Tajný návod, jak u ojetiny prověřit stav motoru pomocí papírového ubrousku. Funguje na všechny značky a modely

Prověřit auto před nákupem zvládne v nejlepším případě automechanik s diagnostikou. Amatér si vystačí s papírovým ubrouskem.

i Zdroj fotografie: Freepik
                   

Kupovat ojeté auto sebou vždy nese určitou míru rizika, že si člověk pořídí auto, které bude v nevyhovujícím technickém stavu. Obhlédnout na první pohled zřejmé a snadno přístupné části vozu zvládne každý laik. Jak ale zjistit, zda je v pořádku motor? Nevyhnutelným způsobem je kontrola profesionálním automechanikem vybaveným diagnostikou. Existuje však levná a rychlá alternativa, čtyři kroky, které zvládne každý sám, kdekoli na ulici i v autobazaru.

Kontrola olejové měrky

Základní pracovní pomůckou je papírový ubrousek. Je nutné zkontrolovat olej v pohonné jednotce. V hledáčku však není hladina oleje v systému, i když nízký stav může napovídat únik. Dále může u nízké hladiny oleje v sytému jít o vyšší spotřebu nebo minimálně nepečlivost předchozího majitele a ignorování pravidelné výměny. Při této kontrole se sleduje barva náplně. Ta by neměla být nikdy černá, nežádoucí je olej s viditelnou mazlavostí a vyšší viskozitou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ideální je jantarová barva s mírnou průhledností. Hodí se porovnat nález na měrce s intervalem výměny oleje v servisní knize nebo na servisním štítku v motorovém prostoru. Černý olej u dlouhého intervalu je „v pořádku“ v tom smyslu, že olej prostě zanedbáním výměny degradoval. Není to dobře, ale nemusí jít o poruchu či problém motoru. U krátkého nájezdu nesmí být olej viditelně zničený a znehodnocený. Jiný, než dobrý stav indikuje technické problémy.

Kontrola výfukového systému

Je jisté, že výfukové potrubí u ojetiny nebude absolutně čisté, je ale špína a špína. Při nákupu nové ojetiny patří mezi zásadní kroky prověrky nezanedbat kontrolu výfukového aparátu. Je třeba vzít čistý ubrousek a otřít vyústění výfuku. Jistě bude špinavý a zaprášený, ale pokud jsou patrné nánosy sazí a stopy motorového oleje, není pohonná jednotka v dobré kondici.

iZdroj fotografie: iStock

Kontrola olejových výparů

Málokdo toto dělá při kontrole ojetého auta, a přitom je to snadné. Jde o kontrolu výparů z olejové náplně. Je zapotřebí nejprve provozem zahřát motor, a pak otevřít víčko od olejové vpusti. Bedlivý zájemce o vůz sleduje, jaké výpary budou z otvoru stoupat a vycházet. Modrý kouř se spáleným aromatem napovídá potencionální problém s motorem. V ideálním stavu by mělo jít o čistý bílý „kouř.“

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kontrola tlaku v klikové skříni

Je takové revize náročná? Jistěže není, postup je jednoduchý a následující. Výchozím krokem je opětovné odšroubování víčka olejové nádrž. Poté je v dalším roku badatel po technickém stavu jemným pohybem ruky bez kroucení vrátí zpět na místo. Pokud není problém s uzavíráním zátky, znamenáte, že je s tlakem vše v pořádku. V opačném případě se vyplatí takové auto nebrat. Nebo počítat s tím, že jde o rizikový stroj a promítnout to do vyjednávání o ceně a do podmínek kupní smlouvy.

Kontrolujete před nákupem ojetiny stav motoru?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ruská noční můra. Ukrajina je zřejmě i testovacím centrem pro vyspělé zbraně. Co vlastně útočilo na krymské letiště?
Události247.cz
Události247.cz
Západ může reagovat na jaderný krok ruského prezidenta hned několika způsoby
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jak je možné, že lidé přežili dobu ledovou: Museli být kreativní, zruční a dokonale sehraní
adbz.cz
adbz.cz
Zázvor je na podzim a v zimě k nezaplacení. Vypěstovat ho je hračka, navíc má až 3krát větší sílu než ten z obchodu