Žákyně v autoškole sáhla na červené po mobilu. Instruktor jí udělil životní lekci, tleská mu celá země

Je legální mít v ruce mobil za volantem, když stojí auto v klidu na semaforu? Podle českého zákona zjevně ano, jinde to je o průšvih.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Telefonování, ťukání zpráv či pořizování videí za volantem může být zkratkou k nečekanému problému. Vzít mobil do ruky v autoškole, to by asi pak nikoho nenapadlo. My v redakci AutoŽivě víme, že napadlo. Stalo se v Dánsku, je tady starší zpráva z dánského Aarhusu, jak ji přinesla tamní tisková agentura. Jak už naznačuje titulek, řeč bude, celkem očekávatelně, o mobilech. O fenoménu dneška, o stále sofistikovanějších kapesních počítačích.

Telefon v ruce za jízdy řidič mít nemůže, je to pokuta a body

Ty dnes umějí tolik, že pouhý zlomek jejich funkcí by v tak drobném zařízení ještě před deseti lety vyvolal nepředstíraný poprask. Tisíce aplikací všemožného zaměření, perfektní datové připojení, dříve nepředstavitelná kvalita fotek a videa. A právě s nimi souvisí jedna opravdu smutná událost. Je to jako mor. Nebo jinak, je to pro mnohé lidi závislost. S mobilem v ruce jsou v klidu, bez něj jsou vystresovaní a hysteričtí. Stačí se podívat do MHD. Co udělá člověk, když se postaví na zastávku a čeká na autobus?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Automaticky sáhne po mobilu. To je podle mě špatně. Neříkám, že jsem jiný. Jako všichni fotím a natáčím mobilem. Diktuji text, používám virtuální asistentky. Používám mobil víc než jenom na telefonování. Tak jako dnešní mladí, generace, mezi kterou už dávno rozhodně nepatřím. Patří tam ale jakási žákyně autoškoly v onom dánském Aarhusu. V půli zkušební jízdy neodolala cinknutí svého telefonu a při stání na semaforu se rozhodla bleskově prolétnout sociální sítě. Přímo před instruktorem. Nebyl to, jak záhy pochopila, zrovna nejlepší nápad.

Za jízdy mít v ruce mobil nelze, ale na červenou je to jiná?

Reakce dotyčného ji přesto zřejmě trochu zaskočila. Nejspíš i víc než trochu. Po ukázkovém projetí křižovatkou si totiž instruktor počkal na první vhodné místo k zastavení a přikázal tam zajet. Vystoupil, obešel vůz, otevřel dveře a vyzval žákyni, aby vystoupila. Sám usedl na její místo a se slovy „Víte, doufám, proč“ jí stroze oznámil, že v kurzu právě skončila, docházet už nemusí a peníze se vracet nebudou. Prý si může stěžovat, kde se jí zachce. Slečna se údajně nezmohla na jediné slovo na obranu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Příběh obletěl sociální sítě, kde instruktor sklidil potlesk napříč celým online publikem. Mluvilo se o tom, že se zachoval správně. Já mohu souhlasit s tím, že není správné sáhnout po telefonu v autoškole. Nicméně, u nás by to neměl být zásadní problém. Tedy nevím, jak s tou autoškolou. Ale pokud slečna stála na červené, v rámci českého provozu by to nebyl problém. Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb. v § 7 odstavec (1) říká jasně: Řidič nesmí (…) při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.

Důležité je ono „při jízdě vozidlem“. Jinak řečeno, je tady slovo jízda. Pokud budeme chápat jízdu jako pohyb vozidla, tak červenou na semaforu za jízdu nelze považovat. A jestliže není jízda to, když je auto na semaforech, znamená to, že na semaforech se může vzít mobil do ruky. Neříkám, že to je správně. Jen se snažím analyzovat, jestli se pohybujeme v mezích zákona. Co si o tom myslíte vy? Jak o případu z autoškoly – měl instruktor právo vyhodit žákyni? A také jaký je váš názor na mobil v ruce za volantem, když auto stojí. V komentářích pod článkem je dost prostoru pro všechny.

Telefonujete za jízdy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články