Co se stane s elektromobily a Green Dealem, až skončí válka na Ukrajině? Bude Evropa opravdu zelenější?

Kapitáni velkých automobilek měli o budoucnosti celkem jasno, přičemž dobíjecí stanice a akumulátory v ní hrály zásadní roli. Možná to ale nakonec bude všechno trochu jinak.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Denně přinášená nová a nová svědectví z Ukrajiny posouvají hranice naší představivosti, co se vlastně může stát v roce 2022. V civilizované Evropě, de facto desítky kilometrů od naší bývalé federální hranice. Košice a Michalovce bereme za svoje, donedávna jsme tam byli doma. S vírou v co nejrychlejší konec války přichází také řada otázek, co se (nejen pro motoristy) změní a s čím máme počítat. Protože jedno je asi jisté – čekají nás změny. A nic už nebude tak, jako dřív.

Opravdu nás čekají jenom elektromobily?

Válka na Ukrajině přišla do doby, kdy se Evropa rozhodla k opravdu masivnímu přechodu na obnovitelné zdroje energie a začala bojovat se vším, co by mohlo zhoršovat naši nepříliš povedenou bilanci emisí CO2. Uhlí, ropa, plyn – všechno špatně. VW, Stellantis a další velcí hráči deklarovali, jak budoucnost je jedině elektrická, jiná cesta není a nebude. Budeme chrlit stále modernější elektromobily a nabíječky a vy je budete (muset) kupovat. Opravdu?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ve světle toho, kdy se Evropa dobrovolně zavázala k ukončení odběru ruské ropy (kdybyste tato slova řekli někomu den před válkou, zakoupí vám patřičnou medikaci a k ní odpočinek na horách) se totiž všechno, co bylo domluvené proměnilo v pouhá rétorická cvičení. Ukliďte stůl, rozsviťte světlo, vyložte nové karty. Začínáme zcela od začátku. Méně ropy. To za prvé. Méně plynu, Nord Stream 2 je minulostí a plyn z Ruska je krvavý a toxický. Začínáme šetřit.

Green Deal – nebo Real Deal?

A to nejenom v oblasti výroby elektrické energie, i když tam to bude samozřejmě markantní. Jak poznamenal Vladimír Štěpán z poradenské firmy ENAS, Green Deal ve své stávající podobě v podstatě skončil. Levný ruský plyn měl původně nahrazovat jaderné a uhelné elektrárny v Evropě – ani jedno z tohoto momentálně neplatí. A platit nebude. Evropě (a nejen jí) nezbyde, než se začít spoléhat sama na sebe. Jádro jištěné uhlím by mohlo být tou cestou. Místo Green Dealu Real Deal? Vypadá to tak.

i

Podobná situace je pak i u elektromobility. Podle analytika Grega Müllera ze společnosti Benchmark Mineral Intelligence může být toto zdražení prvním krokem k celkové nedostupnosti elektromobility. Lithium, nikl, hliník a další suroviny důležité pro výrobu elektromobilů prudce zdražily a změna není na dohled. Rusko je přitom předním dodavatelem niklu, podobné je to i u hliníku. Lithium od začátku roku zdražilo dvakrát. A mohli bychom pokračovat.

Ropa nebude a diesely budou v kursu, svět naruby?

Nastane tedy možná zajímavý paradox: přestože ropy bude méně, bude výhodnější vyrábět a provozovat automobily se spalovacími motory – na ropné produkty, ano. Zní to absurdně? Ne tak docela. Vyrobit elektromobil je extrémně náročné na soulad dodávek komponentů, z nichž některé jsou drahé a vzácné i bez válečných konfliktů. Pokud se naruší domluvené objednávky a plnění, sesypou se celé produkční plány i kalkulace kolem nich vytvořené.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A to jsme jenom u výroby. Můžete vyrobit v podstatě cokoli, důležité je to prodat. Stará poučka z prvního ročníku obchodní akademie. Elektromobily v tomto světle budou cokoli, jen ne levnější. Vlády a ekonomiky států unie budou mít dost starostí sami se sebou, s inflací, drahou energií atd. Dotace na elektromobilitu? Zapomeňte. Ani v Norsku. Dostaneme se tedy do situace, kdy horko těžko vyrobíme (za drahé peníze) auta, která nikdo nekoupí.

Optimistický závěr? Otázka úhlu pohledu

Jaké z toho plyne ponaučení? Osobně bych tipnul, že ve Wolfsburgu ve správní budově se v těchto týdnech svítí hodně dlouho do noci. A nejen tam. Všechny krásné plány na ID.3, ID.4 atd. můžou dostat nečekané trhliny, a samozřejmě nejen u VW. Přitom VW je (nejen) po Dieselgate v situaci, že si další utopení miliard zkrátka nemůže dovolit a třeba ID.3 je pro něj absolutně klíčový model. Nedávno jsme psali, že skončí s výrobou levných aut. To souhlasí. A možná také omezí výrobu elektrických. Možná se nakonec dočkáme Evropy méně elektrické, než bychom čekali. Nechme se překvapit.

Jak se podle vás bude vyvíjet elektromobilita v Evropě?

Zdroj: Autorský komentář Michala Sztolára

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články