Test z autoškoly 2024 zvládne jen 32,6 % Pražáků: Zbytek republiky nemá šanci uspět, až na „pár řidičů“ z velkých měst

Tramvaje jsou pro většinu řidičů problémem a postrachem, ovšem zcela zbytečně. Stačí znát pravidlo a pak výjimku z tohoto pravidla. A je to.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Tramvaje jezdí jen v několika českých městech. Řidiči z obcí, kde tramvaje nejsou, mají obvykle problém jezdit ve městech, která tramvajovou sítí disponují. A zcela zbytečně, nejasnosti jsou totiž hlavně kvůli přednosti v jízdě. Tramvaj totiž nemá vždy přednost v jízdě, to je mýtus. Ovšem řidiči to velmi často neví. Stejně jako to, kdy mají povinnost dát tramvaji přednost. Řidiči kolem tramvají vytvářejí zbytečné mýty a nežádoucí krizové situace.

Tramvaje řidiče osobních aut děsí, ovšem zcela zbytečně

Nejedou, když by měli, a dávají tramvajím přednost. Čekají, když by měli šlápnou na plyn a vyrazit. Tramvaj bohužel, ve smyslu jednoduchosti pravidel provozu, nemá vždy a všude přednost. Někdy jako kdyby se řídila stejnými značkami jako ostatní auta, jindy jede podle svých vlastních pravidel. Důležité je vědět, že tramvaj není vozidlo s absolutní předností ani právem přednostní jízdy. Je to účastník provozu jako každý jiný.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Ovšem speciální právní úprava myslí na technickou povahu tohoto kolejového vozidla. Přizpůsobuje se jí, protože tramvaj, když je v provozu, tak na rozdíl od aut, autobusu nebo trolejbusu nemá kam uhnout. Nejprve jako vždy upozornění pro čtenáře, kteří sledují pečlivě každý detail. Grafika na obrázku znázorňuje základní schéma křižovatky. Nejde o realistické zobrazení skutečnosti jedna k jedné.

Test z autoškoly je tak složitý, že projde jen mizivé % řidičů. A co vy? Přednost zprava, semafory a 16 různých dopravních značek

Na obrázku jsou dvě tramvaje jedoucí proti sobě, přes křižovatku ve tvaru písmene T. Nemají jinou možnost než jet rovně, nebo stát. Koleje jim nic jiného nedovolují. Pak je na křižovatce osobní automobil, řidič přijíždí zprava a chce odbočit doleva. V jedné z alternativ jsou na místě dopravní značky, ty definují hlavní a vedlejší komunikaci. Musí řidič osobního auta tramvaj vždycky pustit? Ne. Není to tak, pro tramvaj platí stejné dopravní značky jako pro řidiče aut.

Stejná pravidla pro všechny, jedna výjimka tramvajím tu ale je

Čili pokud tramvaj přijíždí po vedlejší ke křižovatce bez světelných signálů a chce přejet hlavní, musí dát přednost autům na hlavní. Tramvaj také dává přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vlevo, pokud není dopravní značkou uvedeno jinak. Opačným pohledem, kdy má tramvaj přednost? Když přeskočíme všechny situace, kdy je to zřejmé, tak je tady vlastně jediná „výjimka“. Tramvaj má před osobními auty přednost vždy, pokud jede souběžně a řidič auta se chystá odbočit přes její trasu. Případně vjet na tramvajový pás tam, kde je to dovoleno.

iZdroj fotografie: Pixabay

Tramvaj má také přednost v případech, že odbočuje vlevo nebo vpravo přes směr jízdy automobilu. A ten jede podél ní, ať už se jedná o situace, kdy jsou tramvajové koleje uprostřed vozovky, nebo u pravého okraje. Otázka v testu z autoškoly by tedy mohla znít asi v tom smyslu, které z vozidel projede křižovatkou jako první. Tramvaj číslo 1, tramvaj číslo 2, anebo modrý osobní automobil.

Při souběžné jízdě má tramvaj přednost, s tím nic nelze dělat

V situaci, kde není značka s hlavní a vedlejší, to je jasné. Pokud jedou tramvaj číslo 2 a osobní auto stejně podél sebe. A pokud tramvaj číslo 1 jede současně v protisměru, pak to bude takto. Řidič modrého auta musí dát přednost souběžně jedoucí tramvaji. Tím je reálně „oddělen“ od tramvaje číslo 1, ta projede křižovatkou. Pak řidič osobního auta odbočí vlevo a projede křižovatkou. Kdyby načasování bylo takové, že řidič auta pustí souběžnou tramvaj a pak se ocitne na křižovatce sám s tramvají číslo 1, záleželo by na dopravním značení.

V případě, že by auto i tramvaj byly na hlavní, musí dát řidič tramvaji číslo 1 přednost. Pokud by byla křižovatka s hlavní komunikací, která z pohledu osobního auta zatáčí doleva, dává naopak přednost tramvaj. V takové situaci by opět řidiči osobního automobilu musel dát přednost tramvaji číslo 2 a nechat ji projet. Pokud by to časově vycházelo, jela by zřejmě i tramvaj číslo 1, „krytá“ tramvají v protisměru. Správně by ale měla projet tramvaj číslo 2, pak řidič osobního auta a nakonec tramvaj číslo 1.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

V tomto duchu by se pak měnil koncept křižovatky, kdyby byla hlavní ta s kolejemi a auto najíždělo z vedlejší, která by byla kolmá. Pak by osobní auto dávalo přednost tramvaji zprava (číslu 2), ale mělo by přednost před tramvají číslo 1. Závěrem lze prohlásit, že téma jízdy na křižovatkách s tramvajemi je skutečně pro řadu lidí komplikované. Jen rychlým průzkumem mezi našimi čtenáři se ukázalo, že to zvládne zhruba třetina dotazovaných, navíc s bydlištěm v hlavním městě. Ostatní motoristé by měli své znalosti doplnit.

Umíte jezdit po městě s tramvajemi?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články