Velké SUV má italskou značku, čínský původ a rumunskou cenu. Rodina s hromadou dětí bude za ty peníze jistě spokojena.
Když se řekne „velké SUV pro sedm lidí“, většina lidí si asi představí mastodonta s cenou, která vyrazí dech. Než se vrhnu do krátkého historického výkladu, tuto věc vyvrátím. Je tady velké SUV pro sedm lidí za cenu kompaktního modelu Škoda Scala. Značka SWM je původem italská a nejde o žádnou novinku aktuálního elektrického boomu. Firma byla založena v Miláně v roce 1971, premiéra tehdy proběhla v rámci prezentace nového terénního motocyklu.
Značka vznikla před víc jak padesáti lety v Itálii, dnes je čínská
Výroba se rozjela a následně zahrnovala jak terénní, tak také enduro a motokrosové motocykly vybavené motory Sachs a Rotax. Pokud někdo na začátku článku čekal, že budu mluvit o nové čínské značce, ale překvapila ho Itálie, dočká se teď. V říjnu 2014 získala italskou značku SWM skupina Xinyuan, bylo založeno centrum automobilového designu v italském Miláně. V červenci 2016 společnost SWM Motors uvedla na trh svou novou značku v pekingském nákupním centru 751D PARK Fashion Design Plaza.
Rok 2016 podruhé, ovšem září, kdy společnost SWM Motors uvedla na trh velké sedmimístné SUV s názvem SWM X7. Ne, to není to auto, o kterém teď bude řeč. Jedno už je ale jisté, na český trh vstoupila značka, která bere věci jinak. Nebo importér bere věci jinak. Automobily značky SWM jdou do Evropy homologované v malosériové produkci do 1 500 kusů. A to s sebou nese zajímavé možnosti, řekněme výjimky. Při malosériové výrobě jednoho modelu 1 500 aut za rok na konkrétní trh v Evropě nemusí auta plnit povinnosti ohledně povinné a bezpečnostní výbavy.
Jinak řečeno, otravné asistenty tady nehledejte, nemusí tady být. Pokud jako řidiči nesnášíte hlasité signály „chytrého“ rychlostního asistenta, tady není. Nemusí být. Fajn. Abych představil model, je to SWM G05 Pro. Jedná se o velké SUV, auto má na délku 4 750 mm. Rozměry v tradičním formátu jsou zde, a to 4 750 × 1 860 × 1 780 mm. Disponuje třemi řadami sedadel, na kterých uveze až sedm pasažérů. Konfigurace je 2 + 3 + 2. Zavazadlový prostor lze popsat hodnotou objemu 594 litrů v obvyklém režimu sedaček.
Kufr v základním stavu pojme pár tašek, v extrému je obrovský
Bez sklopených opěradel má kufr 136 litrů objemu. Naopak zcela sklopené sedačky posunou transportní schopnost aut na 915 litrů. Dodám, že sedačky ve třetí a druhé linii lze sklopit do roviny, díky tomu je tady nejenom velký kufr, ale také praktický kufr bez výškových rozdílů v ložné ploše. Co najdeme pod kapotou? Ano, je to velké SUV, ale velký motor očekávat nelze. Není tu nic většího než patnáctistovku s výkonem 139 koní a krouťákem 230 Nm.
Ne, tohle nebude žádný sprinter na steroidech, ale kdo by to u vozu tohoto typu chtěl a čekal?! Asi nikdo. Tabulková průměrná spotřeba paliva je 8,5 l/100 km. Ale samozřejmě že apetit po benzínu bude odpovídat jízdnímu stylu i tomu, jak moc řidič velké auto naloží. Hnací síla jde na přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku. U čínských aut je tradicí, že není nabídka tříštěna na velké množství specifikací a výbav.
Čínské automobilky neřeší výbavu, vše je obvykle v ceně
U SWM je to podobně. Základní výbava obsahuje de facto „všechno“ a není toho málo. Airbag řidiče a spolujezdce, Android Auto a Apple CarPlay, dále Bluetooth a wifi hotspot sharing. Bezklíčový vstup a start? Ano, je tady. Je tady funkce upozornění na otevřené dveře. Řidiči pomáhá 360° panoramatická kamera. Klimatizace? Samozřejmě. Kola z hliníkové slitiny o průměru osmnácti palců? Jistě. Navigace, parkovací radar – je to tady. A to pořád nejsme na konci.
Zmíním příplatky. Tedy nezmíním. Chtěl jsem říct, že jsou tady metalické barvy jako volba, ale ty jsou podle českého ceníku bez příplatku. Když mluvím o příplatcích, musím teď a tady zmínit cenu jako takovou. Kolik SWM G05 Pro stojí? Cena je 649 000 Kč včetně DPH. A to je jistě zajímavá nabídka. Minimálně pro toho, kde neřeší dynamiku, ale cenu. Za tyhle peníze koupíte třeba Škodu Scala, to už jsem naznačil.
Jistě, Dacia v základu bude levnější, ale srovnatelná velká auta si takto s cenovkou hrát nemohou. Vím, že SWM nebude masová věc. Ani nemůže, nedají se čekat statisícové prodeje a proč, to už jsem vysvětlil před chvílí. Malosériová výroba. Myslel bych si ale, že ten, kdo si tohle auto koupí, bude zřejmě spokojený. Kdyby nic jiného tak proto, kolik moc auta za relativně málo svých peněz dostane.