Jeden z nejzkušenějších výrobců vozů 4×4 přichází s novým SUV. Systém AllGrip, tepelné čerpadlo nebo zajímavá cenovka by pak mohly přilákat nemálo zákazníků.
Jedním z nejoblíbenějších modelů v celé bohaté „4×4 historii“ japonské značky Suzuki je bezpochyby Vitara. A to jak ve své původní, jednodušší verzi, tak i s přívlastkem Grand Vitara, kterou nosila a nosí plnohodnotná, komfort i terénní schopnosti nabízející SUV. Navíc „terénní“ není v případě Suzuki nijak nadnesené, neb tato automobilka má s pohonem všech kol nemalé zkušenosti. A třeba malý Jimny platí za etalon schopností jízdy v terénu. A nová Vitara? Pojďme se na ni podívat společně.
Spolupráce Toyoty a Suzuki nabírá na obrátkách
A asi není překvapením, že první „pravý elektromobil“ od Suzuki bude právě nová Vitara. Model e Vitara (není těžké uhodnout, co znamená to „e“) byl představen v listopadu 2024 a dodávky začnou od konce léta tohoto roku, pravděpodobně v září. A nemusíte být extra velkými znalci aut, abyste po chvíli prohlížení fotografií poznali jednu skutečnost. A sice, že i když v těsné návaznosti na design studie eVX od Suzuki se e Vitara velmi podobá dalšímu elektromobilu: Urban Cruiseru od Toyoty.
To ale nakonec není žádné překvapení, neb speciálně Toyota a Suzuki v poslední době spolupracovaly hned na několika vozech. Například na modelech Swace/Across (Swace je de facto „přeznačkovaná“ Corolla). Nicméně na rozdíl od těchto dvou vozů se Suzuki ujala hlavní role při vývoji e Vitary. To je při téměř kultovní „offroad image“ Toyoty mimochodem poměrně zajímavé a jen to dosvědčuje to, že Suzuki terénní auta opravdu umí.
Vlastní platforma Suzuki pro budoucí „elektro čtyřkolky“
Základem modelu e Vitara přitom není zmenšená verze platformy e-TNGA z Toyoty bZ4X, ale zcela nová architektura „Heartect-e“, kterou Suzuki vyvinula společně s Toyotou a Daihatsu. Suzuki uvádí, že platforma Heartect-e, vyrobená speciálně pro elektromobily, umožňuje „lehkou konstrukci, ochranu před možným poškozením baterie a prostorný interiér díky krátkým převisům“. Heartect-e je navíc uzpůsoben pro zástavbu s jedním i dvěma motory. To mj. zajišťuje, že pohon všech kol „AllGRIP“ od Suzuki, známý například z hybridní Vitary, bude pokračovat i v éře elektromobilů.
Což je poměrně důležitá skutečnost, zvláště když vezmeme v úvahu, že 30 procent všech prodaných elektrických Vitar bude pravděpodobně s pohonem všech kol. Dvoumotorová verze je v základu vybavena baterií o kapacitě 61 kWh. Disponuje přitom výkonem 181 koní a točivým momentem 307 Nm (zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy). Verze s jedním motorem je dodávána buď s baterií o kapacitě 61 kWh (172 koní a 189 Nm), nebo s baterií o kapacitě 49 kWh (142 koní a 189 Nm).
Tepelné čerpadlo v sérii jako záruka dojezdu i v zimním období
Kromě výkonu je ale hlavním tématem u rodinného elektromobilu pochopitelně jeho dojezd. Základní verze e-Vitary s kapacitou 49 kWh zvládne na jedno nabití 340 km, zatímco model s jedním motorem a kapacitou 61 kWh tento dojezd zvyšuje na 425 km. Dojezd u dvou motorů je pochopitelně menší, nicméně ani 389 km není nic tragického. Každá e Vitara je navíc jako příjemný bonus standardně vybavena tepelným čerpadlem. Zachování dojezdu by tak nemělo být příliš závislé na počasí.
A třetí, neméně důležitá „elektrohodnota“: dobíjení. Jeho maximální rychlost 150 kW zajistí dobití z 10 na 80 procent za 45 minut, ať už máte model s malou, nebo velkou baterií. Pomalé nabíjení střídavým proudem (AC) výkonem 11 kW auto nabije za zhruba 5,5 hodiny. Z klasické 230voltové zásuvky pak trvá plné dobití asi 9 hodin. I s tím by zřejmě bylo možné žít. Velmi zajímavá je přitom cenovka nové e Vitary, která v sousedním Německu začíná na 31 900 eur, v přepočtu zhruba 800 000 korun.
Pokud se takovou cenu podaří udržet i u nás, troufnu si tvrdit, že by Suzuki nemusela mít o zájemce nouzi. Ostatně, jak to vidíte vy? Dával by vám za takovou cenu elektromobil od „4×4 legendy“ smysl?