Stromy jako problém u mnoha silnic. Dojde na masové kácení?

                   

Statisticky jsou stromy u silnic poměrně velkým probléme. Pokud vůz vylétne ze silnice a skončí například na poli, zranění nemusí být nijak vážná. Pokud však trefí strom, mohou být následky nehody fatální. Každá taková nehoda samozřejmě otevírá otázku, zda stromy u silnic musí být a zda by nebylo lepší jejich masové kácení. Tento problém netrápí jenom naši republiku, ale i naše sousedy například v Polsku, nebo v Německu.

Strom jako původce smrtelných nehod

Narazit v plné rychlosti do stromu obvykle znamená minimální šance na přežití. Hlavně u silnic nižších tříd dochází k tomu, že je stromořadí velmi blízko vozovky a mezery mezi stromy jsou minimální. Šance, že se řidič v případě nehody trefí mimo strom je celkem malá. A tak stoupá riziko nárazu do něj, s čímž jsou spojeny fatální následky.

Dojde k hromadnému kácení?

Tato otázka už byla nadhozena několikrát a zatím to vypadá, že k ničemu masivnímu by dojít nemělo. Naše legislativa je podobná té polské, kde platí, že k pokácení stromu je třeba získat povolení. Je jasné, že když se má jednat o celou alej, málokdy bude něco takového povoleno. Ještě dále je na tom například Německo, a to oblast Meklenbursko-Přední Pomořansko. Zde je dokonce legislativa taková, že okolí silnic je chráněno zákonem. A spadají sem i stromy. Skácet je bývá v podstatě nemožné, pokud nejde o starý strom, ohrožující životy motoristů.

Bezpečnost by se zvýšila – to je neoddiskutovatelný fakt

Statistiky mluví jasně. Pokud by skutečně došlo k vykácení stromů podél silnic, došlo by k výraznému zvýšení bezpečnosti na silnici. Nejsou to jenom následky spojené s nárazem do něj. V případě problémů se řidič instinktivně snaží strhnout vůz jinam, než do prostoru se stromy. V tu chvíli může trefit protijedoucí auto, kde vše odnese nevinná osoba. K nehodám samozřejmě bude docházet i bez stromů, ale většina vozů bude končit v polích a příkopech, což pro posádku nebude mít mnohdy žádné fatální následky.

Nutno však dodat, že stromy nejsou tím hlavním viníkem nehody. Tím je vždy jenom člověk. Ve stejné souvislosti jako v případě stromů můžeme mluvit o tom, že by se měly odstranit betonové mostky, stejně jako různé stavby, nebo cokoliv dalšího, do čeho může řidič narazit.

Stromy u silnic jsou prospěšné

Málokdo si to uvědomuje, ale stromy u silnic mají i svůj význam a jsou prospěšné. Jak konkrétně? V zimním období mohou zamezovat výraznější tvorbě sněhových jazyků. Stejně tak mohou pomáhat přijatelnou teplotu v době horka a tak eliminují i roztékání asfaltu a s tím spojené horší vlastnosti přilnavosti. Také tu jsou proto, že pomáhají zpevňovat krajnice a v horších povětrnostních podmínkách mohou řidiči pomoci v určení, kudy přesně vede silnice. Pohled na ně by proto neměl být jen negativní.

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejmodernější obrněná vozidla Francie, VBMR Griffon, chrání i východní křídlo NATO. Specialitou je, že jsou ze 70 % z civilních dílů
Události247.cz
Události247.cz
K poražení Ruska bude zapotřebí daleko víc věcí, než si myslíme, tvrdí expert
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Česká firma MISURA přichází s novými produkty
adbz.cz
adbz.cz
Čištění žaluzií zabere jen pár minut díky pomocníkovi z houbiček. Jeho výroba je snadná