Test z autoškoly, na kterém vyletí každý. Jednoduchou křižovatku s pravou zatáčkou nezvládne 78 % řidičů

V létě to řidiče ani nenapadne a nesundají nohu z plynu. V zimě ale křižovatku musí každý projíždět trochu jinak.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Otázka, která možná jen tak někoho nenapadne. Projíždí se jedna a ta samá křižovatka vždy stejně? V létě si to člověk asi neuvědomí, ale v zimě to je jiné než v létě. Průjezd křižovatkou záleží na tom, jestli jsou teploty pod bodem mrazu, zda leží na silnici sníh a hrozí led. Respektive odlišnost stylu průjezdu křižovatkou záleží na tom, jaké je roční období. Tradiční otázkou z autoškoly může být to, co je vidět na našem obrázku. 

Led a sníh na silnici, a křižovatka hned má jiný „rozměr“

Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail je tu upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o komplikaci spojenou s vedením hlavní komunikace. To, že jde o jednu odbočku vlevo a pak zatáčku doprava.

iZdroj fotografie: Miraceti / Creative Commons / CC-BY-SA

Není to tak, v tomto ohledu je křižovatka jednoduchá. Červené auto jede, a pokud chce pokračovat dál po hlavní, prostě to tak udělá. V případě, že by odbočovalo, pak může pouze doleva, na vedlejší. Vpravo není odbočka, ale jediné možné pokračování hlavní komunikace. Problém tedy není v konceptu křižovatky a tom, která komunikace je hlavní a která vedlejší. Jde o jinou věc. Znovu tedy k tomu, jakáže to je křižovatka před námi. Na grafice je skutečně jednoduchá křižovatka, kde hlavní silnice zatáčí doprava.

Drsná nehoda Uberu na videu: Profesionální řidič absolutně selhal, kamera točila i po bouračce

Před pravotočivou zatáčkou je odbočka vlevo, přes most. Ke křižovatce se blíží osobní automobil. Řidič červeného vozu chce odbočit doleva. Jak se zachová? První možností je, že musí dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zprava, přitom nemá povinnost přizpůsobit rychlost jízdy okolnostem, které je možné předvídat. Druhá varianta je, že musí dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zprava a přizpůsobit rychlost jízdy okolnostem, které je možné předvídat, zejména možnosti smyku na zasněžené vozovce a případné tvorbě náledí na mostu.

Auto je v protisměru, a tak musí řidič dát včas přednost

Poslední, třetí možností je, že má přednost jízdy před ostatními vozidly, přitom musí přizpůsobit rychlost jízdy okolnostem, které je možné předvídat, zejména možnosti smyku na zasněžené vozovce a případné tvorbě náledí na mostu. Situace vychází z toho, že je věc situovaná do zimy. To znamená, že hrozí nízké teploty, může být kluzký asfalt. Na mostě navíc hrozí ledové jazyky. Nafoukané závěje, námraza.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Řidič nutně musí zohlednit to, jaké jsou povětrnostní podmínky. Správná odpověď je tedy ta druhá, a to že řidič červeného auta musí dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zprava a přizpůsobit rychlost jízdy okolnostem, které je možné předvídat, zejména možnosti smyku na zasněžené vozovce a případné tvorbě náledí na mostu. Na druhém obrázku je znázorněné druhé auto, a to pomůže představě, proč by měl řidič dát přednost. 

Jak jezdíte na ledu a sněhu?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články