nesahat po nejlevnějších produktech. Nekvalitní kapaliny nejenže sklo příliš nevyčistí, ale také ho mohou poškodit, ucpat trysky nebo poškodit plasty.

Jak často měníte stěrače?

Zdroj: CarMag

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
ASN4G jako atomová pěst Paříže: stealth hypersonická střela má uletět až 1 000 km rychlostí až Mach 8, je evropským průkopníkem
Události247.cz
Události247.cz
Putin dělá z Běloruska evropskou Severní Koreu, myslí si experti
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Archeologové objevili nový tunel, který má být údajně vstupem do podsvětí
adbz.cz
adbz.cz
Trvalo pár let, než mu „vyrostla první židle“. Geniální –⁠ přitom stačí k novému stromku přidělat formu a chvíli počkat