Test z autoškoly je na první pohled jednoduchý. Od zkoušky ale vyletí „každý druhý“ řidič

Co má vyšší platnost, přednost zprava, nebo dopravní značka? Řidiči netuší, ignorují všechna pravidla a bourají, navzdory vysokým pokutám.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Křižovatka v klasickém tvaru kříže, dvě na sebe kolmé komunikace. Na první pohled jde o velice jednoduchou záležitost, i z toho důvodu, že je místo označeno svislými dopravními značkami. Realita je ale jiná, bohužel je tady jak neznalost v teoretické rovině, tak také praxe ukazuje, že křižovatku tohoto typu motoristé nezvládají. Začátkem ještě jedno upozornění, a to pro pečlivé čtenáře zaměřené na preciznost a detail.

Křižovatka s hlavní do zatáčky, stopkou a třemi auty je těžká

Obrázek je schematickým znázorněním, nejde o přesnou kopii křižovatky, přesné zobrazení reality. Na grafice jsou značky v omezeném množství tak, aby bylo jasné, kde je hlavní a vedlejší komunikace, nicméně ne na každém rameni křížovky. To jen pro úplnost. Křižovatka tak, jak je nakreslená na obrázku, je ve tvaru písmene X, hlavní komunikace zatáčí. Otázka v testu z autoškoly by pak zněla zhruba asi v tom smyslu, v jakém pořadí projedou jednotlivá vozidla křižovatkou.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Na výběr by byly tři možnosti a jedna z toho by byla správná. První křižovatkou projede žluté osobní auto. Je na hlavní komunikaci, to je patrné z dopravní značky. Jede rovně, po pravé ruce má sice modré auto, ale na tom vzhledem ke značkám nezáleží. Řidič modrého vozidla dává přednost, je na vedlejší komunikaci. Řidič žlutého auta tedy jede jako první. Na hlavní je i bílá dodávka, jede přes křižovatku rovně.

Test z autoškoly je tak složitý, že projde jen mizivé % řidičů. A co vy? Přednost zprava, semafory a 16 různých dopravních značek

Musí dát ovšem přednost žlutému vozidlu, které sjíždí doprava z hlavní. Dodávka sjíždí z hlavní komunikace doleva. Jako poslední projede křižovatkou modré osobní auto. Dopravní značka Stůj, dej přednost v jízdě nemá vliv na žádné z aut. Druhá varianta, na které je i zelené auto, už je s ohledem na „stopku“ jiná. Tam samozřejmě musí řidič zeleného vozu respektovat značku Stůj, dej přednost v jízdě.

Přednost zprava, nebo značka? Řidiči neví, co má vyšší váhu

Dává přednost vozidlům na hlavní komunikaci, musí zastavit. Ale nedává přednost modrému osobnímu automobilu. V druhém případě se čtyřmi automobily bude začátek manévru stejný jako v prvním případě. Žluté osobní auto projede jako první křižovatkou, za ním dodávka. Pak projede křižovatkou zelený automobil a nakonec ten modrý. Problém teoretický je vyřešen, je tady ale ještě problém z praxe. Velký problém.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

A to je právě (ne)zastavování na „stopce“. Při nedávném „zátahu“ na silnicích Znojemska a Moravskokrumlovska zaznamenali policisté celkem padesát šest dopravních přestupků. A co bylo nejčastějším prohřeškem? Přesně, bylo to nezastavení před křižovatkou na příkaz dopravní značky STOP, která označuje vedlejší pozemní komunikaci. Přestože značka zdůrazňuje povinnost dát přednost v jízdě. A přestože řidič musí zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled.

Stop znamená zastavit, ne skoro zastavit nebo zpomalit

To vše plyne i ze samotného názvu dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“. Co hrozí řidičům, kteří ji nerespektují? Pokuta až dva tisíce korun. Problém samozřejmě není v samotném zastavení vozidla. Jakkoli je třeba vyslyšet pokyny zákona, tak pokud řidič na „stopku“ přijede, zpomalí téměř k zastavení, dá všem přednost a bezpečně křižovatkou projede, je to špatně. S ohledem na legislativu určitě, ale bezpečnost je zajištěna. Problém je totální ignorování přednosti, které vede k tomu, že motorista vjede do křižovatky a bohužel bourá.

Zastavujete na „stopce“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články