První čínský supersport přepíše historii: 1 287 koní a 1 680 Nm zašlape Ferrari i Bugatti do země

Ještě nedávno byly opravdu supervýkonné sportovní stroje doménou zejména evropských, případně amerických nebo japonských firem. Ta doba, zdá se, právě skončila.

i Zdroj fotografie: JustAnotherCarDesigner / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Že v Číně dokáží vyrobit levné spotřební zboží, je známo už od doby přehrávačů kompaktních kazet. A prvních walkmanů. Dnešní nabídka levných, a přitom technologicky vyspělých automobilů (a zejména elektromobilů) je tak jen pokračování desítky let trvajícího čínského hospodářského zázraku. Do segmentu luxusních a supersportovních vozů se však Číňané často nepouštěli, naopak preferovali tradiční evropské, japonské a americké výrobce. To se však právě s nejnovějším počinem od BYD změnilo. Pojďme se na něj podívat společně.

Číňané měli exkluzivní zboží z Evropy vždy rádi

Automobilky jako Porsche, Ferrari nebo Lamborghini tak neměly s odbytem v Číně dosud nejmenší problémy, vlastnit některou z těchto prestižních značek bylo pro Číňany vždy symbolem nejvyššího společenského statusu a byli ochotni za něj zaplatit v zásadě jakoukoli cenu. Proto si také nikdo z top výrobců supersportů (a luxusních vozů) nedovolil nechat čínský trh jen tak být. Naopak na něm úspěšně doháněl to, co už třeba ve výrazně konkurenční Evropě příliš nešlo.

Další průšvih na obzoru: BYD vyzývá ostatní čínské automobilky ke sjednocení. Škoda i Evropa mají opravdu problém

Jak se však posledních několik málo let zcela změnil poměr domácích a zahraničních výrobců na čínském trhu (až bych se to nebál nazvat „Velkou čínskou automobilovou revolucí“) a značky jako Dongfeng, Xpeng, Nio či MG nebo BYD neuvěřitelným způsobem válcují zbytek světa, byla asi jen otázka času, než se to stejné stane i v nejvyšších patrech automobilové nabídky. A ten okamžik pravděpodobně právě nastal. Posledně jmenovaný koncern BYD totiž přichází se supersportem, nad nímž ani Ferrari nemůže mávnout rukou.

Hypersporty, co ohýbají časoprostor

Respektive spíše Pagani nebo švédský Koenigsegg. Tito výrobci jsou spíše než supersporty proslulí vozy, jež místo slůvka „super“ mívají „hyper“. A výkony vysoce nad 1 000 koní, se kterými atakují rychlosti začínající čtyřkou. Což přece jen není běžná doména vozů z Maranella nebo St. Agaty. Nový YangWang U9 (YangWang je luxusní a sportovní divize BYD) míří přesně do těchto hypersportovních pásem, určených jen pro pár vyvolených smrtelníků. Ostatně posuďte sami:

iZdroj fotografie: YangWang

Technologický klenot je osazen čtyřmi elektromotory. Každý elektromotor dosahuje maximálního výkonu 240 kW (322 k). Celkový výkon je tedy 960 kW (1 287 koní). Představitelé YangWang tvrdí, že maximální točivý moment systému dosahuje 1 680 Nm. Díky němu dokáže YangWang U9 zrychlit na 100 km/h za 2 sekundy, a přiblížit se tak třeba Tesle Model S Plaid. Vyznamenání pro Elona Muska? Možná.

Baterie sportovního auta váží 633 kg. Zvláštní doba

Podle výrobce používá U9 poprvé na světě konstrukci motoru ve tvaru U, zajišťující mimo jiné nižší těžiště. Hypersport dále používá permanentní magnety, schopné odolávat teplotám až 200 stupňů Celsia. K jeho tepelnému managementu a chlazení slouží systém složený z duálních hydraulických čerpadel na přední a zadní nápravě. Každé z nich je nezávisle řízeno a ochlazuje při vysokých rychlostech extrémně namáhané motory. Tohle opravdu nevypadá na malý hatchback s motorem nad přední nápravou.

Podvozková skořepina YangWang U9 je celá z karbonu a chlubí se mimořádnou pevností v krutu (54,425 Nm). Mohutný zadní spoiler U9 poskytuje přítlak až 280 kg. Hmotnost činí nepříliš sportovních 2 475 kg, z čehož jen na baterie připadá 633 kg. Ty umožňují dojezd 465 km (měřeno CLTC). Světová premiéra byla naplánována na 25. února. A my vás budeme informovat o dalších detailech.

Dokáže takovýto supersport „zatopit“ zavedeným hráčům?

Zdroj: CarNewsChina
Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články