Test z autoškoly nezvládnete, pokud patříte mezi 36 % řidičů, kteří neznají to správné pravidlo. Zelená na semaforu nic neřeší

Dělají to téměř všichni řidiči dnes a denně, přitom je to přestupek. A dost nebezpečný, hrozí nehoda přímo před semafory.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Dopravní situace, která může být relativně složitá. A to i přes jasné značení. Semafor, na kterém svítí zelená. Auto jede na hlavní komunikaci. Ostatní automobily mu dávají v protisměru přednost. A přesto nemůže řidič odbočit vpravo. Proč? Důležité je vědět, jak vypadá podélná čára souvislá a co znamená. Zda je možné ji přejíždět. Podélnou čáru souvislou je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění.

Plná čára říká jasně, že se přes ni nesmí přejíždět, ani vpravo

Dále k odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci. Nejprve upozornění pro čtenáře, kteří sledují pečlivě každý detail. Grafika na obrázku znázorňuje základní schéma křižovatky. Nejde o realistické zobrazení skutečnosti jedna k jedné. Otázka z autoškoly by zněla třeba jako dotaz, zda může řidič modrého vozidla odbočit vpravo, aniž by porušil pravidla bezpečného provozu? Nabízí se jako tradičně tři možné odpovědi.

iZdroj fotografie: iStock

Ne, před křižovatkou se zařadil do jízdního pruhu, odkud nesmí odbočit směrem vpravo, i když dává znamení o změně směru jízdy. Záporná je i druhá odpověď. Tedy ne, situace před vozidlem mu to nedovoluje kvůli odbočujícím vozidlům v protisměru. Třetí a poslední odpověď je souhlasná. Tedy ano, na světelném signalizačním zařízení je dán pokyn „Volno“. Řidič může pokračovat v započatém jízdním úkonu.

Test z autoškoly maximálně složité křižovatky s mnoha pruhy. Platí semafory, značky nebo čáry na silnici?

Druhá odpověď vůbec vzhledem k situaci nedává smysl, to ví každý, kdo zná pravidla provozu alespoň částečně. Pokud by mělo jít pouze o auta v protisměru, tak ta by dávala přednost modrému autu. Odbočují vlevo, přičemž hlavní komunikace je napřímo, to definuje svislá dopravní značka. Zelená na semaforu povoluje jízdu, auta nemusí stát a čekat na signál. Třetí odpověď je také špatná. Nejde pouze o zelené světlo na semaforu, to sice říká, že řidiči mohou jet, ale neřeší pruhy a odbočování. Jelikož už teď je jasné, že správná je první odpověď, je zřejmé i proč.

Auta v protisměru nejsou problém, dávají přednost

Řidič se před křižovatkou zařadil do jízdního pruhu, odkud nesmí odbočit směrem vpravo, i když dává znamení o změně směru jízdy. Aby pochopil každý, stačí se podívat na vodorovné značení. Na silnici je v místě, kde je modré auto, plná čára a tu nesmí řidič přejet. Pokud chtěl odbočit vpravo, měl se včas, dokud nebyl pruh plnými čarami vyznačen, zařadit do správného pruhu. Tedy do toho pravého. Pokud by odbočil nyní, spáchal by přestupek, hrozila by mu pokuta a přidělení trestných bodů. V článku máme i druhý obrázek, jde o variantu na původní téma.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Na druhé grafice je modré auto v pravém pruhu a tam už je vše v pořádku. Z tohoto pruhu může řidič modrého auta odbočit, musí dát znamení o změně směru jízdy, což také dělá. Zásadní samozřejmě pro včasné zařazení do správného pruhu je dopravní značení, které s dostatečným předstihem řidiče na situaci vpředu upozorní. Je-li dopravní značka definující přímé a odbočovací pruhy u křižovatky „na poslední chvíli“, pak hrozí riziko, že se řidič nestihne včas zařadit. Každopádně přejíždět před křižovatkou z pruhu do pruhu přes plné čáry se nesmí.

Odbočili byste přes čáru?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články