Statisticky jsou stromy u silnic poměrně velkým probléme. Pokud vůz vylétne ze silnice a skončí například na poli, zranění nemusí být nijak vážná. Pokud však trefí strom, mohou být následky nehody fatální. Každá taková nehoda samozřejmě otevírá otázku, zda stromy u silnic musí být a zda by nebylo lepší jejich masové kácení. Tento problém netrápí jenom naši republiku, ale i naše sousedy například v Polsku, nebo v Německu.

Strom jako původce smrtelných nehod

Narazit v plné rychlosti do stromu obvykle znamená minimální šance na přežití. Hlavně u silnic nižších tříd dochází k tomu, že je stromořadí velmi blízko vozovky a mezery mezi stromy jsou minimální. Šance, že se řidič v případě nehody trefí mimo strom je celkem malá. A tak stoupá riziko nárazu do něj, s čímž jsou spojeny fatální následky.

Dojde k hromadnému kácení?

Tato otázka už byla nadhozena několikrát a zatím to vypadá, že k ničemu masivnímu by dojít nemělo. Naše legislativa je podobná té polské, kde platí, že k pokácení stromu je třeba získat povolení. Je jasné, že když se má jednat o celou alej, málokdy bude něco takového povoleno. Ještě dále je na tom například Německo, a to oblast Meklenbursko-Přední Pomořansko. Zde je dokonce legislativa taková, že okolí silnic je chráněno zákonem. A spadají sem i stromy. Skácet je bývá v podstatě nemožné, pokud nejde o starý strom, ohrožující životy motoristů.

Bezpečnost by se zvýšila – to je neoddiskutovatelný fakt

Statistiky mluví jasně. Pokud by skutečně došlo k vykácení stromů podél silnic, došlo by k výraznému zvýšení bezpečnosti na silnici. Nejsou to jenom následky spojené s nárazem do něj. V případě problémů se řidič instinktivně snaží strhnout vůz jinam, než do prostoru se stromy. V tu chvíli může trefit protijedoucí auto, kde vše odnese nevinná osoba. K nehodám samozřejmě bude docházet i bez stromů, ale většina vozů bude končit v polích a příkopech, což pro posádku nebude mít mnohdy žádné fatální následky.

Nutno však dodat, že stromy nejsou tím hlavním viníkem nehody. Tím je vždy jenom člověk. Ve stejné souvislosti jako v případě stromů můžeme mluvit o tom, že by se měly odstranit betonové mostky, stejně jako různé stavby, nebo cokoliv dalšího, do čeho může řidič narazit.

Stromy u silnic jsou prospěšné

Málokdo si to uvědomuje, ale stromy u silnic mají i svůj význam a jsou prospěšné. Jak konkrétně? V zimním období mohou zamezovat výraznější tvorbě sněhových jazyků. Stejně tak mohou pomáhat přijatelnou teplotu v době horka a tak eliminují i roztékání asfaltu a s tím spojené horší vlastnosti přilnavosti. Také tu jsou proto, že pomáhají zpevňovat krajnice a v horších povětrnostních podmínkách mohou řidiči pomoci v určení, kudy přesně vede silnice. Pohled na ně by proto neměl být jen negativní.