Test z autoškoly, který nezvládnou ani Pražáci: Tramvaj a 2 osobní auta ve dvou pruzích. Najdete správné řešení?

Může řidič osobního auta předjíždět vozidlo MHD? Otázka za pár tisíc Kč, pokuta hrozí, stejně jako kolize s tramvají či chodcem.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Situace, kterou nemá nikdo rád. Jízda za vozidlem městské hromadné dopravy. Zejména v úzkých uličkách Starého města. Není dost místa na bezpečné předjetí. Pokud by chtěl řidič předjíždět, protne nějakou čáru, kolem dokola jsou obvykle nějaké „zmatečné“ dopravní značky. Motorista tedy jede dál a dál za autobusem či tramvají, zastavuje v každé zastávce a je víc a víc nervózní. Následuje jedno jediné. Motorista pak předjede vozidlo.

Když jede tramvaj, řidiči začínají nervóznět, zejména nováčci

Bez ohledu na dopravní značení, hlavně aby už byl pryč a mohl jet dál svým tempem bez nucených zastávek. A klidně poruší dopravní předpisy. Jednu takovou situaci vidíme na obrázku. Nutno říct, pro pečlivé čtenáře, že jde o schematické znázornění nějaké dopravní situace. Obrázek neodpovídá realitě, nejde o vykreslení skutečnosti jedna k jedné, realistické nejsou poměry rozměrů, vzájemné velikosti domů, komunikací, chodníků a vozidel. Dopravní značky jsou na grafice jen ty, které jsou zapotřebí k pochopení logiky v dané dopravní situaci.

iZdroj fotografie: Libreshot

Na obrázku v titulku článku je tramvaj jedoucí jedním směrem, aktuálně stojící v zastávce. Za ní jede, a aktuálně tedy stojí, modrý osobní automobil. Protisměrným pruhem tramvaj předjíždí žlutý osobní automobil. Otázka v testu autoškoly by zněla zhruba tak, co může udělat řidič modrého osobního vozidla. V nabídce by pak následovaly tři možnosti jako odpovědi. První, že může objíždět tramvaj, pokud neohrozí osoby vystupující z tramvaje. Druhá že může objíždět tramvaj, pokud neohrozí protijedoucí řidiče. A třetí by nabízela, že řidič nesmí objíždět tramvaj, pokud mu to není umožněno dopravní značkou „Objíždění tramvaje“.

Otázka, která je postrachem autoškol. Má, nebo nemá tramvaj přednost? Půlka lidí chybně vyřešila tuto křižovatku

Řekněme si, co nám říká dopravní značení. Na obrázku je dopravní značka „Zastávka tramvaje“. Jde o znak se systémovým označením IJ 4d. Spadá do kategorie Informativní dopravní značky a označuje začátek zastávky tramvaje. Značka přerušuje platnost značek „Zákaz zastavení“ (č. B 28) a „Zákaz stání“ č. B 29 a dále platnost značek označujících parkoviště (č. IP 11a až č. IP 13c). Jde o to, aby tam autobus či tramvaj mohly legálně zastavit. Pro řidiče z toho ohledně objíždění tramvaje nelze zjistit nic.

Je velký rozdíl mezi objížděním a předjížděním, jde o pokutu

Důležité je také slovo objíždění. V jednoduchosti, objíždění se týká manévru před nepohyblivý objekt. Předjíždění by bylo, pokud by se tramvaj pohybovala. To není možné. Na komunikaci je souvislá bílá čára. Možné není ale ani objíždění. Co je tedy správně? Bez ohledu na to, jak stresující může být neustálé čekání a zastavování za vozidlem městské hromadné dopravy, řidič nesmí předjíždět.

Správná odpověď je tedy ta třetí, že řidič nesmí objíždět tramvaj, pokud mu to není umožněno dopravní značkou „Objíždění tramvaje“. S tím souvisí druhý obrázek v textu, kde už jsou dvě dopravní značky. Značka s bílým podkladem má systémový kód IP 23a a jmenuje se „Objíždění tramvaje zleva“. Je to také informativní dopravní značka a definuje místo, kde je možné objíždět tramvaj stojící na zastávce bez nástupního ostrůvku.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

V daném případě se jedná o objíždění tramvaje podél levého boku. Za běžných okolností, bez tohoto dopravního značení, je objíždění tramvají v takovéto situaci řidičům zakázáno. Skutečnost velmi často neznají ani řidiči, kteří ve městě, kde tramvaje jezdí, bydlí a jezdí. Na grafice je to naznačeno žlutým osobním vozidle, řidič v něm tím, že tramvaj objíždí, porušuje dopravní předpisy.

Víte, jak se vyhnout tramvaji?

Zdroj: Besip
Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články