Test křižovatky z autoškoly: Projedete správně, nebo nabouráte? Zda má přednost auto, nebo tramvaj, ví jen 1 typ řidičů

Jen jeden typ řidičů umí správně vyřešit složitou situaci s automobilem a tramvají. Ostatní přijdou o body nebo nabourají.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Přednost osobních aut a tramvají v situacích vzájemného kontaktu je pro řadu řidičů zahalena tajemstvím. Zbytečně. Pravdu znají bohužel jen ti motoristé, kteří si jsou vědomi toho, co se píše v zákoně. Na to se podíváme níže v článku. Na grafikách jsou vyobrazeny dvě modelové situace osobních aut s tramvajemi. Nutno podotknout, že jde o schematické znázornění, velikost vozidel, měřítko a podobně nemusí odpovídat skutečnosti. To jen poznámka pro pečlivé čtenáře.

V testu jde o body, ve skutečnosti o zdraví a škodu na majetku

Zásadní je, že tato otázka se může objevit skutečně v testech autoškol. A jak by zněl dotaz? Řidič modrého osobního auta se chystá odbočit vlevo. V jakém pořadí projedou vozidla křižovatkou? V zásadě se jedná o to, jestli má přednost automobil, nebo tramvaj. Na to je třeba nahlédnout do zákona. V § 21 Odbočování odstavec (5) se píše, že řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, …, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen.

iZdroj fotografie: Libreshot

Přesně tak je stanovena obecná úprava při odbočování vlevo. Pokud by byla křižovatka řízena světlenými signály, platí úplně to samé. Pouze s výjimkou situace, kdy řidič odbočuje vlevo při rozsvícení signálu č. S 6 „Signál pro opuštění křižovatky“ nebo signálu se směrovou šipkou (č. S 2c nebo S 3c). Odstavec (6) říká, že řidič odbočující vpravo musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen.

Tramvaje nemají vždy přednost, neplatí to ale pro chodce

Tam, kde je povolena jízda podél tramvaje vlevo, musí dát přednost v jízdě i tramvaji. A v odstavci (7) se píše, že tramvaj, která při odbočování nebo jiné změně směru jízdy křižuje směr jízdy vozidla jedoucího po její pravé nebo levé straně a dává znamení o změně směru jízdy, má přednost v jízdě. Důležité je také to, že pokud je křižovatka rozlišena dopravními značkami upravujícími přednost, platí pravidla pro jízdu křižovatkou pro řidiče vozidel i tramvají naprosto stejně.

Test z autoškoly, který zamotá hlavu 92 % řidičů: Vypadli byste ze zkoušky? Zkuste odpovědět správně a uvidíte sami

Toto všechno lze tedy chápat asi takto. Jestliže jede osobní auto ve stejném směru jako tramvaj, kterou má po boku, musí jí dát přednost jak při odbočování vlevo, tak pokud by křižoval její koleje. Jinak ale platí pro tramvaje stejné značení jako pro ostatní vozidla v tom smyslu, že pokud jede auto v přímém směru a zahýbá z něj doleva, dává přednost protijedoucí tramvaji. Naopak pokud by auto jelo přímo a tramvaj z protisměru zahýbala doleva, tedy křižovala dráhu vozidla v protisměru, dává přednost.

Dávat přednost tramvaji v protisměru? Jak kdy, doleva ano!

V případě titulního obrázku tedy projede křižovatkou jako první tramvaj, řidič osobního automobilu jí dává přednost. A jako druhý projede osobák. Na druhém obrázku v textu je naznačena jízda osobního auta s tramvají po levé straně. Osobní auto odbočuje doleva, křižuje tramvajové koleje. Dává tramvaji přednost. Jako první by křižovatkou projela tramvaj, pak osobní auto. A v rámci tématu o tramvajích ještě zmínka o chodcích. Jak je tomu v případě tramvaj versus chodec na přechodu pro chodce?

iZdroj fotografie: AutoŽivě

V § 5 odstavec (3) se píše, že jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat.  (…) Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy…, nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji. Jinak řečeno, na přechodu pro chodce nemá chodec před tramvají přednost.

Zvládáte křižovatky s tramvajemi?

Zdroj: CSPSD
Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články