Nové pravidlo pro 88 % řidičů v ČR: Vláda rozhodla, že tato auta budou na STK jezdit každý rok. Je mezi nimi i to vaše?

Zavedená praxe je jezdit s osobním automobilem na kontroly STK jednou za dva roky. Existují ale výjimky, které musí častěji.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jak často musí auto na technickou? Budeme muset jezdit častěji na STK, než jsme zvyklí v současnosti? V redakci AutoŽivě řešíme tyto a další podobné otázky na denní bázi. Do redakční pošty chodí podobné a stále se opakující dotazy, v kontextu informací, že se kvůli EU povinnost kontrol na STK zpřísní. Jak to funguje v ČR teď? Jde o poměrně známý koncept, na který jsou motoristé zvyklí. S novým vozidlem se na STK nemusí, to ví 96 % řidičů. Tohle víme na základě průzkumu, který jsme v redakci AutoŽivě uspořádali.

První čtyři roky klid a pak po dvou letech na STK, to se přece ví

Většina veřejnosti ví, že v Česku funguje zavedený koncept návštěv STK. Do čtyř letech od první registrace osobní automobil nemusí na STK. Právě u osobních aut je první kontrola po čtyřech letech od registrace. Další? I to je obecně známé, jezdí se na STK každé dva roky. U motorek se prvně na STK jede dokonce až po šesti letech „od nového“. Následně pak jednou za čtyři roky. Mluví se ale o tom, že EU chystá úpravu, která by mohla tenhle fungující systém zcela překopat. Nejen ohledně toho, s jakou frekvencí budeme muset na technickou.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

I v tom, co všechno se bude analyzovat a kdo všechno, tedy s jakým vozidlem, bude muset na kontrolu. Řidiči už se podvědomě začínají bouřit, protože by je tak měla nově čekat místo prvních čtyř let bez STK technická kontrola už po dvou letech. S pokračováním v kratších intervalech. U aut starších deseti let by se mělo jezdit na STK každý rok. Ne po dvou letech. Častější by měly být kontroly motocyklů, nově by na STK měli jezdit majitelé elektrických koloběžek. Málokdo ale ví, že v ČR už má řada řidičů, tedy majitelů aut, abych byl přesný, jezdit na STK se svým vozidlem častěji. I tady na toto jsme se zvědavě ptali v průzkumu mezi čtenáři.

Většina lidí neví o povinnosti jezdit na STK jednou ročně

S jistotou vědělo pouhých 12 % lidí, tušilo dalších 17 % respondentů. V České republice je povinnost pravidelných technických prohlídek vozidel upravena zákonem č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, a jeho prováděcími předpisy, zejména vyhláškou č. 211/2018 Sb. Základní pravidlo zní, že většina běžných osobních automobilů (kategorie M1) a lehkých užitkových vozidel (N1) podléhá první pravidelné technické prohlídce po čtyřech letech od první registrace a následně každé dva roky.

Kdo letos už musí na STK jednou ročně?

V Česku platí zákon č. 56/2001 Sb. (vyhláška 211/2018 Sb.), podle něhož se roční prohlídky vztahují na:

  • vozy taxi
  • auta autoškol
  • vozidla provozovaná na silniční dopravu (autobusy, nákladní vozy)
  • vozy přepravující nebezpečné látky (ADR)
  • vozidla s výstražnými majáky (policie, hasičský vůz, sanitka)

Výjimku z dvouletého intervalu tvoří vozidla, která jsou určena k podnikání a specifickému využití, právě ta musí na STK každý rok. Nebojte se, není to o tom, že máte na firmu malou dodávku na rozvoz pečiva. Tady vás na STK každoročně nikdo nenutí. Podle § 40 odst. 2 zákona č. 56/2001 Sb. platí, že pravidelné technické prohlídce jedenkrát za rok podléhají vozidla taxislužby, vozidla autoškol, vozidla určená k provozování silniční dopravy, vozidla určená k přepravě nebezpečných věcí (ADR), vozidla s právem přednostní jízdy a vozidla záchranné služby.

Běžný řidič se svým autem častěji na STK (zatím) nemusí

To znamená, že například osobní automobil, který je využíván jako taxi, musí absolvovat technickou kontrolu každý rok, zatímco běžné soukromé auto stačí jednou za dva roky. To asi dává logiku. Jen se ale nahlas ptám, jak je to s auty, která fungují v rámci online aplikací? Má někdo zkušenost, kdo jezdí Bolt, Uber a podobně? Budu moc rád za vyjádření v komentářích dole pod článkem? Roční interval platí i pro vozidla autoškol, i to dává logiku. Tato auta jsou intenzivně využívána, a proto je u nich kladen důraz na bezpečnost provozu.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Vozidla určená k provozování silniční dopravy, což zahrnuje například nákladní automobily, autobusy a další vozidla používaná k podnikání v dopravě, mají také povinnost každoroční STK. U vozidel přepravujících nebezpečné věci (ADR) je roční kontrola logická z důvodu zvýšeného rizika při přepravě chemikálií, pohonných hmot nebo jiných nebezpečných látek. Vozidla s právem přednostní jízdy, tedy například policejní, hasičská nebo sanitní vozidla, podléhají stejnému režimu, protože jejich technický stav je klíčový pro bezpečnost a rychlost zásahu.

Změna na autě rovná se povinnost zápisu a cesta na STK

Zákon také stanovuje, že pokud je vozidlo přestavěno nebo dojde ke změně údajů zapisovaných do registru vozidel, musí na mimořádnou technickou prohlídku bez ohledu na běžný interval (§ 42 zákona č. 56/2001 Sb.). Tady to vnímám tak, že pokud si naistalujete na auto třeba nové tažné zařízení, bez STK to nepůjde.

Kategorie vozidelSoučasněNově návrh EU
Nová auta (do 4 let)Bez STK
Osobní auta (4–10 let)STK po 2 letechStejně
Osobní auta nad 10 letSTK po 2 letechSTK každoročně
Auta taxi, autoškoly, autobusy, ADR, atd.KaždoročněStejně

Ale tam jde o jednorázovou návštěvu, ne zkrácenou pravidelnou frekvenci. Pro úplnost je myslím vhodné zmínit i další kategorie vozidel. Například autobusy musí na STK každoročně, a to bez ohledu na to, zda jsou využívány v podnikání nebo ne. Pokud se nepletu, tak je to dáno jejich významem pro veřejnou dopravu a bezpečnost cestujících. Nikdo asi nechce, aby jel s dalšími čtyřiceti lidmi v nějakém stěží pojízdném vraku. 

Jak často jezdíte na STK?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články