Srovnali jsme principy STK všech zemí: Česko je 10 let pozadu. Jinde je to jiná liga, vychvalují řidiči

Jezdit ne technickou se musí, ale jsou země, kde STK zvládne řidič za čtvrt hodiny na čerpací stanici. U nás ne.

i Zdroj fotografie: JiriMatejicek / Creative Commons / CC-BA-SY
                   

V civilizovaných zemích musí řidiči, respektive majitelé automobilů, na pravidelnou prohlídku a technickou kontrolu. U nás platí povinnost každé dva roky přijet, nechat auto zkontrolovat, projít prohlídkou a také kontrolou emisí. V ideálním případě pak řidič odjíždí se samolepkami potvrzujícími to, že auto vyhovuje a může další dva roky jezdit.

V ČR je STK povinná pro každé auto od čtyř let věku

Kontroluje se zejména podvozek, geometrie, brzdy. V hledáčku techniků jsou světla, ale také stav karoserie a v neposlední řadě kola se správným rozměrem a homologované pneumatiky. Pokud na STK najdou problém, neznamená to automaticky, že je auto vyřazeno z provozu na pozemních komunikacích. Řidič má určitou lhůtu, aby vše odstranil a uvedl do odpovídajícího stavu. Jak je to ale v zemích jinde na světě?

Německo

Jednoduchý sytém, jak se říká, pořádek musí být. Pro všechna auta starší třech let platí, že musí procházet pravidelnou technickou kontrolou. Kontroly probíhají v licencovaných provozovnách, kontrola vyjde v přepočtu asi na 200 Kč. Pokud jsou nalezeny nějaké nedostatky, řidič má právo je odstranit, záleží pak na výši kalkulace, jestli se to německému majiteli vyplatí anebo zda zvolí raději prodej.

iZdroj fotografie: TÜV Rheinland

Někdo z východní části Evropy po takovém autě vždy skočí. Bez potvrzení o kontrole nesmí auto vyjet na silnici. Potvrzení o provedené a platné technické kontrole jsou vlepovány na registrační značky a mají podobně jako u nás kulatý tvar. Německá kontrola trvá v průměru do třiceti minut, to u nás pro srovnání musí řidič na STK vydržet o něco déle, v průměru o čtvrt hodiny.

Na západě jsou STK a servis pod jednou střechou

Výhodou německé kontroly je, že může být provedena v centru se autoservisem, kde rovnou nabídnou uvedení do správného stavu a auto opraví tak, že kontrolou potom projde. U nás by toto byl asi dost kontroverzní přístup, jednoho hned napadne, že by se vždy na kontrole něco našlo, aby auto neodjelo a muselo být v „domovském“ servisu opraveno.

Pozitivní pro české řidiče je to, že v konfrontaci s Německem musí na STK o rok později, až se čtyřletým automobilem. Obecně se dá říct, že je však Německo k řidičům vstřícnější, minimálně pokud jde o veterány, auta dovezené ze Spojených států a podobně. U nás takové auto na STK bez patřičných úprav neprojde, v Německu lze takové auto na technickou kontrolu přivézt a posléze i přihlásit. Pro nákladní auta a autobusy platí odlišné podmínky, jsou stanovovány podle hmotnosti vozidla.

Rakousko

Jak je to u našich druhých, německy mluvících sousedů? Obdobná pravidla jako v Německu fungují i v sousední Rakousku, Platí, že samolepky jsou vylepovány na přední sklo a čím je starší auto, tím je paleta barevných samolepek pestřejší. Při absenci potřebných potvrzení hrozí majiteli auta vysoká pokuta. 

Francie

Pravidla ohledně stavu aut jsou přísná i v dalších evropských zemích, patří mezi ně i Francie. Tam je pokutováno, pokud na technickou kontrolu řidič nedorazí včas. Dlouhodobé ignorování povinnosti pak může vyústit i ve vazbu, zde je francouzská legislativa skutečně drsná. Auta do deseti let věku podléhají dvouletému intervalu kontrol, auta nad tímto věkem pak musí na kontrolu pravidelně jednou za rok. V případě, že automobil projde v pořádku kontrolou, je mu vlepena nálepka s datem kontroly na čelní sklo.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Španělsko

Naopak ve Španělsku jsou požadavky ohledně roční technické kontroly mírnější, ale i tam se pozdní technická kontrola vozu trestá pokutou. Časový princip STK je ve Španělsku podobný jako u nás. První čtyři roky u nového vozu majitel STK vůbec nemusí řešit, pak jezdí na kontrolu každé dva roky. V deseti letech věku vozu pak nastává francouzský přístup“ s povinností každoroční pravidelné kontroly. Pokud se řidič zpozdí, byť o jediný den, hrozí mu pokuta v přepočtu až 50 000 Kč a riziko, že přijde o řidičské oprávnění. 

Velká Británie

Jak probíhá technická kontrola automobilu ve Spojeném království? Technická kontrola ve Velké Británii je povinná pro všechna auta starší tří let a kontroluje ji ministerstvo dopravy. Kontrolu je možné provést v každém autoservisu, který k tomuto účelu vystavuje certifikát. Co se kontroluje? Podobně jako jinde v Evropě jsou v hledáčku emise, odpružení, řízení, osvětlení. Prostě klasika.

Turecko

Turecko je svou částí v Evropě, a tak l na ně dívejme také jako ne evropskou zemi. Kontrola na STK je v Turecku povinná jednou za dva roky a platí pro všechny automobily s třemi a více roky věku. A co je pro nás neuvěřitelné, netrvá ani 15 minut a lze ji absolvovat i na čerpací stanici. Vážně neuvěřitelné. 

iZdroj fotografie: Roman Zázvorka / Creative Commons / CC-BY-SA

Japonsko

Říká se že „Japonec až na konec“ a pokud jde o technickou kontrolu, tak to platí určitě. Jde o nejdražší a nejpřísnější postup kontroly vozidel, vlastnit a provozovat auto v Japonsku je opravdu náročné a drahé. A to navíc mají Japonci omezovače rychlosti, představa, že by jeli na dálnici 200 km/h, je pro ně nereálná.

Japonská STK je přísná, auta jsou tam v dobrém stavu

V Japonsku platí, že čím je auto starší, tím dražší je technická kontrola. Pokud je třeba, japonští kontroloři začnou auto rozebírat, obecně je kontrolováno asi sto nejrůznějších položek. Na druhou stranu, díky tomu jsou auta dovezená z Japonska většinou ve výtečném technickém stavu.

USA

Pokud jsou Spojené státy považovány za ukázku demokracie (ať si říká kdo chce co chce), ohledně STK to platí určitě. Podle dostupných zdrojů tam povinná kontrola sjednocená pro všechny státy neexistuje. Podmínky se liší od Alabamy po Oregon. Největší břemeno a odpovědnost za technický stav vozidla leží na řidiči. Pokud dojde k dopravní nehodě a je zkoumám technický stav automobilu, veškerá odpovědnost padá na řidiče.

Ukázka osobní odpovědnosti, stav auta je na řidiči

Nicméně existují určité kontroly v některých státech, které kontrolují především bezpečnostní pásy a airbagy. Jinde je zase v hledáčku přítomnost katalyzátoru, v rámci ekologie jsou sledována auta, která by mohla ohrožovat životní prostředí. Pokud lze nějak systém kontroly technického stavu vozidla v USA popsat, tak asi jako „nejednotný.“

iZdroj fotografie: Depositphotos

Austrálie

Ten, kdo nechce řešit STK, měl by se přestěhovat do Austrálie, tam totiž povinná technická prohlídka není vůbec. Technický stav aut se tam kontroluje zejména při registraci nebo prodeji automobilu. Navíc nabídka automobilů je tam, zejména pro milovníka rychlých aut, velmi pestrá, pestřejší než u nás. Protinožce lze považovat ještě stále za benevolentní milovníky automobilismu.

Čína

Asijský státní gigant má daleko k demokratickému zřízení, vše je kontrolováno státem, podléhá přísnému aparátu a testy automobilů patří samozřejmě také mezi ostře sledované věci. Největší parkoviště na planetě je v rámci systému STK podobné evropskému. Probíhá zvedání na heveru nebo kontrola nad jámou, ověření stavu všech hlavních součástí a systémů vozu. Soukromé osoby jezdí na kontrolu každé dva roky, pokud je auto mladší šesti let. U starších aut potom každý rok. Ročně jsou kontrolovány autobusy, nákladní vozy a další užitková vozidla.

Jakou nejhorší zkušenost máte s českou STK?

Zdroj: TÜV
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články