KIA ukázala limitovanou edici svého horkého kupé. Objeví se pouze 1000 kusů, rival pro Audi a BMW

Jedno z nejhezčích čtyřdvéřových kupé s charismatickým 3,3l šestiválcem se pomalu chystá na odchod ze scény. Naše srovnání s Porsche ukazuje, proč jej všichni chválí.

i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
Dalších 13 fotografií
Dalších 13 fotografií
                   

Nevím, jak je to možné, ale úplně jsme zapomněl, že tohle auto vlastně ještě existuje. Vepředu i vzadu totiž nosí logo automobilky, kterou mám spojenou se všemožnými „rodinnými SUV“, v nichž vidíme manželky a partnerky v pátek odpoledne před nákupními centry. Nic proti rodinným SUV, dokážu pochopit zálibu do všech těch Sportage, Tucsonů nebo Bayonů. Napadlo by vás ale, že stejná značka vyprodukuje nefalšované benzínové GT, před nímž se musí mít na pozoru i BMW? Pojďme se na něj podívat.

Doba zábavným, benzínovým autům opravdu nepřeje

A jedním dechem dodávám, že to bude tak trochu requiem. Masivní „elektrifikace“ nepřeje v podstatě čemukoli, co si na benzince řekne o pár desítek litrů paliva a jezdí za to další stovky kilometrů. Něco takového je v Evropě dnešních dnů nežádoucí, zapovězené a tak trochu tabu. A když je to navíc postavené s velkým důrazem na radost a tak trochu naddimenzovaně? Pak jste nepřítelem státu, ani nevíte jak. Své o tom ví nejedna automobilka, jejíž šesti a osmiválce skončily jako čtyřválce s mild hybridem. Nebo tříválce.

iZdroj fotografie: KIA

Je tedy dost dobře nepochopitelné, že něco jako Kia Stinger ještě může existovat. A že si jej můžete svobodně koupit a nikdo vás za to nebude popotahovat po komisích, pranýřovat na náměstí nebo exemplárně nevystěhuje za hranice města. Zatím. Jak říká můj otec, co není, může být. V tomto případě bych jeho slova nebral na lehkou váhu, píše se (čerstvě) rok 2023, za nějakých 12 let je tady onen rok „R“ a my uvidíme, co se bude dít s těmi, kdož odmítnou novodobé Desatero.

Deset přikázání, jedno horší než druhé

V němž prvním z přikázání bude „Nenatankuješ“, druhé „Nespálíš“ a třetí „Nevyjedeš“. Zatím ale všechny tyto tři „hříchy“ aut se spalovacím motorem můžeme v klidu spáchat. A v případě skvostného Stingeru GT by bylo spíše hříchem je nespáchat. Aspoň jednou za život. Posuďte sami: twin turbo 3,3 V6, 370 (!!!) koní a 510 Nm. Z nuly na sto jste za méně než pět sekund (přesněji 4,9) a na německé dálnici se můžete vysmát všem sportovním Audi s omezovačem. Tahle KIA jede 270 km/h. Korejská značka, která má za sebou vozy jako KIA Carnival nebo KIA Pride? Nevídané.

KIA Stinger GT v netradičním duelu s Porsche

A když už jsme u té maximální rychlosti, něco vám v souvislosti s ní povím. Na kilometr přesně stejnou „maximálkou“, tedy 270 km/h (později až 277 km/h), se kdysi pyšnilo Porsche 928. A platilo za nejrychlejší německé auto. Není to tak dávno, většina z vás přesně ví, jak Porsche 928 vypadá. Mělo mohutný osmiválec nad přední nápravou, sexy karoserii a bylo opatřené cenovkou, jenž byla opravdu jen pro ty vyvolené. Pokud jste někam přijeli ve vlastní 928, šly všechny řeči o vašem sociálním statusu stranou. Zkrátka na to máte.

iZdroj fotografie: Porsche

Ptáte se, proč jsem si vzpomněl právě na 928? Protože tahle dvě auta mají společného mnohem více, než na první pohled vypadá. A mnohem víc, než jen tu hodnotu maximální rychlosti. Chtěl bych vám na tomto (přiznám se trochu nečekaném) srovnání ukázat, jak moc se kdysi zcela nadpozemská technika přiblížila „běžným lidem“ a jak je právě nyní možná jedna z posledních šancí, jak se k této technice dostat. Myslím pochopitelně nové. Bazary budou (snad) fungovat i po roce 2035.

Porsche 928 i Stinger GT mají leccos společného

Pojďme ale k tomu srovnání. Proč si vlastně někdo koupil 928 namísto 911? Kvůli zadním sedadlům, pochopitelně. I když ta byla miniaturní. KIA má jednak o dvoje dveře navíc, jednak se dozadu poskládá i basketbalista. Charismatický motor? Nepochybně. Osmiválec ve své vrcholné verzi nabízel z objemu 5,4 litru 350 koní a 500 Nm. KIA ale kontruje i tady: 370 koní / 510 Nm. Zvuk osmiválce je zvuk osmiválce, ale jakmile uslyšíte Stinger, zamilujete se. „Náš“ prodejce KIA jednoho má, uprosil jsem jej – a culil jsem se ještě půl hodiny. Skvělý zvuk, chci to.

iZdroj fotografie: KIA

Co tam máme dál? Design? Rozhodně. A tady je to minimálně 1:1. Stinger má vskutku elegantní proporce a je přesně na půli cesty mezi ryzím, sportovním náčiním a sedanem se splývavou zádí. Speciálně v té pronikavé oranžové (v katalogu jako „Neon Orange“) budete středem pozornosti, kdekoli zastavíte. Pro méně extrovertní povahy lze pochopitelně zvolit decentnější, méně nápadný lak. Na každý pád Stinger dává jasně najevo, že jeho majitel má vytříbený vkus. To stejné, jako kdysi u 928. Ani tím se neliší.

Technika udělala neskutečný pokrok

A pohonem ? Tady je znát, jaký pokrok se odehrál na poli konstrukce automobilů asi nejvíce. Porsche 928 jste mohli mít maximálně s pětistupňovou automatickou převodovkou, ve Stingeru GT dostanete osmistupňový automat A8LR1. A k němu pohon čtyř kol s preferencí „zadku“ a vektorováním točivého momentu, jenž pomáhá stáčet auto do zatáčky. To je něco, na co nemá 928 odpověď. Ani nemůže, byť jinak s ní má KIA Stinger GT překvapivě hodně společného.

iZdroj fotografie: KIA

A možná ještě více společného má s dalším Porsche: s Panamerou. Pochopitelně, KIA může vypadat jako jakási „juniorská Panamera“, to ale každopádně i cenovkou. Obě auta mají ale stejný počet dveří a podobný design, dle mého soudu proti Panameře ale Stinger navíc boduje vyvážeností a harmonií tvarů. Trochu disproporční design Panamery jsme popravdě nikdy nepochopil, to však neznamená, že se někomu dalšímu naopak nemůže líbit.

Stinger se zárukou a roky klidného spaní

A pokud byste náhodou ocitli v dilematu „ojetá Panamera vs. nový Stinger GT“, tak přesto, že moje láska ke všemu ze Stuttgartu/Zuffenhausenu je nekonečná, tady bych jednoznačně volil Stinger. Všemi deseti. Ojetá Panamera bude mít servisní a provozní náklady stejné, jako nová Panamera – a tedy enormní. Může se z ní stát opravdu drahá past a vysavač vašeho konta. Nový Stinger naopak obdržíte s kompletní zárukou a servisem v každém větším městě. Starosti můžete pustit k vodě.

iZdroj fotografie: KIA

A spotřeba? Ne, „za pět“ nebude více než třílitrový šestiválec s dvěma turby a pohonem 4×4 nikdy jezdit. Ale „za deset“ v tom budete bez problémů, při jen trochu rozumné jízdě. Pokud chcete mermomocí šetřit, mohli jste ještě nedávno mít Stinger s dvoulitrovým benzínovým čtyřválcem turbo / 244 koní nebo dokonce s turbodieselem / 200 koní. V aktuální nabídce KIA pro rok 2023 už tyto verze nejsou, ale třeba by se nějaký předváděcí nebo skladový vůz dal ještě najít.

Nejvíc si konec těchto klasických vozů uvědomují pochopitelně jejich výrobci. KIA postupně omezuje nabídku motorů, s určitým patriotismem (což je mi velmi sympatické) pak na svůj domácí, tj. korejský trh uvolnila sérii 1000 ks v omezené edici „Tribute Edition“. Překladu myslím netřeba. Rozlučková edice je vpravdě povedená, jak se ostatně na správné Grande Finale patří. V galerii jsou to vozy v matně šedé barvě (pojmenované „Moonscape“), s černými koly a nádherným interiérem. U nás ji sice neseženete, ale „klasický“ Stinger GT stále je. Zatím.

Pokud tedy jen trochu uvažujete o autě, které vám rozzáří pusu od ucha k uchu (nejen) na prázdné okresce, zastane roli rodinného vozu, nebo vás převeze přes celou Evropu ve stylu Grand Toureru (a má rozumnou cenu, aktuálně je za 1 479 980 korun), je KIA Stinger GT žhavým tipem. Až zmizí úplně poslední kusy, přijde jeho nástupce. To už bude ale zcela jiné auto, a nejspíš „na baterky“. Jeden z „posledních mohykánů“? Vypadá to tak. Pokud o něj tedy stojíte, neváhejte. Tahle šance se totiž (celkem jistojistě) nebude opakovat.

Galerie

Dalších 13 fotografií
Dalších 13 fotografií

Jakému motoru byste u Stingeru dali přednost, a proč?

Zdroj: KIA
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články